Речиси 19 закони од областа на вработување во државата преставуваат системски слабости за борба против непотизмот се вели во последната анализа на Транспренси Интернешнл – Македонија „Проценка на ранливост од корупција во политиките и постапките за вработување, со посебен фокус на непотизам, кронизам и клиентелизам“.
Претседателката на Државната комисија за спречување на корупција, Билјана Ивановска, во изјава пред новинарите рече дека прашањата поврзани со непозитам предизвика отварање на бројни предмети за работа во ДКСК, односно од 66 предмети за непотизам кои ги работеле се произлезени многу точки кој покажуват дека законската регулатива е прилично ранлива.
„За лицата кој што се вработуваат по Законот за работни односи, не се утврдени критериуми за евалуација на личните и стручните квалификаци на кандидатите. Комисиите за селекција и избор на кандидати немаат пракса да подготвуваат ранг листа, туки истите доставуваат список на кандидати кој ги исполнуваат условите, а тоа најчесто се сите оние кој што се пријавени. Интервјуто како завршна фаза во процесот на вработување најчесто се користи како основна алатка за избор на т.н подобни кандидати“, рече Ивановска..
Во понатамошно излегање таа додаде дека анализата на проектот покажа дека честа е појавата одговорното лице да ги злоупотреби дискреционите овластувања, не водејќи притоа сметка за сите факти и околности за дадените случаи ниту за начелата законитост и справедливост.
„Честа форма на вработување во органите на државна управа е временото вработување преку Законот за агенци за времени вработувања, без притоа да се води грижа дали лицата кој се ангажират дали ги поседуват бараните квалификаци, искуства и вештини. Причините за ваквиот начин на однесување на одговорните лица може да се детектира во постоење на политичко влијание, партиска припадност, отсуство на интегритет како личен, така и иституционален, недоволна транспарентност во постапките за вработување“, наведе Ивановска.
Претседателката на Транспренси Интернешнл – Македонија, Слаѓа Тасева, истакна дека во овој проект се утврдени голем број на проблеми кој што се вградени во законите и кој што овозможуват да се применуват практики и постапки кој што повеќе им дават предност на лица кој се поврзани со одредени групи на политички парти, клиетелизам, кронизам.
Вицепремиерот задолжен за борба против корупција, за одржлив развој и човечки ресурси Љупчо Николовски потенцираше дека непотизам и корупција при вработувањата во јавниот сектор имало секогаш и истото не може лесно да се искорени, но, Владата е цврсто одлучна да ги употреби сите механизми за спречување на оваа појава во иднина.
„Не можеме да очекуваме напредок и резултати од работата на јавниот сектор, доколку изборот на вработени не се одвива според предвидените квалификации за одредено работно место. Не можеме да очекуваме напредок доколку вистинските луѓе не дојдат на вистинските позиции. Во целиот процес за превенирање и откривање на корупцијата потребна ни е ефикасна и професионална администрација, на што во следните четири години ќе посветиме сериозно внимание“, изјави вицепремиерот Николовски.
Новиот министер за информатичко општество и администрација, Јетон Шаќири, во својот говор акцентот го стави Стратегијата за РЈА, која подразбира стручна, професионална и департизирана администрација.
„Министерството за информатичко општество и администрација во изминатите три години интензивно работеше на спроведување на мерката: Намалување на ризиците од политизација преку воведување на јасни критериуми и транспарентност при изборот на најдобар кандидат за вработување и унапредување“, истакна Шаќири.
Предлог-законот за изменување и дополнување на Законот за административните службеници и Предлог-законот за изменување и дополнување на Законот за вработените во јавниот сектор, како што додаде Шаќири се на ЕНЕР поставени веќе цела година, а се резултат на сеопфатна дебата на Министерството со засегнатите страни.












