• Latest

Триесет години во енциклопедијата на мртвите

December 2, 2019
Фото: Кабинет на претседателот

Украина ќе биде домаќин на средба на „Коалицијата на подготвените“

May 9, 2025

ЕУ ќе ја финансира украинската воена индустрија од замрзнатите руски средства

May 9, 2025
Супорт Кочани, фото Х

„Супорт Кочани“ со герила акција на плоштадот во Скопје: „Толку ли брзо нè заборавивте“

May 9, 2025

(ВИДЕО) Со „Шерман“ повторно против фашизмот – на Илон Маск

May 9, 2025

24 ЧАСА: Европа посилна од Путиновата воена пропагандна парада; „Супорт Кочани“ со герила акција на плоштадот во Скопје: „Толку ли брзо нè заборавивте“; Уште едно убиство, застрелан турски студент во кафуле во Штип

May 9, 2025

Денот на Европа – сидро на стабилноста наспроти Путиновата пропаганда

May 9, 2025

Одбрана на демократијата: Обнова на довербата во демократските институции и процеси

May 9, 2025
Никица Корубин

(Де)исламизирана албанофобија

May 9, 2025
Фото: На 7 мај, Јодл потпиша безусловен „Акт за воено предавање“, Wikipedia

Историски факти: Кога е Денот на победата над фашизмот

May 9, 2025

Ден на Европа: Зачетоци, формирање, значење и одбележување

May 9, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home СЛОБОДНА ЗОНА

Триесет години во енциклопедијата на мртвите

И таму обајцата се обидувавме да ги пронајдеме сопствените личности, да го пронајдеме нашето јас и притоа горевме од желба меѓу пајажината и влагата што ги беше ишарала ѕидовите да здогледаме некоја првобитна чистота, некогаш, велеше тој, во светот на девственото детство, некогаш во самите себе.

December 2, 2019 11:04
in СЛОБОДНА ЗОНА
Share on FacebookShare on Twitter

пишува: МИЛАН БАНОВ

Деновиве кога навршија три децении од смртта на веќе легендарниот Данило Киш и кога, како што би рекол Тој, годините создале „горчлив талог на искуството“, не само со повод, повторно си го поставувам прашањето: зошто никогаш не успевам да се ослободам од него и зошто низ повеќегодишната клепсидра, низ тој песочник на времето, не истекува во неврат ни зрнце сеќавање од неговата присутност? Или, зошто не минува ден во кој нема да ја свртам енциклопедијата на мртвите за одново да го пронајдам на некоја денешна мансарда каде, еве го гледам, со густа борхесова четка ја чисти мемлата од неа. И да, зошто го сакам Киш и зошто, со извесни скратувања и сосема ситни интервенции, се навраќам на нешто напишано пред десет години.

Со Данило првпат почнавме да разговараме пред некои педесет години на неговата „Мансарда“ и, се сеќавам, иако јас во Скопје и сè уште во гимназиските клупи, а тој некаде во Стразбур, како лектор на тамошниот универзитет, имавме жив внатрешен дијалог во кој тој трпеливо, со елгрековски манир ми го сликаше тој простор означен како сатирична поема. И таму обајцата се обидувавме да ги пронајдеме сопствените личности, да го пронајдеме нашето јас и притоа горевме од желба меѓу пајажината и влагата што ги беше ишарала ѕидовите да здогледаме некоја првобитна чистота, некогаш, велеше тој, во светот на девственото детство, некогаш во самите себе. Во знак на сеќавање на таа наша прва средба, многу години подоцна ја преведов „Мансарда“, поучен од него дека литературата ја неутрализира, дури и ја победува смртта.

Еден ваков дождлив и сив декемвриски ден во 1972 година, откако веќе „направи од нас приказна во народот“ во „Псалм 44“, откако под костените во Бемовата улица ми ги раскажа своите „Рани јадови“, за потоа да ме прошета низ „Градината, пепел“ во која талкавме низ патеките и можностите на животот за да се пронајде љубовта и за да не биде залудно потрошена таа куса временска отсечка, Киш повторно го сретнав на белградскиот саем на книгата. Овој пат разговаравме низ еден „Песочник“, низ една „сложена игра во која го вовлекува читателот и која станува облик на една контролирана страст по вистината и по човечката судбина, несреќа…“ И тука, во тој „Песочник“  живееше страв, насилство, беда, смрт, но во песокот вирееше и една длабоко хумана цел: да се осознае, да се покаже и да се победи лудилото околу и во нас.

Потоа заминав во војска и книгата речиси цела година ми стоеше на војничката касета, сè додека следната година не ја доби НИН-овата награда и додека некој не ми ја украде. Прво бев лут поради кражбата, но потоа, верувајте, среќен што некој украл книга, и тоа не каква било, туку книга на Данило Киш, книга за трагичната горчина на времето; горчина разблажена со волшепството на прозниот текст.

Во живо Данило го видов само еднаш, некаде кон средината на осумдесеттите, пред крајот на неговиот живот, во Белград, во Клубот на писателите во улицата Француска бр. 7. Седеше на соседната маса со некои свои пријатели, пиеше црвено вино, зборуваше гласно и сосем, сосем едноставно, покажувајќи ми дека вистинските ерудити немаат баш некоја особена потреба да го покажат тоа. Да, и никогаш нема да си простам што не станав од масата за да го поздравам, да му кажам дека јас сум оној што секојдневно разговара со него, еве деновиве, токму за баналноста која е неуништлива како пластично шише, туку, небаре неговиот Симон чудотворецот, се закопав длабоко под земјата на неразбирливиот срам и продолжив да го водам нашиот внатрешен дијалог. А толку сакав да зборуваме за Борис Давидович-Новски, за тоталитаризмот, за системот на логорите, вистинските и оние вградени во нашите глави, за слепилото, национализмот и глупоста што не опкружува и задушува…

И да му ја покажам својата лојалност со тоа што, онака сочно, ќе ја опцуев сета онаа медикритетска булумента која, бранејќи ја идеологизираната стварност, заглибена во кичот и во своето евидентно бездарништво, ја поведоа хајката и го прогласија за плагијатор.

Којзнае, да не испаднев кукавица, можеби таа вечер во Француска 7 ќе ми го покажеше скалпелот на професорот Тулп употребен во „Часот по анатомија“, во таа брилијантна полемичка книга со среќен крај за сите нас. А, веројатно ќе станеше збор и за тој La Part de Dieu кој, еве, децениски нè поврзува. Нејсе, дијалогот го продолжувам во себе.

…И му велам: има право Салман Ружди кога тврди дека си меѓу десетте најголеми романописци на Европа од 1945 до денес; точно те проценил Милан Кундера откривајќи ти дека си величествен а невидлив. Да, невидлив од погледите, шушуката некаде рака под рака со Марина Цветаева за песната „Новогодишна“, или кришум ги изговараш „Стилските вежби“ на Рејмон Кено, но бездруго и во смртта пишуваш за нас живите (?!) некоја нова По-етика за да го искажеш незадоволството од светот, за да ни ја покажеш неговата совршена несовршеност, за да иронизираш против „ужасот на егзистенцијата“…

И, барем мене, низ сиве овие години ме увери дека твојот рецепт за литературата и за животот е оној вистинскиот:

„Ставаш многу зелени состојки од животот, добро парче стварност (со скршена коска), сол на врвот од ножот, трошка шеќер од трска (никако захарин!), добра доза зачин наречен иронија (која може да го замени ловорот!). И сето тоа го мешаш во некој сад. Се вари на тивок оган, со месеци, со години ако треба. Се служи свежо или се остава да отстои. И се повлекуваш во тишина.“


Преземање на содржините e ЗАБРАНЕТО (!!!), освен со писмена дозвола од ЦИВИЛ и тоа исклучиво според Условите за користење, авторски права и заштита на приватноста. Повредата на авторските права е забранета со закон.
Со преземање на било која содржина објавена на ЦИВИЛ Медиа, спротивно на Условите, се согласувате на ЦИВИЛ да му исплатите надоместок од 60.000 денари во рок од осум дена по преземањето на содржината. Оваа обврска не застарува, а за секое доцнење на исплатата ќе биде пресметана соодветна законска камата.
ПРЕЗЕМАЊЕТО (и делумното) НА КОЛУМНИТЕ Е ЗАБРАНЕТО ЗА СИТЕ ПРЕД 15 ЧАСОТ НА ДЕНОТ НА НИВНОТО ОБЈАВУВАЊЕ. Врз основа на посебен договор за соработка и размена, ниедно ограничување не важи за Слободен печат. Овие правила важат за сите, без оглед на тоа од каде е преземена содржината што оригинално е објавена на медиумкста платформа на ЦИВИЛ.
Print Friendly, PDF & Email
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Пандов љубител на костимирани настапи: ангелче, комита, моторџија, историчар, директор, а сега влезе и во мафијашки филм

    142 shares
    Share 57 Tweet 36
  • Зошто надворешната политика на владата на ДПМНЕ е антинационална и стана „тажната приказна“ на Балканот

    127 shares
    Share 51 Tweet 32
  • Тричковски: Медиумите се за граѓаните тоа што е златицата за компирите!

    97 shares
    Share 39 Tweet 24
  • Мрежа за заштита на жените Ромки: Фемицидот врз Рамајана не е изолиран инцидент; 142 случаи на семејно насилство врз ромски жени регистрирани во 2024

    95 shares
    Share 38 Tweet 24
  • ПОРТОКАЛОВА ГЛАВА НА ТЕГЕТ ОДЕЛО: Трамп, дрско и без почит, во потрага по внимание на погребот на Папата

    92 shares
    Share 37 Tweet 23

CIVIL MEDIA NEWSLETTER

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ