• Latest
Сандра Гавриловска

Предвремени парламентарни избори – да или не?

May 10, 2023

Власта со потези што отвораат сомнежи за изборни злоупотреби

August 25, 2025
Фотгорафија: Touch Of Light/Wikimedia

Пентагон: Војниците на Националната гарда на улиците на Вашингтон ќе почнат да носат оружје

August 25, 2025
Ерол Ризаов

Како да ги препознаете лагите

August 25, 2025
Фото: Скриншот од видео на The Guardian

Четири новинари меѓу 15-те загинати во израелскиот напад врз болница, велат официјални лица од Газа

August 25, 2025

Њујок Тајмс: Дали Украина ќе се откаже од Донбас?

August 25, 2025

ДЗР: Системот за интегрирано планирање на ресурсите што го користат голем дел од институциите од јавниот сектор е без соодветна заштита на податоците

August 25, 2025

Пропадна уште едена обид за конституирање на Собранието на Косово

August 25, 2025

ЦУК: Еден активен пожар, два под контрола, вкупно 24 изгаснати пожари

August 25, 2025
Фото: МИА архива

Се комплетира тимот од странски експерти кои ќе утврдуваат дали се правеле непотребни операции во приватните болници

August 25, 2025

МВР го уапси родителот кој го предизвика инцидентот во Штип, ФФМ, Шкупи и Брегалница го осудија – спортот не треба да биде арена за физички конфронтации

August 25, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home АНАЛИЗИ

Предвремени парламентарни избори – да или не?

May 10, 2023 14:01
in АНАЛИЗИ, ИЗБОРИ, СЛОБОДНА ЗОНА, ТОП 5
Сандра Гавриловска

Сандра Гавриловска

Share on FacebookShare on Twitter

САНДРА ГАВРИЛОВСКА

По воведување на политичкиот плурализам (во 1989 година), до сега во Македонија се одржани пет регуларни парламентарни избори (во 1990, 1994, 1998 2014 и 2016 година) и пет предвремени парламентарни избори (во 2008, 2011, 2014, 2016 и 2020 година).

Последна причина за донесување на одлука за одржување на предвремените парламентарни избори во 2020 година беше недобивање на согласност за почеток на преговорите за членство на Македонија во Европската унија.

Предвремени парламентани избори во контекст на евроинтеграциите

Сега, во фаза од скрининг процесот за пристапување на Северна Македонија во Европската унија, барањето на опозициската ВМРО-ДПМНЕ за итни и брзи предвремени парламентарни избори, се заснова на економската и енергетската криза, животниот стандард, па дури и битката со организираниот криминал и корупција (и тоа, во услови кога сеуште не е расчистен криминалот и корупцијата на актуелната опозиција, како претходна власт!?).

Меѓутоа, потребата од уставни измени, пред сè, заради реализација на европската интеграција на државата, евентуално може да биде претпоставена причина за одржување на предвремени парламентарни избори во 2023 година.

Всушност, ЕУ членството и пристапувањето на Република Северна Македонија кон Европската унија подразбираат Собрание кое ќе обезбеди двотретинско (2/3) мнозинство за измена на Уставот, во смисла на внесување на Бугарите во Преамбулата на македонскиот устав.

Тоа пак, подразбира постоење на политичко и меѓуетничко единство за влез на Северна Македонија како полноправна членка во Европската унија, односно зацврстување на стабилноста на владејачкото мнозинство, како и евентуално проширување на владината коалиција.

Притоа, треба да се има во предвид и неефикасната работа на сегашното Собрание, пред сè, поради неконструктивниот однос на опозицијата, но и поради непостојаното владејачко мнозинство.

Оттука, сите опции за зацврстување и проширување на владината коалиција или за вклучување на опозицијата во работата на Собранието, а со тоа и во процесот на европската интеграција на државата, имаат многу поголемо значење, отколку предвремените парламентарни избори.

Тоа е решение за неефикасната работа на сегашното Собрание, предизвикана поради неконструктивниот однос на опозицијата, но и поради непостојаното владејачко мнозинство, а не предвремени парламентарни избори.

Исто така, во услови на општествено–политички и економски предизвици и кризи, без предвиден буџет на Државната изборна комисија за предвремени парламентарни избори, не постои никаква, а најмалку реална, потреба за одржување на предвремени парламентарни избори, особено од аспект на предизвикување на дополнителни трошоци и пореметувања на, и онака, кревкиот систем.

Изборни реформи

Секако, од особено значење за одржување на следните парламентарни избори, било редовни или предвремени, се и изборните реформите, во смисла на (1) бројот на изборни единици, (2) видовите листи на кандидати за пратеници, (3) гласањето во странство и (4) регистрација на гласачите.

Идејата за трансформирање на постојните шест изборни единици во една изборна единица, од една страна, овозможува повеќе партии да влезат во Собранието, а притоа да се сведе на минимум ризикот од блокирање на работата на Собранието и да се обезбеди негово ефективно функционирање, но од друга страна,  може да доведе до послаба територијална застапеност и да ја ослаби врската меѓу гласачите и нивните претставници.

Притоа, овој систем, односно моделот на една изборна единица со себе ја носи дилемата за изборниот праг – без или со минимален број гласови што партиите треба да ги добијат за да освојат едно пратеничко место.

Исто така, со моделот на една изборна единица, би се дала можност за влез на помалите партии во Собранието, без да мораат истите да влегуваат во коалиција со некоја од поголемите партии.

Воведувањето, пак, на отворени кандидатски листи за пратеници, се сведува на ризик од внатрепартиски конфликт поради зголемена конкуренција меѓу кандидатите од иста политичка партија, но би придонело кон намалување на партиската централизираност и намалување на моќта на партиските лидери, како и кон изборен систем што ги поттикнува избраните пратеници да бидат поодговорни пред својот електорат, со што се зајакнуваат отчетноста и квалитетот на законодавната власт.

Реформите во врска со уставно загарантираното право за гласање на нерезидентното население во странство, се сведува на намалување на максималниот број пратеници кои можат да се изберат да ја застапуваат дијаспората, и тоа од еден до три пратеника.

На крај, со задолжителна активна регистрација на гласачите, што би значело обврска за гласачите сами да се пријават за гласање, би се зголемила довербата во изборите, за што е потребно претходно враќање на довербата кај граѓаните, во институциите и технологијата што ја користат.


Текстот е личен став на Авторката. Дозволено е преземање на текстот според лиценцата Creative Commons 4.0. | Извор: CIVIL Media
Print Friendly, PDF & Email
Tags: избориизборни реформипредвремени парламентарни избориСандра Гавриловска
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • СРПСКИ (БУРАЗЕРСКИ) СВЕТ: Ќе добие ли ВМРО-ДПМНЕ своја банка?

    95 shares
    Share 38 Tweet 24
  • Мицкоски: Ако поради независните со два потписа изборите не успеат, Владата има уставна можност да постави повереници

    93 shares
    Share 37 Tweet 23
  • МВР го уапси родителот кој го предизвика инцидентот во Штип, ФФМ, Шкупи и Брегалница го осудија – спортот не треба да биде арена за физички конфронтации

    90 shares
    Share 36 Tweet 23
  • Одбележан Денот на независноста на Украина во Скопје: Мирот е единствена опција

    87 shares
    Share 35 Tweet 22
  • Ивановска по распитот во Обвинителство: Обвинета сум дека наводно начинот на кој што сме ги отворале предметите во ДКСК и споделувањето на информациите во јавноста, било спорно за пријавителот

    87 shares
    Share 35 Tweet 22
CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ