ВЕТОН СУРОИ / КОХА
Ако треба да ги разберам пораките од парламентарните избори што се одржаа на Косово на 9-ти февруари и да ги пренесам како порака до светот, ми се чини дека најдобрата форма би била со овие четири клучни концепти.
1. Нормалност
Република Косово одржа редовни парламентарни избори во уставниот рок. Развојот на кампањата, организирањето на изборите (освен проблемот со веб-страницата на ЦИК), слободното изразување на кандидатите на митинзите и медиумите и однесувањето на политичките партии кон граѓаните поминаа без никаков инцидент. Покрај тоа, во северниот дел на Косово, српските граѓани за прв пат гласаа без физички притисок од политички поврзани структури на организиран криминал.
Нормалноста не остава траен впечаток, особено кога ќе почнете да се навикнувате на неа. Но, во Косово пред неполни 20 години се одржаа избори со индустриска кражба на гласови, а тоа дојде по атмосферата на претходните избори, кога на еден од нив (општинските избори во 2002 година) беше убиен новоизбраниот градоначалник Уке Битичи.
Косово сега е консолидирана изборна демократија и ова може да изгледа како некаква обврска што треба да ја има секоја држава. Но, како таков, повеќе или помалку се издвојува од соседите.
2. Револуција која станува еволуција
На изборите во 2021 година, Движењето Ветевендосје водеше изборна револуција. Над половина од гласачите на Косово гласаа за запирање на заробената држава, индустриската кражба на богатството на Косово (во пари, земја и стоки) што следеше по индустриската кражба на гласови, деградацијата на иднината на земјата.
На изборите во 2025 година, Движењето Ветевендосје не успеа да го повтори овој резултат. Сигурно подетална анализа ќе ги покаже најразновидните причини за тоа каде и зошто отидоа гласовите во 2021 година, но според мене, оваа промена претставува нормална транзиција од револуција во еволуција. ЛВВ доби мандат да покаже дека политиката треба да им служи на граѓаните, а не на богатењето и неодговорноста на политичарите – нешто што е разбирливо во демократијата, но не беше дотогаш. ЛВВ, исто така, доби мандат да го прошири владеењето на институциите на Република Косово низ целата земја – нешто што требаше да биде очигледно, но не беше дотогаш. А ЛВВ доби мандат да го изедначи Косово како држава во однос на Србија во преговарачкиот процес во Брисел – нешто што требаше да се имплицира, но не беше спроведено во реалноста.
Во 2025 година, Движењето Ветевендосје беше наградено за својата работа со голем број гласови (над 40 проценти). Но, Косово премина од изборна револуција во владејачка еволуција. Револуционерните промени веќе не се доволни и ќе бидат потребни докази во секој оддел на владата. Преговарањето за достоинството или одлучноста за проширување на суверенитетот на земјата не може да ги прикрие слабостите во образованието или другите ресори.
Консолидација во изборна демократија е транзиција од изборна револуција кон владејачка еволуција и ова е периодот во кој Косово веќе влезе.
Во оваа консолидација важна улога одиграа и опозициските партии. Двајца од нив, со ново раководство по изборната револуција во 2021 година, покрај вообичаените критики на власта, водеа и кампањи со детални понуди за решенија за проблемите во државата и општеството. И двајцата се наградени со зголемени гласови, менувајќи ја негативната насока што ја зазедоа во 2021 година, но сепак далеку од предизвикување на водечката политичка сила.
3. Три теста на електоратот
Во 2021 година беше тестирано однесувањето на косовското гласачко тело. На парламентарните избори на Движењето Ветевендосје му даде повеќе од половина од гласовите. Нешто повеќе од половина година подоцна, на општинските избори, гласањето со големо мнозинство избра други политички субјекти да раководат со општините. Природата на мандатите беше различна – револуција во централната власт, еволуција во општинската власт. Дали електоратот ја покажа природата на овие мандати или се прилагоди на нив – зависи од тоа како гледате на тоа.
Во 2025 година беше водена кампања без преседан против владејачката партија и нејзиниот лидер. Оваа кампања не беше на опозициски партии, туку на воспоставени групи во некои медиуми – или профитабилно поврзани со минатите влади, или ги застапуваа посебните интереси на нивните сопственици, или обично комбинација од двете. Кампањата се потпираше на навреди, полувистини и невистини и создаде средина на екстремна поларизација. Изборните митинзи, денот на гласањето и изборните резултати, сепак, не ја одразуваат енергијата потрошена на оваа негативна кампања неколку месеци. Ова тестирање на гласачкото тело покажа дека е далеку позрело од бучната дебата што секоја вечер се води во некои од телевизиските студија.
На изборите во 2025 година, се појави политичка коалиција која се залагаше за конзервативна исламска агенда. Коалицијата не освои доволно гласови за учество во Собранието. При тестирањето на електоратот не помина идејата партија која се залага за верска агенда, важен сигнал за шпекулациите што се прават за влијанието на религијата во политиката на Косово и недоразбирањето дека во Косово прашањето на религијата е индивидуално право, а не агенда на колективен идентитет.
4. Влада во време на потреси
Од овие избори, со чиј резултат конечно ќе разбереме за неколку дена, како што се пребројуваат конечните гласови, мора да се формира нова Влада.
Иако бројките, барем како што пишувам, не даваат јасност за формирањето на Владата што тие ги понудија на изборите во 2021 година и, згора на тоа, во преголемата компликација во која се навлезе Косово со недостигот на реформи за изборот на претседател на земјата (што може да влијае на стабилноста на владеењето во 2026 година), ми се чини дека е важно да има потреба од регуларна влада во рамките на формирањето на повеќе чувствителни на Косово мандати.
Иако Косово се докажа како консолидирана изборна демократија, иако влезе во состојба на нормалност, иако неговото гласачко тело успешно ги помина тестовите и предизвиците, иако премина од изборна револуција во владејачка еволуција, оваа земја живее во 2025 година во свет кој е покомплексен од кога било досега по Студената војна. Геополитичките шокови се толку големи и потенцијално последователни што Косово го нема луксузот да помине низ политичка парализа.