• Latest

Од економска теорија до избор на добра политика

February 23, 2021
„Шест месеци без правда за Кочани“, плоштад Македонија, Скопје 16 септември 2025
фото: ЦИВИЛ

„Марш на ангелите“ во Скопје – Шест месеци без правда за Кочани

September 16, 2025

По кратка постапка да се решат Ромите – од Вардариште во логорите на смртта!

September 16, 2025
Марш на Ангелите
Извор: Фронтлајн

Одговорност за сите што со своето молчење учествувале во ова злосторство, бараат родителите на жртвите во Кочани

September 16, 2025
Еди Рам, Брисел 16 септември 2025
извор: ФБ

Албанија реализира 28 од 33 преговарачки поглавја со ЕУ

September 16, 2025
Пожар во Трубарево, 13 септември 2025
Фото: Горан Наумовски

Утре ќе започне увидот на лице место за причините за пожарот во Трубарево, во кривичен суд Скопје е доставен предлог за продолжување на мерката притвор за нови 48 часа за сите четворица опфатени

September 16, 2025
Жел. станица, Нови Сад (фото извор: Википедија)

Вишото јавно обвинителство во Нови Сад покрена обвинение против тринаесет лица во врска со падот на настрешницата на железничката станица во Нови Сад

September 16, 2025
Donald Trump - Windsor, UK
Source> screenshot France 24

Трамп на посета во Велика Британија, во меѓувреме двете земји потпишуваат договори вредни 10 милијарди долари

September 16, 2025

МЖСПП им препорача на општините да изготват планови за системско отстранување на диви депонии

September 16, 2025
Средба во Ватикан: Зеленски и Трамп (фото: Андриј Јермак)

Трамп вели дека Зеленски ќе „мора да склучи договор“ за да се стави крај на војната во Украина

September 16, 2025

24 ЧАСА: Шест месеци од трагедијата во Кочани; Мицкоски бара подметнувањето пожари да се квалификува како тероризам; ОН заклучи дека Израел изврши геноцид во Газа

September 16, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home СЛОБОДНА ЗОНА

Од економска теорија до избор на добра политика

February 23, 2021 09:46
in СЛОБОДНА ЗОНА
Share on FacebookShare on Twitter

пишува: САФИТ ЗЕЌИРИ

Економската теорија ни нуди општа рамка за проучување на индивидуалното однесување што може да ни помогне да разбереме не само како потрошувачите, работниците и фирмите прават избори, туку и како креаторите на политиките избираат политики и зошто понекогаш тие не можат да донесат добри резултати.

Теоријата на економијата не дава комплетно решени заклучоци веднаш применливи за политиките. Тоа повеќе е метод отколку доктрина, “апарат на умот”, техника на размислување што му помага на неговиот сопственик да донесе директни, точни заклучоци. Затоа што економската теорија ни помага да разбереме зошто колективното донесување одлуки е предизвик и зошто ни треба креатор на политики. Исто така помага да се фрли светлина врз природата на односот меѓу политичарите и граѓаните за да се разберат политиките.

Во нашето секојдневие, поголемиот дел од времето донесуваме индивидуални одлуки – што јадеме за појадок, каква кариера да избереме, дали да земеме хипотека, да отвориме бизнис, да одиме на одмор и сл. Во исто време, од ден на ден комуницираме со други индивидуи во нашето домаќинство, соседство, град и земја. Како резултат, заедно со индивидуалните одлуки, ние сме исто така повикани да направиме колективни избори кои влијаат на целата група, било да е тоа домаќинство, нашето соседство, град или земја.

Колку државата треба да потроши на училишта? Дали да се изгради нов аеродром? Дали владата треба да обезбеди доделување на станови? Дали треба да се намалат загадувачките емисии? Сите овие се примери на колективно донесување одлуки, за кои обично се потпираме на креаторите на политики за да направат избори во наше име. Но, зошто ни е потребна владата да ги донесе овие одлуки, можевме сами да одлучиме дали да изградиме ново училиште во нашето соседство, да имаме повеќе улични светла или да поправиме дупки без интервенција на владата.

Најголемиот предизвик при колективно донесување одлуки е тоа што за повеќето работи, поединците имаат различни преференции и интереси. Дури и ако се согласиме дека некоја владина интервенција е пожелна, сепак ќе ни биде тешко да се согласиме што треба да стори владата. За да бидеме сигурни дека нашите преференции се претставени во колективниот процес на донесување одлуки, ние избираме претставници кои имаат ставови што е можно поблиску до нашите.

Политичките партии со екстремни ставови обично имаат помала веројатност да бидат на власт отколку политичките партии со поумерени позиции. Во исто време, дури и кога назначуваме политичар кој работи на политичка платформа што е многу близу до нашите преференции, сè уште постои ризик дека еднаш на функцијата, лицето што го назначивме може да не дејствува во наш најдобар интерес.

Во некои случаи, нивните цели може да се совпаднат со оние на гласачите што ги избрале. Во овој случај, тие ќе постапат во најдобар интерес на нивниот главен, гласачот. Како резултат, гласачот треба да има некаков начин да го следи и потврди она што го прави политичарот.  Изборите се примарен инструмент со кој гласачите можат да ги наградат или казнуваат политичарите за однесувањето во минатото. Овие инструменти, сепак, не се совршени.  Владите не секогаш успеваат да ги дадат најдобрите политики за мнозинството од своите граѓани. Не е изненадувачки, бидејќи пазарите можат да пропаднат, и владите можат да пропаднат. Во некои случаи, неуспесите на владата едноставно се должат на фактот дека избраните претставници немаат доволно информации за да креираат најефективни политики. Во други случаи, влијанието од моќни, организирани групи може да ја пристрасни одлуката за политиката наспроти интересот на мнозинството граѓани. Изборите сè уште остануваат основната алатка со која граѓаните можат да ги држат своите избрани претставници одговорни. Во исто време, изборите може некогаш да го натераат политичарот да попушти пред краткорочните изборни притисоци, занемарувајќи ги одамна наведените последици од нивниот избор на политика. Работата на изборниот механизам, исто така, критички зависи од можноста на гласачите да ја разгледаат работата на избраните претставници.

Медиумите играат сè поважна улога.  Слободниот печат е навистина клучен за функционирањето на демократиите.  Во исто време, медиумите се организации со свои интереси и цели кои не се нужно усогласени со оние на јавноста. На кратко, иако економската теорија обезбедува основни алатки за да разбереме како функционира пазарот, кога тие можат да пропаднат и како можеме да ги решиме овие неуспеси, сепак не е доволно само за да се испорачаат оптимални политики.  Вистинските политики ги избираат избрани претставници со свои преференции и интереси. Изборот на најдобрите луѓе за јавни функции и нивното водење сметка е од суштинско значење.

Print Friendly, PDF & Email
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Милош Биковиќ и Христијан Мицкоски (фото извор: Инстаграм профил на Мицкоски)

    Мицкоски се пофали со Биковиќ – но тој не е само актер, туку дел од прирачникот за хибридно влијание на Кремљ

    190 shares
    Share 76 Tweet 48
  • По кратка постапка да се решат Ромите – од Вардариште во логорите на смртта!

    138 shares
    Share 55 Tweet 35
  • Руската разузнавачка служба ја обвини ЕУ дека финансира и подготвува „српски Мајдан“ на 1 ноември, на годишнината од падот на настрешницата во Нови Сад

    137 shares
    Share 55 Tweet 34
  • Хаотично заебавање

    128 shares
    Share 51 Tweet 32
  • Проф. Андонов: Политикантските коментари на Мицкоски за наводни хибридни напади против неговата влада не се ништо освен пропаганда за негов спас на изборите

    120 shares
    Share 48 Tweet 30
CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ