• Latest

Втор извештај на ЕУ за владеење на правото: Kон превенција или санкции?

July 26, 2021

Локални избори 2025, прелиминарна оценка на ЦИВИЛ: Технички пропусти и култура на некомпетентност (3 дел)

November 8, 2025

Локални избори 2025, прелиминарна оценка на ЦИВИЛ: Избирачкиот список – хроничен извор на недоверба (2 дел)

November 8, 2025
Христијан Мицкоски, протестен собир против Европската рамка за преговори, јуни 2022 година (фото: Кирил Михаилов / ЦИВИЛ)

„Ние сме далеку пред Албанија“ – Зошто оваа изјава на премиерот Мицкоски е важна за европската приказна на Северна Македонија

November 8, 2025
Скриншот од видео објавено од украинската амбасадорка Лариса Дир на Х

Амбасадорката Дир објави видео од спасувачките операции по ноќните напади на Русија врз Украина, меѓу повредените има деца

November 8, 2025
Скриншот од видео на
Diario AS

САД ѝ одобрија на Унгарија едногодишно изземање од санкциите за увоз на руска нафта и гас

November 8, 2025
Креирано со помош на OpenAI/ChatGPT

Локални избори 2025, прелиминарна оценка на ЦИВИЛ: Формален процес без суштински интегритет (1 дел)

November 8, 2025

САД одбија да учествуваат во ревизијата на ОН за човековите права

November 7, 2025
Мирослав Јовановиќ - Слободен печат, панел „Уставни измени - Исток или запад“, 29 јуни, 2023
фото: Д. Муратов

Каде го загубивме чувството за срам?

November 7, 2025

Данска планира да воведе минимална возраст за користење социјални мрежи

November 7, 2025
Кривичен суд - Скопје

Притвор за четири лица осомничени за поткуп во врска со ИПАРД програмата

November 7, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home АНАЛИЗИ

Втор извештај на ЕУ за владеење на правото: Kон превенција или санкции?

July 26, 2021 15:58
in АНАЛИЗИ, ВЕСТИ
Share on FacebookShare on Twitter

Во екот на летото, пред околу една седмица, Европската комисија го објави вториот извештај за владеењето на правото во ЕУ. Тоа следеше само еден месец откако се затвори кругот по претходниот извештај, со Резолуцијата на Европскиот парламент од 24 јуни 2021 година.

Резолуцијата на Европскиот парламент за минатогодишниот извештај во голема мера ги одрази залагањата и критиките од стручните кругови и граѓанскиот сектор. Во нив најпрвин се настојува извештајот да биде посеопфатен и да ги покрива сите вредности од членот 2 на Договорот за Европската Унија, како и да ја има предвид листата на проверка за владеење на правото на Венецијанската комисија.

Резолуцијата се залага Извештајот да содржи и препораки за секоја држава. Една од клучните критики беше што во Извештајот тешко се разликуваат системски прашања на кршење на владеењето на правото од прашања кои се спорадични, изолирани случаи. Конечно, Европскиот парламент бара сите механизми за владеење на правото на ЕУ да бидат комплементарни и поефикасни.

Интересно е што оваа Резолуција содржи и препорака да се вклучат извештаи за државите кандидати и потенцијални кандидати. Тоа секако методолошки не би било тешко, зашто Комисијата веќе го има системот на редовно следење и оценување на овие држави. Ова секако би било и полезно за државите кандидати и потенцијални кандидати да можат да се споредат по истите репери. Сепак, прашање е колку ќе има политичка волја за ваков потег.

Да се вратиме на содржината на овогодишниот извештај. Вториот извештај ја задржува методологијата на првиот извештај и ги покрива областите правосуден систем, анти-корупциска рамка, плурализам и слобода на медиумите, како и други институционални прашања што се поврзани со механизмите на контроли и рамнотежа. Како и минатата година, покрај општиот Извештај за целата Европска Унија објавени се и посебни извештаи за секоја од 27-те држави членки.

Сега веќе може да се следи и да се споредува состојбата во однос на минатиот извештај. Таа споредба доведува до согледувања на разлики меѓу држави членки – пред сѐ во однос на тоа како реагирале на критиките од првиот извештај. Унгарија и Полска, за кои е веќе покрената постапка во согласност со членот 7 став 1 од Договорот за ЕУ – таканаречениот превентивен механизам за владеење на правото – остануваат упорни и во игнорирањето на критиките и препораките на Извештајот. Полска не ги спроведува ни времените мерки на Судот на правдата на ЕУ кои се однесуваат на предмет за независноста на судиите.

Критиките на ЕК се однесуваат и на влошената позиција на новинарите, а се констатира генерално дека системот на рамнотежа и контрола е под „сериозен притисок“. Ниту унгарските власти не реагираат на критиките на ЕК, особено за натамошното загрозување на независноста на судството, за независноста и плурализмот на медиумите, како и за.притисокот кон невладините организации кои се критични за Владата.

Загрижуваат сериозните критики на поранешната држава лидер од регионот на Југоисточна Европа и сегашен претседавач на ЕУ – Словенија. Извештајот констатира влошување на состојбата со независноста и плурализмот на медиумите, како и заплашување на новинарите.

Што се однесува пак до Бугарија, и покрај фактот што усвоила Акциски план по повод Извештајот на ЕУ за владеење на правото, констатациите на Извештајот практично укажуваат дека реформите во судството „тапкаат во место“, додека анти-корупциските политики не резултираат со решени високопрофилни предмети на корупција.

Некои држави, пак, реагирале на клучните критики на ланскиот Извештај на ЕУ. Во нив се вбројуваат во прв ред Словачка и Малта, кои презеле мерки особено за зајакнување на независноста на судството.

Ваквите ефекти на Извештајот на ЕК за владеење на правото им даваат за право и на критичарите и на поддржувачите на овој механизам. Критичарите ги земаат примерите на државите кои остануваат глуви за критиките на ЕK и укажуваат дека практично нема санкции за „непослушните“, дека тие се премногу бавни или дека ЕУ не ги користи ни оние санкции што ѝ се на располагање.

Ова дебата не е само теоретска, зашто вистински тест ќе биде примената на условеноста на владеење на правото за користењето на средствата на ЕУ. Изјавите и на Вера Јоурова (Věra Jourová), потпретседателка на Комисијата за вредности и транспарентност, како и на комесатор за правда Дидие Рејндерс (Didier Reynders)  јасно укажуваат дека акцентот ќе биде на санкции, не само на превенција.

Како и да е, темата на владеење на правото станува линија на длабоки подвојувања во ЕУ.

анализа на Малинка Јорданова за МЕТА 

Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Љубомир Костовски (фото: Б. Јордановска / ЦИВИЛ)

    Избори во кои на Кочани му избраа градоначалник

    190 shares
    Share 76 Tweet 48
  • (ФОТО) Како ќе изгледа документот за идентификацискиот број за граѓаните на „Отворен Балкан“

    113 shares
    Share 45 Tweet 28
  • Од Русија со „братска љубов“: Срцепарателните изјави на Песков  во македонските медиуми

    100 shares
    Share 40 Tweet 25
  • ОБСЕ/ОДИХР: Кампањата во вториот круг беше повоздржана од првиот круг, со одделни случаи на лични напади

    94 shares
    Share 38 Tweet 24
  • Последни часови од гласањето: Гласачите во клучните трки се незадоволни од Трамп и загрижени за економијата, покажуваат излезните анкети на CNN

    89 shares
    Share 36 Tweet 22
CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ