• Latest

Македонската „Игра на тронови“

September 25, 2023

Честит Ден на победата во Европа, 8 Мај и Честит Ден на Европа, 9 Мај

May 8, 2025

Дурмиши повторно предупредува: Доколку има енормно зголемување на цените на прехранбените производи ќе се преземат поригорозни мерки

May 8, 2025
Фото: Фејсбук на Апасиев / Левица

Парадата на победата во Москва ги разобличува руските инсталации

May 8, 2025

Одбрана на демократијата, препораки и политики: Градење меѓуполитички и општествени сојузи

May 8, 2025
Фотографија: Wikipedia

Штајнмаер: Со воената агресија на Путин, болно е да се признае дека ослободителите на Аушвиц станале новите агресори

May 8, 2025

Мерц им порача на САД да се држат настрана од германската политика пред првиот телефонски повик со Трамп

May 8, 2025

ПРАШАЊЕ НА ДЕНОТ: Дали се чувствувате како Европјани?

May 8, 2025

Зголемени затворските казни за дел од обвинетите за случајот „Ласкарци“

May 8, 2025

Европа одбележува 80 години од победата над фашизмот

May 8, 2025

(РЕПРИНТ) 9 мај, еден Ден по победата во Европа над фашизмот

May 8, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home СЛОБОДНА ЗОНА

Македонската „Игра на тронови“

September 25, 2023 11:20
in ПОЛИТИКА, СЛОБОДНА ЗОНА
Share on FacebookShare on Twitter

ТОНИ ПОПОВСКИ

Тронот е метафора на суверено владеење. Тронот без тој што седи на него се сведува на објект, најчесто во облик на церемонијална и впечатливо декорирана столица на која својата задница ја поставува суверенот, верскиот поглавар или слични раководни фигури.

Деновиве кај нас се вжештува играта за тронот во ВМРО ДПМНЕ. Во неа учествуваат трите претседатели на партијата од кои двајца јавно признаваат дека направиле грешки во сопствените проценки и тоа на релација Георгиевски – Груевски, и потоа Груевски – Мицкоски.  На грешки во проценка не се имуни ниту претседателите на СДСМ имајќи го предвид „квалитетот“ на релациите Црвенковски – Бучковски во минатото,  Црвенковски – Заев и Заев – Шеќеринска од неодамна, како и Ковачевски – Шеќеринска и Ковачевски – Заев, иако последново не е од таква магнитуда како претходните примери, барем засега.

Сепак, колку и да се интересни за јавноста овие интерпартиски и меѓупартиски заплети и странични вмешувања, тие во суштина се интерни борби за тронот, односно за поголемо влијание во клучните партии, а преку нив и на државата и во општеството. Тие интриги и внатрешни борби се присутни и во партии во држави членки на ЕУ како и во САД, па оттаму не треба да се возбудуваме премногу. Ги имало, ги има и ќе ги има. Погрешните кадровски проценки на лидерите имаат специфична тежина, но истата не е ниту приближна на погрешните проценки за стратешки процеси и политички одлуки кои не засегаат сите и чии последици ги живееме и денес.

Да тргнеме по ред. Македонија се воспостави како суверена и независна држава поради храброста на Петар Гошев да му каже „НЕ“ на Милошевиќ, и габаритот на Глигоров и Кљусев, односно тактичката – политичка виртуозност на Глигоров и недвосмислената евроатлантска ориентација на Кљусев. Бидејќи Гошев рано отпадна во внатрепартиските игри, на тронот во тој момент имавме  барем двајца политичари кои беа подготвени за споделување на власта и покрај различните политички провиниенции. Тоа беше одлична проценка. Впрочем првата Влада беше широка и инклузивна што подоцна се покажа како пресуден позитивен момент за успешно спроведување на референдумот и при носењето на првиот Устав. Овие двајца политичари имаа стратешки капацитет за проценка каде треба да се движиме но направија погрешна проценка ослонувајќи се на помладите, несомнено харизматични Црвенковски и Георгиевски. И тука започна циклусот на погрешни проценки и одлуки, кој за жал трае до денес.

Првата стратешка грешка беше пропуштениот момент за внатре-македонско помирување. Црвенковски започна да владее ослонувајќи се првенствено на наследениот државен апарат од социјализмот, односно на апаратот на македонската Комунистичка партија, и поттикот да се зачуваат привилегиите. Од своја страна, Георгиевски успешно мобилизираше членство  пледирајќи на целосен континуитет со историското „ВМРО“ на Гоце Делчев но и на контраверзната за етничките Македонци –  доктрина и политики на Тодор Александров и Ванчо Михајлов, како и со политиките за дерегулација, помалку „држава“ вклучувајќи и даночење, и слободен пазар, а кои беа популарни меѓу малите стопанственици и земјоделците. Овој, пред се идеолошко – политички конфликт остана да тлее придонесувајќи за континуирана поларизација на двете најголеми партии во македонскиот камп и следствено поларизација во општеството.  Причина беше неподготвеноста на Црвенковски за доследно и широко спроведен процес на лустрација на фер и демократски начин, и избегнувањето да се водат економски политики кои може најдиректно да ја засегнат социјалистичката елита.  Ослонет на дел од апаратот на социјалистичката држава, истовремено Црвенковски се соочуваше со крупен отпор од тие структури. Од друга страна, Георгиевски не беше подготвен за прогласување на дисконтинуитет од двајцата последни лидери на историското ВМРО што за резултат имаше создавање на впечаток во пошироката јавност за поизразена бугарофилија. Црвенковски и Георгиевски едноставно кажано, не беа подготвени за компромис и манифестирање на заедништво и кохезија.  Напротив, беа повеќе од подготвени за конфронтација. Од тој момент, со нашата политичка сцена владее неговото височество „рејтингот“ односно политичката популарност. Исклучоци има и може да се бараат во моменти на загуба на рејтинг поради компромиси од стратешки карактер. Пример се трите договори, Охридскиот, Преспанскиот и Договорот со Бугарија. По однос на Охридскиот договор, загубата на рејтингот беше пропорционално распределена. По однос на другите два договора, сметката во (не)популарност ја плати и ја плаќа СДСМ.

Втората стратешка грешка е поврзана со начинот на кој се спроведе приватизацијата. Притоа од Црвенковски беше применет метод на „менаџерски откуп“ наспроти метод на трансформација со „ваучери за сите“ за кого се залагаше Петар Гошев – последниот лидер на СКМ односно СКМ – Партија за демократска преобразба. Секако, првиот метод обезбеди многу поефикасна приватизација, но најдиректно придонесе за продлабочени нееднаквости во општеството. Впрочем, тоа беше момент на прво и многу крупно, масовно разочарување во транзицијата и објективноста и солидарноста на државата со сопствените граѓани. Негова манифестација беа низа девијации, растурени фирми, стечајни работници, долготрајни и мачни судски процеси. Со тек на време, и најмногу поради системот кој продолжува да генерира нееднаквости заедно со потфрлања во борбата против корупцијата и компромитираното судство, разочарувањето во државата и нејзините институции во моментов достигна степен на  генерирање на масовна поддршка за радикални популистички агенди.  ВМРО ДПМНЕ од своја страна не се спротивстави порешително на овој модел на приватизација бидејќи најдиректно им го полнеше базенот со избирачи, и ја чекаше и дочека својата можност да развие нова економска елита во моментот кога прв пат се создаде владата на Георгиевски.

Третата стратешка грешка беше неподготвеноста да се жртвува рејтинг за брзо зачленување во НАТО, а потоа и во ЕУ. Спорот за името со Грција се развлече најмногу поради неподготвеноста на нашите водства за непопуларен компромис, за да потоа направиме полош компромис. Овој компромис моравме да го направиме многу порано и тоа во втората половина на деведесетите, и на тој начин да влеземе не само во НАТО туку и во ЕУ, и тоа ако не порано, барем заедно со Бугарија и Романија. Овој компромис ќе не направеше и поотпорни на прелевањето на кризата на Косово. Поврзано со последново, и притоа имајќи предвид дека не беше тешко да се антиципира конфликтот на Косово и поврзаните ризици, „Едно општество за сите“ моравме да изградиме во деведесетите, а не да даваме отпор, на пример, за високо образование за Албанците или вистинска децентрализација. Тоа да го сторевме, претпоставка е дека немаше да дојде до силна мобилизација на Албанците кај нас и ќе се превенираше конфликт кој практично ги замрзна нашите евроатлантски интеграции. Опседнатоста со рејтинг и популарност, па и по цена на одлагање на реализација на националниот интерес го одбележа поголемиот дел од долгиот мандат на Груевски, а истата симптоматологија е карактеристична и за неговиот наследник на тронот, Мицкоски.

И четвртата, но не последна стратешка грешка, е создавањето на гломазни политички партии, две во македонскиот камп и една во албанскиот камп. Нашиве партии се меѓу најмасовните по членство во држави кои се или пледираат дека се либерални демократии. Од една страна, на партиите им се потребни избирачи и водствата нескриено им ветуваат привилегии на избирачите, а од друга страна, членовите и симпатизерите прават огромен внатрешен притисок врз водствата да си го исполнат ветеното. На ова не се имуни ниту помалите партии кои најчесто орбитрираат околу поголемите и не ретко коњуктурно ги менуваат орбитите. Последица е хроничниот клиентелизам и кронизам, односно создавање на капитализам на „другарчиња“. Нема поголем бизнис кај нас, а да не е испилен во партиско гнездо. Долгата рака на „партиската“ држава ја чувствуваат и малите и средни претпријатија. Сеуште се владее без целосно функционални механизми за рамнотежа и контрола. Последица е транзицијата на претежно репрезентативната демократија во партиско „едноумие“ и осцилирање помеѓу демократија со недостатоци и хибриден режим. Нашата корупција е генеричка и затоа потфрламе во борбата со неа. Затоа не воспоставуваме ефикасни механизми на непосредна партиципативна демократија и контрола, или ги воспоставуваме како демократски декор. Нема невини за оваа состојба, ниту меѓу политичките лидери ниту меѓу нас како нивни избирачи.

Нема да слушнете од партиите дека ги признаваат овие стратешки грешки, или ако слушнете,  се работи за „игра на обвинувања“, односно се обвинува политичкиот противник или претходник. Притоа се избегнува да се признае сопствената погрешна проценка.  Ние и во моментов не учиме од овие грешки. Пред да научиме нешто, мора да признаеме дека сме направиле лоша проценка. Оваа колумна бидејќи форматот не дозволува одење во длабочина, е само површен обид за анализа на нашите политички грешки, дел од нив стратешки.  Без подлабока анализа нема да можеме да го преведеме ова искуство во прецизни лекции, ниту пак ќе можеме научените лекции да ги примениме во пракса, а со цел да не се повторуваат грешките.


Текстот е личен став на Авторот. Преземено од Рацин
Print Friendly, PDF & Email
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Пандов љубител на костимирани настапи: ангелче, комита, моторџија, историчар, директор, а сега влезе и во мафијашки филм

    142 shares
    Share 57 Tweet 36
  • Зошто надворешната политика на владата на ДПМНЕ е антинационална и стана „тажната приказна“ на Балканот

    115 shares
    Share 46 Tweet 29
  • Тричковски: Медиумите се за граѓаните тоа што е златицата за компирите!

    97 shares
    Share 39 Tweet 24
  • Мрежа за заштита на жените Ромки: Фемицидот врз Рамајана не е изолиран инцидент; 142 случаи на семејно насилство врз ромски жени регистрирани во 2024

    94 shares
    Share 38 Tweet 24
  • ПОРТОКАЛОВА ГЛАВА НА ТЕГЕТ ОДЕЛО: Трамп, дрско и без почит, во потрага по внимание на погребот на Папата

    92 shares
    Share 37 Tweet 23

CIVIL MEDIA NEWSLETTER

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ