• Latest

Битка со инфодемија во време на пандемија

December 17, 2020
Фотографија: WIkipedia

Администрацијата на Трамп го укинува правото на Харвард да запишува меѓународни студенти

May 23, 2025
Бенјамин Нетанјаху (фото извор: Wikimedia)

Нетанјаху го обвини Стармер дека е на страната на Хамас

May 23, 2025

Два случаи на мајмунски сипаници во нашата држава

May 23, 2025

Калас во Белград порача дека Србија треба да воведе санкции против Русија

May 23, 2025

Каја Калас во официјална посета во Скопје

May 23, 2025
Фото: Влада на РСМ

Европратениците бараат од Европската комисија да ја исклучи Унгарија од средствата на ЕУ

May 23, 2025

УКИМ одбележува 76 години од основањето и патрониот празник Денот на светите Кирил и Методиј – 24 Мај

May 23, 2025
Фото: Скриншот од видео на 
UATV English

Руска фабрика, санкционирана од САД и ЕУ, цел на украински напад со дронови врз Липецката област

May 23, 2025

24 ЧАСА: „Битката“ на Трајко Славевски за гувернер на Народна банка; Со задолжување од 6 милјарди евра – јавниот долг над 115%; Светот соочен со невиденo насилство

May 22, 2025

Дунда: Живееме во време на длабоки промени – последната шанса на Европа да води

May 22, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home ДЕЗИНФО ДЕЗИНФОРМАЦИИ

Битка со инфодемија во време на пандемија

December 17, 2020 13:30
in ВЕСТИ, ГОВОР НА ОМРАЗА, ГРАЃАНСКА АКЦИЈА, ДЕЗИНФОРМАЦИИ, ХИБРИДНИ ОПЕРАЦИИ
Share on FacebookShare on Twitter

Граѓаните во ситуации како што е пандемијата со Ковид-19 се посензитивни на дезинформации и затоа е потребно проверката на факти да биде интегрален дел од новинарската дејност, треба системско јакнење на медиумска култура и медиумската писменост, додека социјалните мрежи најчесто се „тезгата“ каде се сервираат лажните информации, се само дел од тезите кои беа истакнати на панел дискусијата „Пандемија и инфодемија“ која се одржа на 1 декември 2020 година, во организација на ЦИВИЛ.

Панелистите истакнаа дека создавањето и дистрибуирањето на лажни вести и дезинформации во овој период останува голема. Некои вести во некои случаи се злонамерно пласирани, за да создадат забуна кај граѓан(к)ите.

На панелот учествуваа Јасна Бачовска, унивезитетска професорка, Филип Стојановски од Метаморфозис, Флака Положани, посебен советник за медиуми и радиодифузната дејност при МИОА и Петрит Сарачини, медиумски експерт и член на ЦИВИЛ. Панел дискусијата ја модерираше Дехран Муратов.

Филип Стојановски од Метаморфозис на панел дискусијата истакна дека улогата на новинарите е клучна во борбата против инфодемијата и дека новинарите треба да ги препознаат дезинформациите, бидејќи бевме сведоци како случаи на дезинформации предизвикаа немир или тензии во нашето општество, поради содржини кои се пуштени од центри на моќ. Таквите манипулативни содржини претежно не поминуваат низ новинарските филтри за да се проверат дали се релевантни.

„Имаме медиуми кои откако ќе се објави некоја дезинформација, потоа не објавуваат корекција, а би требало дури и да бараат извинување до читателите кои ги измамиле. Слично постапуваат и луѓето кои шират лажни вести. Граѓаните учат од медиумите како да постапуваат, односно, ако медиумите постапуваат неетички создаваат простор во кој неетично однесување станува норма“, вели Стојановски.

Тој потенцира дека поверката на факти не треба да е посебен жанр, туку треба да биде интегрален дел од новинарската дејност.

„Според истражување на Критинк, на 95 отсто од новинарите кои учестувватле во анкета им треба едукација за медиумска писменост, бидејќи ситуацијата со новите технологии е променлива и треба да се научиме на нив, тие вештини да се вградат во основното, средното и високото образование, особено за новинарите“, истакна Стојановски.

Тој додава и дека проверката на факти е само една гранка на новинарството, бидејќи е увидено дека не е единствено решение, потребно е заздравување на целиот систем, сите форми на новинарството, и доколку функционираат како што треба, би биле штит и јавен сервис.

„Сигурно не можеме да ги покриеме сите дезинформации што поминуваат во еден ден, премалку луѓе работат на тоа, премалку средства има за тоа“, нагласи Стојановски.

Унивезитетска професорка Јасна Бачовска на панел дискусијата „Пандемија и инфодемија“ истакна дека медиумската писменост е многу важна, но е запоставена, особено во високото образование.

„Јас сум премногу исплашена, многу ме вознемируваат некои појави, се прашувам на што сме жртви ние, сите тие работи почнуваат да не вознемируваат и ние кои работиме со оваа проблематика не сме имуни на тоа. Добивме крајно дезориентирани граѓани, тие млади со кои секојдневно работам чувствувам дека имаат голем проблем со перцепцијата на тоа што се случува во општеството. Треба системски да се јакне медиумската култура и јакнење на медиумска писменост, но тој начин е најбавен и затоа конзервативците удираат тука“, нагласи Бачовска.

Таа вели дека со години не може да се избори да имаме предмет – медиумско право.

„Ни требаат умни и професионални новинари, кои цел живот работеле во здравство на пример, тие ни се потребни, ја знаат работата, ние немаме специјализирани новинари, немаме помладок, известуваат во сите категории“, додаде Бачовска.

Таа прашува – Дали можеме да постигнеме секоја лага да ја уловиме, дали се што кажуваме е лага? Можеби е спротивен став или не знаење?

„Европа вика – оставете ја неутралноста. Се залагам за системски решенија, за медиумска писменост. Има разлика меѓу државите, само 20тина држави во светот имаат огромна слобода на говор, најмалку дезинформации, каде на соодветен начин се одоговорило на тоа. Некој е убеден дека не шири лага, и сметам дека процесот ќе биде долгорочен“, истакна Бачовска.

Петрит Сарачини истакна дека одредени истражувања од САД покажуваат дека граѓаните повеќе се информираат од социјалните мрежи, отколку од комерцијалните медиуми, и истото се случува насекаде во светот, па и кај нас.

Тој додаде дека социјалните мрежи најчесто се „тезгата“ каде се сервираат лажните информации.

„Во април и мај се случуваше секојдневно да имаме по 2-3 дезинформации, не како еден производ туку оркестрирано споделување на лажни вести и дезинформации. Имавме над 100 примери во екот на пандемијата, кога имавме рестирктивни мерки, кога сите беа дома, ги следеа овие информации и беа жртви на истите, не ги козумираат само, често и постапуваат“, додаде Сарачини.

Тој посочи дека во легислативата кога зборуваме за клевета, навреда, говор на омраза, јасно е до каде оди слободата и кои се ограничувањата.

„И кога определува некој суд или орган дали е нешто нарушување, прво тргнува од намерата, да се доведе јавноста до заблуда. Доколку има, тоа треба да се квалификува како некакво дело.

Традиционалните медиуми сакаа регулација на онлајн медиумите, имавме телевизии и весници кои одбиваат да отвораат онлајн страници“, истакна Сарачини.

Флака Положани, посебен советник за медиуми и радиодифузната дејност при МИОА, нагласи дека граѓаните во вакви ситуации како што е пандемијата со КОВИД-19 се посензитивни на дезинформации.

„Во изминатиот период се соочувавме со инфодемија за лажни вести со 5Г мрежата, на чуден начин беа поврзани и со висусот и не обезбедуваа простор луѓето да бидат заштитени од тие лажни вести и правилно да се информираат. МИОА во претходниот период има реализирано неколку активности со кои се обидовме да ја подигнеме свеста кај граѓаните. Граѓаните се тие кои најчесто ги споделуваат, а медиумите најчесто ги креираат лажните вести“, истакна Положани.

Таа додаде дека таа кампања била за да им се помогне на граѓаните да направат разлика за тоа што го споделуваат.

„Првите чекори беа превземени, но во наредниот дел како програма на Владата е предвидено креирање на стратегија против лажните вести, не знам колку е доволен механизам и не знам какви резултати ќе даде во пракса. Но, мислам дека е добар првичен чекор кој може да креира рамка за тоа како да се однесуваме во наредниот период и како што спомнав гледајќи го сето ова од аспект на човековите права. Се надевам дека ќе можеме да придонесеме во оваа област, ширењето на вестите особено на платформите е многу брзо но, мислам дека има простор и заедно со невладиниот сектор да ја конкретизираме таа агенда во рамките на една стратегија. Тоа треба да биде инклузивен процес каде ќе бидат сите чинители од областа“, додаде Положани.

Лажните вести и дезинформациите во текот на пандемијата предизвика и говор на омраза, особено на социјалните мрежи.

Д.М.
камера: Атанас Петровски
монтажа: Ариан Мехмети

Print Friendly, PDF & Email
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Љупчо Георгиевски, претседател на ВМРО НП (Фотографија: Џ. Дерала/ЦИВИЛ)

    Георгиевски: За време на геноцидот во Сребреница, најголемиот дел од македонското општество беше наклонет кон Србија, за што секој искрен Македонец треба да се срами

    98 shares
    Share 39 Tweet 25
  • 24 ЧАСА: Поставена скулптурата „Горчливото сеќавање на детството“ во паркот „Украина“ во Чаир; Обвинителката Ристоска бара јавно извинување од Латас; Велика Британија ги прекина разговорите за слободна трговија со Израел поради војната во Газа

    94 shares
    Share 38 Tweet 24
  • ФБИ: Фаталната експлозија во близина на клиниката за плодност во Палм Спрингс е терористички чин 

    89 shares
    Share 36 Tweet 22
  • Приведени четири лица од групата „Беланоца- Барон“, осомничени за убиства на „Пластичарска“ и Грција

    88 shares
    Share 35 Tweet 22
  • Поднесени две обвиненија за предметот „Онкологија“ – опфатени двајца екс директори и четворица лекари онколози

    88 shares
    Share 35 Tweet 22

CIVIL MEDIA NEWSLETTER

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ