• Latest
Војо Маневски

Се советува ли градоначалникот?

September 9, 2021

24 ЧАСА: Четрстотини невработени ќе гасат пожари за 400 евра; Велев алармира – недозволиво е 5 лица да одлучуваат за терапијата на 40.000 дијабетичари; Трамп со закана за 10% царини кон поддржувачите на БРИКС

July 7, 2025
Фото: Скриншот од видео на Real News

Рускиот министер за транспорт се самоубил откако Путин го разрешил 

July 7, 2025
Фото: Фејсбук на Азир Алиу

Алиу, еден месец министер за здравство: Граѓаните пријавиле мито, непружање здравствена услуга, игнорирање пациент

July 7, 2025
Украински дронови погодиле руска хемиска фабрика во близина на Москва. Фото: Астра/ Телеграм

Украински дронови погодиле руска хемиска фабрика во близина на Москва, нападната и големата рафинерија во рускиот Краснодарски крај

July 7, 2025
Фото: ЦУК

Прва човечка жртва во пожарот кај „Лепенец“ во Ѓорче Петров

July 7, 2025
Фото: Скриншот од видео на CBS Morning News

ДеСантис брза да отвори центар за притвор на имигранти во мочуриште сред сезона на урагани

July 7, 2025
Босански бегалци од Сребреничката енклава во камиони на УН

30 години од геноцидот во Сребреница и ризикот од понатамошни злосторства сега

July 7, 2025
ПРАШАЊЕ НА ДЕНОТ

Локалните избори ќе се распишат во првата половина на август, нема најава за измените во Изборниот законик

July 7, 2025
Фотографија: МИА

Четиристотини невработени лица ќе бидат ангажирани за превенција и справување со пожари

July 7, 2025
Фото: МИА

(ИЗБОР) Албански медиуми: Опозицијата во Косово не прифаќа ниту тајно гласање, ниту по 43-ти пат не успеа конституцијата на собранието; Ќе се изградат два моста на реката Ибар, Српска листа со петиција против, ЕУ бара инклузивност во процесот на изградбата

July 7, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home СЛОБОДНА ЗОНА

Се советува ли градоначалникот?

September 9, 2021 12:28
in СЛОБОДНА ЗОНА, ТОП 5
Војо Маневски

Војо Маневски

Share on FacebookShare on Twitter

пишува: ВОЈО МАНЕВСКИ

За да ја продолжам серијата прашања до кандидатите за градоначалници, сакам да ја разгледаме можната соработка со претставничкото тело на локално ниво, Советот на општината. Само што почнав да размислувам за овој орган, се изненадив дека под тоа име има голем број  на органи во сите локални и централни институции. Секаде има по некој совет.  Дури и нашето именување на меѓународните органи и организации се со тој термин. Од Советот за безбедност до разни совети на регионални организации. Значи секаде е потребно советување.

Во Tолковниот речник на македонскиот јазик за „совет“ стои – „заедничко разгледување на некои прашања“. Е, токму ова „заедничко“ е клучот на успехот или конфронтацијата.

Според Законот за локална самоуправа, Советот на општината е орган на локалната самоуправа кој го сочинуваат претставници на граѓаните што се  избираат на општи, непосредни и слободни избори со тајно гласање.

Според законодавецот, рамнотежата на власта е поставена со определување на законските ингеренции на градоначалникот и советот. Законот ги упатува на соработка не давајќи му превласт на ниту еден од овие органи.

Искуството од 17 годишната примена на овој Закон покажува низа на односи, кои произлегуваат од политичкиот распоред на силите во Советот и помеѓу Советот и градоначалникот. Овој сооднос директно ја одредува работата на локалната самоуправа.

Советот е составен од советници, иако под тоа име се и дел од вработените во локалната администрација, но овој пат зборуваме за членовите на Советот.

Оваа како почетна позиција во прашањата до кандидатите, како ќе соработуваат со Советот на општината?

Резултатите од изборите ќе ја диктираат и соработката меѓу овие најважни органи на локалната самоуправа. Има неколку можни комбинации.

Доколку градоначалникот е од една партија, а мнозинството во Советот е од иста партија, соработката разбирливо тече лесно. Разбирливо е, бидејќи  сите се избрани врз иста понуда пред граѓаните. Градоначaлникот предлага своја програма, а кандидатската советничка листа застанува зад него. Досега не сум видел програма на кандидатска листа во која ќе ги образложат своите посебни цели. Таа е дел од општата партиска изборна програма, а таму има воглавно општи образложенија од типот „ќе се залагаме“… Мали недоразбирања во соработката настануваат кога се амбицираат некои советници од советничкото мнозинство да бидат  претставници на граѓаните, а не само исполнувачи на партиските директиви. Досега ова беше најчесто судир меѓу претседателот на Советот и градоначалникот како дел од внатрепартиската борба за превласт. Но и тоа досега се завршуваше во партиските тела без многу учество на јавноста. И самиот Совет најчесто е составен од коалициони партнери кои не секогаш имаат исти интереси, па во Советот настануваат дебати кои знаат да закочат некои од предлозите на градоначалникот. И овде судирот се разрешува со разни договори, што често се задоволување на некои лични интереси на коалициските партнери во Советот.

Затоа, прашањето до кандидатите за градоначалници е „кои се облиците на соработка со Советот доколку се најдете во ваков однос на силите? Ќе се завршува ли сѐ во канцелариите или разликите ќе ги изнесете пред Советот за да имаат увид граѓаните, кој и за кои интереси се залага во Советот на општината“.

Состојбата кога Советот има мнозинство од друга партија или коалиција, а градоначалникот е од друга политичка провиниенција ја определува соработката на друг начин. Во ваков случај, советниците гласаат за предлозите на градоначалникот, секогаш кога тие предлози се од општо прифатлив интерес и спротивставувањето донесува лош одек меѓу граѓаните. Во другите случаи, според досегашната практика на спротивставени ставови по сите прашања, проблемите за соработка настануваат уште во комисиите. Долги и мачни дискусии кои имаат завршница на седниците на Советот. Најчесто компромисот е со воздржаност во гласањето или во одбивање на предлогот што  повлекува нова постапка, па дури и толкување на одлуките од со закон определените органи. Сето ова некогаш значи и застој во реализацијата на програмата на јавните претпријатија или некоја друга активност на локалната самоуправа. Донесувањето на урбанистичките планови во овој случај имаат голема важност зошто од нивната реализација и основа за градење на нови градби, директно ефект има буџетот на општината преку наплата на комуналните такси.

Овде прашањето е „дали кон предлозите ќе се вклучуваат и предлозите на советниците, кои во конкретниот случај се мнозинство, а се од друга политичка партија или коалиција, со цел поефикасна работа на целата локална самоуправа?“.

Кон комплицираноста на соработката, има и други варијации кога се работи за различна политичка припадност на градоначалникот и советниците, со додадена вредност во разликата на централно ниво.

Доколку градоначалникот е од позицијата, неговата соработка со Советот кој е со мнозинство од опозицијата е отежната поради различните интереси. Советот како генерален партиски став тогаш има за задача да ја намали ефикасноста на работата на градоначалникот и ја намали неговата популарност кај граѓаните. Состојбата е компликувана и поради тоа што и градоначалникот не смее да дозволи добра работа на опозицискиот Совет, поради партиските позиции на следните избори, кои по правило следуваат веќе следната година. Очигледна е спротивставеноста во интересите, која често значи и запоставување на интересите на граѓаните, иако во партиски поделената заедница ова е критикувано само од граѓаните, кои не се партиски организирани. За жал, ова се прифаќа како нормална политичка борба. Во овој судир предност има градоначалникот, кој е од партијата на власт на централно ниво, зошто ниту тие смеат да дозволат нивниот кадар да не ги остварува програмите. За ваквите судири сме сведоци во низа локални самоуправи од кои некои завршија и на суд.

Доколку градоначалникот е од опозицијата на централно ниво, а Советот има мнозинство од неговата партија, тогаш се постигнува единство на локално ниво, но и опструкции од централно ниво. Опозицијата тогаш ја третира локалната самоуправа како свој вилает и настојува да ја помага преку работата на Собранието, поставувајќи точки за дискусија и предлагајќи проекти во централниот буџет, а кои се поврзани со општината каде тие се на власт. Доколку градоначалникот е од опозицијата, а Советот е од позицијата, досегашното искуство покажува најголема парализираност на работата на локалната самоуправа. И едните и другите имаат половичен интерес кој се сведува на критики за неработата на противничкиот орган и постојано валкање на најистакнатите личности од противничкиот табор.

Овде не знам што би ги прашал кандидатите за градоначалници освен да ја отсликам секоја од варијациите на можните состојби. Верувајте дека ми недостасува имагинација, бидејќи за просечен граѓанин ова се многу комплицирани партиско политички односи. Овие прашања треба да ги постaвуваат граѓаните, доколку се заинтересирани за остварување на нивните интереси како примарни. Каналите за партиските кадри се на друга платформа.

Сите овие модели на функционирање на локалната самоуправа се врз искуство во следењето на работата на локалната самоуправа во Штип, скоро 15 години и личното искуство од еден мандат како советник во Советот на општина Штип. Овде ги преточив тие лични искуства за повторно да поттикнам дебата за ставовите на кандидатите за градоначалник, во било која локална самоуправа во државата.

Серијалот со дилеми и прашања, поврзани со претстојните локални избори ќе продолжи со темите за советничките листи и советниците.

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Фото: ВИ

    24 ЧАСА: „Шлаканица“ од Брисел за Мицкоски, сестринските партии го избришаа македонскиот јазик и идентитет од ЕУ извештајот; Обвинителството го амнестира Максим Димитриевски; Кавказ на работ на нов конфликт

    100 shares
    Share 40 Tweet 25
  • Канта за смет

    94 shares
    Share 38 Tweet 24
  • Таче се (по)јави, вистина се (по)јави

    93 shares
    Share 37 Tweet 23
  • Апсења со смртни последици, рации, претепани и крвави осомничени, соборен патнички авион – како се влошија односите меѓу Русија и Азербејџан

    92 shares
    Share 37 Tweet 23
  • Скопје како зона без контрола: Убиен пешак, нападната пратеничка, автобус во пламен – државата го губи компасот

    92 shares
    Share 37 Tweet 23

CIVIL MEDIA NEWSLETTER

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ