• Latest

Експертската јавност бара вклучување во реформите во системот за заштита и спасување

April 9, 2018

Онлајн настава во четири училишта во Гази Баба поради пожарот во Трубарево

September 15, 2025
Фото: Скриншот од видео на Х

(БИДЕО) Келог: Ако Путин победуваше, ќе беше во Кијив, западно од Днипро, на Одеса, и ќе ја сменеше владата – Русија губи

September 15, 2025
Фотографија: Unslash

Локални избори во Германија: Германија: ЦДУ на Мерц е на пат да победи во Северна Рајна Вестфалија, АфД остварува голем напредок

September 15, 2025
Фото: Сјриншот од видео на Game Play

Нетанјаху е единствената пречка за враќање на заложниците дома, велат семејствата на киднапираните Израелци

September 15, 2025

Осумнаесет кандидати пријавени за изборната трка за градоначалник на Скопје

September 15, 2025

Дводневен притвор за четири лица осомничени за пожарот во Трубарево

September 15, 2025
Фото: Скриншот од видео на MIRROR NOW

Старлинк на Маск не работи на целата фронтовска линија во Украина, интернет услугата претрпе глобален прекин

September 15, 2025
Фото: Фејсбук група „Стоп за Вардариште“

Стоп за Вардариште: Граѓаните го блокираа мостот „Близнаци”, бараат трајно решение за депониите

September 15, 2025
Прес конференција, 13 септември (фото извор: видео снимка на МВР)

Манипулативна злоупотреба на поимот „хибридни напади“: Кога државата си измислува непријатели

September 15, 2025

ДИК: Поднесени вкупно 312 листи на кандидати за градоначалници и 575 листи за советници, најмногу за Град Скопје

September 14, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home ВЕСТИ

Експертската јавност бара вклучување во реформите во системот за заштита и спасување

April 9, 2018 09:43
in ВЕСТИ
Share on FacebookShare on Twitter

Научната и експертска јавност во земјата бара вклучување во реформите на системот за заштита и спасување што би подразбирало измени на соодветната легислатива и, меѓу другото, би опфатило и спојување на Дирекцијата за заштита и спасување (ДЗС) и Центарот за управување со кризи (ЦУК).

На дебатата што во рамки на „Научната среда“ беше организирана од Институтот за социолошки и политичко правни истражувања (ИСППИ) присуствуваше и националниот координатор за имплементација на Националната платформа за намалување на ризици од несреќи и катастрофи Павле Трајанов, кој најави дека наскоро на владина седница би требало да биде усовена анализа за состојбите и да бидат предложени реформи на целокупниот систем за управување со кризи.

Трајанов се согласи со дел од учесниците дека е потребно вклучување на експертите и оти се потребни реформи на овој систем имајќи предвид дека вака како што е поставен, како што посочи, не се знае кој за што е одговорен во услови на криза.

– Постои дуализам, постојат ривалитет и постои некоординираност во овој систем за управување со кризи. Овој систем треба да почне со превенција, но тоа е широк поим. Што значи превенција? Една од превенциите е, на пример за земјотресите, квалитетот на градбата, за поплавите чистењето на системите за наводнување, реките, езерата, таму дали имаме интегрален систем за управување со води итн, кој што не постои, значи многу сегменти во контекст на оваа работа, рече Трајанов, на дебатата посветена на „Имплементација на националната платформа за намалување на ризици од катастрофи“.

Едно од решенијата е, како што кажа, двете клучни институции ЦУК и ДЗС да се интегрираат бидејќи постои дуализам. Според Трајанов, нема прецизна законска регултива кој е тој што ќе управува во услови на криза, кој ќе ги собира информациите и каде ќе се достават, каде ќе се обработат, кој ќе ја направи проценката, па друга институција треба да ја разгледува проценката и таа да прави проценка на проценката итн.

– Мора да има некој што ќе ги води овие процедури, ни треба еден штаб за проценки, што ќе управува, што ќе ангажира ресурси. Тука зборувате за воените аспекти… дали овој систем што сега се подготвува е компатибилен со системот во услови на војна, кои се тие ресурси што ги предвидвидува армијата во услови на војна или криза и што предвидува овој цивилен систем…, рече, меѓу другото, Трајанов.

Според доц. д-р Марјан Ѓуровски од Факултетот за безбедност, мигрантската криза покажала дека системот за кризи е нефункционален, како и последните земјотреси, невремето и поплавата во Скопско…

Дел од решенијата во системот за безбедност, според него, не го положија испитот на ефикасност во услови на закани, кризи и елементарни непогоди и други безбедносни ризици со кои соочуваме речиси секоја година. Поради тоа, како што посочи, се наметнува потребата за редефинирање на поставеноста на безбедносниот систем на Република Македонија, бидејќи тој е нефункционален и преку неговото рекомпонирање треба да се создадат механизми за превенција и за ефикасен одговор а ризиците и заканите.

Во делот на управување со кризи, заштита и спасување Ѓуровски смета дека неодржлива е состојбата во која постојат две, меѓусебно зависни но сосема одвоени тела. Предизвик со кој се соочуваме, вели тој, е неприродната институционална подвоеност која резултира со преклопување на надлежностите меѓу ЦУК и ДЗС.

– Со одделување на одлучувањето од ресурсите како и стратешките од оперативно-техничките капацитети, се доведува во прашање ефикасноста, навременоста и соодветноста на одговорите на цивилните ризици и опасности, рече тој додавајќи дека е потребно редефинирање на системот за управување со кризи, заштита и спасување преку обединување на двете дирекции, ЦУК и ДЗС, во единствена институција со која ќе раководи Владата, како прва реална опција, додека другите можности би биле таа биде под капата на Министерството за одбрана или Министерството за внатрешни работи.

Обединувањето на ЦУК и ДЗС треба да ја реши потребата од систем за рано предупредување, од механизми за брза и ефикасна превенција и справување и елиминирање на кризна состојба, рационална и ефикасна употреба на ресурси, воспоставување на јасна координација на надлежностите за соработка, ажурирање на безбедносни закани и безбедносна политика и градење на стратегиска култура и враќање на довербата на граѓаните во инстиитуциите на системот.

Дел од професорите и експертите на дебатата сметаа дека во системот за заштита и спасување свој удел треба да имаат и локалните самоуправи.

Д-р Никола Ѓоргон, кој зборуваше за структурно-функционалната поставеност и меѓународната позиционираност на Националната платформа, кажа дека миграциската криза покажала дека овој систем функционира, со што не се согласија дел од учесниците на дебатата. Според него, во пожарите од 2007 година се покажало дека, сепак, има одредени недостатоци, дека тој е реактивен систем, дека постои недоволна институционална координација, непостоење на издржани методи за проценка, а недостатоци има и во делот на носењето одговорност, а има и ограничени ресурси. Тој ја спомена и граѓанската неодговорност. Вклученоста на академската јавност и инстуциите, според него, е исклучок а не правило.

Проф. Валентин Мирчески од Институтот за хемија посочи дека системот страда од состојбите во општеството. Според него, нема да биде можна имплементацијата на националната стратегија без вклучување на експертската јавност.

На есен во Македонија треба да се одржи вежба – симулација на поплава врз основа на платформа од САД за која деновиве во Скопје се одвиваа подготовки, најави проф. Методија Дојчиновски од Универзитетот „Гоце Делчев“.

И според него, има недоволна координација меѓу институциите во Македонија во однос на заштитата и спасувањето. Избегнувањето дуплирање активности би значело и заштеда на пари, смета тој.

Едукацијата на граѓаните и младите, според него е исто така важна. Посочи на примерот на Полска, која има Универзитет и средни училишта кои се занимаваат токму со прашања за заштита и спасување во услови на кризи и катастрофи.

Генералниот секретар на Црвениот крст Саит Саити смета дека Националната платформа за намалување на ризици од катастрофи е добра основа, но оти треба да претрпи корекции и оти нам ни фали имплементација. Сепак, смета дека Македонија е на „нула“ во однос на превенцијата и раното предупредување од кризи и катастрофи. Според Саити, локалната самоуправа треба да биде вклучена во овој систем, а не да биде само дојавувач кога нешто ќе се случи или доколку постои опасност.

Националната платформа на РМ за намалување на ризици од несреќи и катастрофи беше воспоставена во 2009 и согласно насоките на UNISDR беше замислена како национално дизајнирана и управувана алатка за координација на сите носители на одговорности во доменот на намалување на ризици од катастрофи.

Елизабета Велјановска Најдеска

Извор: МИА

Print Friendly, PDF & Email
Tags: ДСЗекспертиреформиЦУК
Share37Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Љубчо Георгиевски за ЦИВИЛ Медиа: Иван Стоиљковиќ е докажан борец против македонската државност, од раните 90 години беше активен противник на независна самостојна македонска држава

    155 shares
    Share 62 Tweet 39
  • Срџан Амет, прв Ром кандидат за Скопје: Време е да се разбие стигмата за Ромите

    141 shares
    Share 56 Tweet 35
  • Хаотично заебавање

    123 shares
    Share 49 Tweet 31
  • 24 ЧАСА: Молк од владата за големо-српската пропаганда на Денот на независноста; Падна владата на Франција; ЕУ да го осуди Вучиќ по навредите кон европратениците; Во тек е повикот на ЦИВИЛ за изборни набљудувачи

    115 shares
    Share 46 Tweet 29
  • (ВИДЕО) Српскиот министер за одбрана, Гашиќ, екс-директор на БИА, тврди дека Кајмакчалан е српска земја

    100 shares
    Share 40 Tweet 25
CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ