• Latest

Нема природни катастрофи, сите катастрофи имаат силна човечка компонента!

April 21, 2018

24 ЧАСА: ДИК избра нови членови на ОИК; косовското собрание доби претседател по 58 обиди; Украина онеспособи 17% од нафтените капацитети на Русија; во тек е повикот на ЦИВИЛ за изборни набљудувачи

August 26, 2025

Лажна фотографија од Запорижја разобличена како руска пропаганда, дистрибуирана и локално

August 26, 2025
Фото: Скриншот

Европските зелени: Режимот на Вучиќ целосно влезе во автократски модел

August 26, 2025
Бердјанск, Украина

Украина го осуди незаконското вклучување на пристаништата Бердјанск и Мариупол во пописот на руски пристаништа

August 26, 2025
Илустрација: ВИ

Изборниот молк како гаранција за избирачкото право, што е што во изборен контекст

August 26, 2025
Скриншот од видеото на кое наводно се гледа како пламенот се издига од руската рафинерија Рјазан при напад со беспилотно летало во текот на ноќта на 26 јануари 2025 година. Андриј Коваленко / Телеграм

Украина онеспособила најмалку 17% од капацитетот на рафинериите за нафта во Русија

August 26, 2025

Албански блок 2025: Улогата на Тирана и Приштина – помош, влијание или напуштање на автономијата?

August 26, 2025
Фото: МИА архива

ВЛЕН до ОЈО поднесе пријава против Бујар Османи

August 26, 2025
Фото: Скриншот од видео на CNBC

Маск тивко ги стопира плановите за нова политичка партија, додека се соочува со тужба за организирање нелегална изборна лотарија од 1 милион долари

August 26, 2025

Разрешени и избрани нови членови на општински изборни комисии за Локалните избори 2025

August 26, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home ВЕСТИ

Нема природни катастрофи, сите катастрофи имаат силна човечка компонента!

April 21, 2018 08:04
in ВЕСТИ, ОПШТЕСТВО
Share on FacebookShare on Twitter

Швајцарскиот експерт за управување со кризи и намалување на ризици од катастрофи, универзитетскиот професор Маркус Цимерман, во следните четири години ќе биде дел од проектот „Подобрување на отпорноста кон поплави во Полошкиот регион“, што има за цел да и помогне на Македонија да изгради стратегија и изнајде најсоодветни мерки за справување со поплавите и ризиците од катастрофи.

Цимерман во рамки на проектот, што се спроведува од страна на Програмата за развој на Обединетите нации (УНДП), а е финансиран од Швајцарската агенција за развој и соработка (SDC) и Швајцарскиот Секретаријат за економски прашања (SECO), ќе ги сподели искуствата на Швјцарија и успешноста на моделите што се применуваат на национално и светско ниво во рамки современите пристапи за намалување на ризикот од катастрофи.

Маркус

Во интервју за МИА Цимерман, зборува за неговата вклученост во проектот, како и можностите за намалување на ризикот од поплави, градењето капацитети за спречување на поплави и споедлување на искуства во Швајцарија.

Зошто овој проект е важен за Полошкиот регион?

– Има повеќе причини. Изминатите години имаме повеќе поплави, особено во 2015 година, што предизвикаа големи материјални и економски загуби, но и човечки. Но, исто така, имаме и голем развој што не оди во корист на зголемување на отпороноста на регионот од поплави и намалување на ризикот од поплави. Ние заедно со УНДП и локалните власти сметаме дека е добро да се адресираат поплавите, катастрофите од поплавите и ризикот од поплави, на еден посеопфатен начин.

Како со проектот ќе се намали ризикот од поплави во Полошкиот регион?

– Во минатото, во текот на 20 век, човекот се трудеше да се бори против природата, а сега имаме промена на пристапот, каде повеќе работиме на намалување на ризиците и зголемување на отпорноста. Значи, ние се трудиме преку интегриран пристап, каде прво ќе разбереме кои се опасностите и изложеноста на непогоди, а потоа се трудиме со сеопфатен пристап кон намалување на овие ризици со различен сет на мерки. Ова не е само преку метод на „бетон“, односно мерки за стабилизирање на речни корита, брани и насипи, туку содржи и компонента на планирање, каде се трудиме преку мерки да превенираме и спречиме создавање на нови ризици, со соодветно планирање на градовите и селата, но и справувување со сливовите преку пошумување и менаџмент на вегетација, што има функција на забавување на водата и стабилизирање на сливовите. Значи имаме повеќе начини да придонесеме кон овој пристап, што секако се комплементарни едни на други и може да се комбинираат со поконвенционалните методи или пак да имаме цевковод што е по еколошки и се грижи за зачувување на растенијата и екосистемот, за менаџирање на поплавите.

Што се краткорочните и долгорочни мерки што овој проект ќе ги направи?

– Градењето свесност и капацитет на населението, од ученици до градската администација, има особено важна улога. Како да се набљудува природата, како да се користи системот за рано предупредување, што да се прави во случај на поплава или лизгање на земјиштото. Тоа се нешта што може да имаат силно влијание врз поединци и семејства. Тоа не е одлучено, но дефинитивно проектот ќе го адресира тоа преку кампањи, но и ќе работи на свесноста на градските власти за интегрирање на информациите за ризикот од поплави во градското планирање. На крај секако, би имало и некои инженерски проекти во одредени делови за изградба на некои мерки.

Маркус

Како овој проект ги вклучува сите овие различни чинители во справувањето со поплави?

– Особено важен дел е да се разбере основата. Зошто имаме ризици и непогоди, зошто имаме чувствителни услови. Без тоа е невозможно да се планираат соодветни мерки. Потоа следи делот на менаџмент, кој секако е врз основа на овие знаења за ризиците. Идеата на проектот е да се адресираат овие ризици преку еден итегриран пристап и да се користи методи за планирање и пристап кои вклучува еколошка и човечка свест, што се темели на предвремени предупредувања за справување со овие ризици. На крајот ќе имаме сет од мерки што ќе бидат преземени во една или повеќе локации и имплементирани заедно со населението, општината и националните власти.

Што ќе споделите како позитивни искуства од Швајцарија или проекти на кои сте работеле?

– Да, работевме на урбано и полу-урбано планирање што го зајакна речното корито до некој степен, но исто така, користевме и отстапувања од сливот за вишокот вода над капацитетот на коридорот. Ова отстапување може да биде пат или јавна површина, каде свесно знаеме дека еднаш на пет или петнаесет години овој пат или парк ќе биде искористен како коридор за испуштање на вишокот вода. На тој начин прифаќаме штета на овој коридор, но тоа е ограничено и контролирано само на тој дел и не дозволуваме водата да оди на друго место.

Тоа е нешто што се користи во повеќе држави и тоа го нарекуваме урбан отпор. На пример зелени патеки, каде се развива градот и се користи како урбан парк или зеленило, а од друга страна би се користел како коридор за контролирано испуштање на вишокот вода при поплави. Во меѓувреме се користи како урбано зеленило за рекреација во градот. Таквиот начин на размислување, всушност, значи интегрирање на опасностите и информациите во градското планирање, што е нов начин. Секако, дека постојат веќе урбанизирани делови, каде е тешко да се најде начин да се користи отворен простор за ваков тип на активности.

Главена цел на било кој проект за намалување на опасноста од поплави треба да биде спречување и создавање на нови ризици. Значи ние би требало вистински да се трудиме да сфатиме дека преку несвесно урбанизирање на просторот создаваме нови ризици. Како на пример, генераторот за итни случаи на болницата во Тетово е непосредно до реката. Генераторот би требало да се користи за енергија во случај не недостог или прекин на струјата, што е најверојатно да биде кога има поголема бура. Така, коинциденцијата на поплава во реката и прекин во снабдувањето со струја е многу висока, а со тоа и користењето на оваа единица за време на криза, која би била прва што ќе биде поплавена.

Со други зборови, ако планираме генератор за итни случаи, а немаме друг простор каде да се постави би можеле да го качиме два или три метри висока платформа за да може да функционира. Тоа е нешто што во фаза на планирање во основа е евтино да се направи, доколку имаме добро информиран град за потенцијалните ризици. Тоа е една од функциите на проектот, да ги направиме сензитивни градските планери на овие работи.

Маркус

Од ваше искуство, што е подобро, да се донесе закон или некоја агенција што би била задолжена за такво долгорочно планирање?

– Очигледно, еден од најуспешните пристапи е кога се создава потребната свесност. На пример, имате Оддел за планирање/урбанизам во Тетово и ако сите градски планери го имаат на ум ризикот од поплави или катастрофи, јас мислам дека тоа е најголема потпора. Секако, потоа може да развиете одредени постапки што треба да се исполнат од одредени проекти што се прават во области кои се под ризик од поплава. Не е забрането да се гради во области кои се под ризик од поплава, но тоа треба да биде направено на свесен начин за ризикот. Не би предлагал да се има нова структура или агенција, туку би одел со некој оддел во постоечката администрација.

Што е со поплавите, кои се нетипични за некои региони, кога има и човечки жртви. Чија е одговорноста на институциите или луѓето?

– Во основа е многу лесно. Непогодите се природни, катастрофите се човечки. Така да, нема природни катастрофи, туку сите катастрофи имаат силна човечка компонента. Без разлика дали тоа подразбира дека населението на тие локации има погрешно однесување или погрешен развој, што придонесува за зголемување на ризикот од поплави, што постепено води кон катастрофи. Има различни чинители и има различни улоги. Не може да кажеме дека е само функција на државата или општината или самите луѓе. Секако дека однесувањето на луѓето е една важна работа. На пример, луѓето кои ги загубија животите во поплавите во Шипковица, во основа е поради погрешно однесување за време на поплава. Така, едуцирањето, градењето на свесност и капацитети е насочено кон луѓето, но грижата за животната средина и намалување на неконтролираната сеча на шумите има нешто со населението, но и со локалните и национални власти. Јас верувам дека секој чинител има своја одговорност и треба да придонесе кон побезбедни услови.

Александар Атанасов за МИА

Print Friendly, PDF & Email
Tags: катастрофиМакус Цимерманпоплавиуправување со кризи
Share99Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • СРПСКИ (БУРАЗЕРСКИ) СВЕТ: Ќе добие ли ВМРО-ДПМНЕ своја банка?

    112 shares
    Share 45 Tweet 28
  • Разрешени и избрани нови членови на општински изборни комисии за Локалните избори 2025

    96 shares
    Share 38 Tweet 24
  • Мицкоски: Ако поради независните со два потписа изборите не успеат, Владата има уставна можност да постави повереници

    93 shares
    Share 37 Tweet 23
  • МВР го уапси родителот кој го предизвика инцидентот во Штип, ФФМ, Шкупи и Брегалница го осудија – спортот не треба да биде арена за физички конфронтации

    92 shares
    Share 37 Tweet 23
  • Одбележан Денот на независноста на Украина во Скопје: Мирот е единствена опција

    88 shares
    Share 35 Tweet 22
CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ