• Latest

Северна Македонија во извештајот на Фридом Хаус за 2023 година бележи скок од еден поен, и понатаму останува во категоријата делумно слободни земји

February 29, 2024

24 ЧАСА: Поставена скулптурата „Горчливото сеќавање на детството“ во паркот „Украина“ во Чаир; Обвинителката Ристоска бара јавно извинување од Латас; Велика Британија ги прекина разговорите за слободна трговија со Израел поради војната во Газа

May 21, 2025

ПРАШАЊЕ НА ДЕНОТ: Што мислите за стратешкиот договор со Велика Британија?

May 21, 2025
Фото: Скриншот од видео на АлЏезира

РЕАКЦИИ: Тоа не е војна, геноцид на палестинскиот народ, жално; Геноцид врз цивилно население, глад и убивање на цивили и обид за етничко чистење; Тоа е истребување на еден измачен народ, човештвото го достигна дното

May 21, 2025

Приведени четири лица од групата „Беланоца- Барон“, осомничени за убиства на „Пластичарска“ и Грција

May 21, 2025
Украинската амбасадорка Лариса Дир на откривање на скулптурата „Горчливо сеќавање на детството“ во Паркот „Украина“ во Чаир. Фото: ЦивилМедиа

(ВИДЕО) Амбасадорката Дир: Овој споменик за Украинците има свето значење, тоа е спомен и оддавање почит на децата и возрасните кои беа погубени со глад во Украина, по јасна наредба од Кремљ

May 21, 2025
Воена вежба. Криволак, 10 март, 2023
фотографија: Ариан Мехмети

Во „Криволак“ војските на седум НАТО држави и две партнерски ќе имаат вежба од 26 мај до 9 јуни

May 21, 2025

По Кошта, в петок Каја Калас доаѓа во Скопје на средба со премиерот Мицкоски

May 21, 2025

Кушч: Одбраната на информативниот простор на Украина е одбрана на демократијата во Европа

May 21, 2025
Градоначалникот Висар Ганиу на поставување на скулптурата „Горчливото сеќавање на детството“ во Паркот „Украина“ во Чаир. Фото: А. Мехмети/ЦивилМедиа

(ВИДЕО) Ганиу: Да не забораваме, да не бидеме рамнодушни, да бидеме секогаш глас на мирот и чин на совеста

May 21, 2025
фото: скриншот Х, Sulaiman Ahmed

Лекари без граници: Дозволената помош за Газа е „димна завеса“ за да се избегнат обвинувањата за изгладнување

May 21, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home ОПШТЕСТВО

Северна Македонија во извештајот на Фридом Хаус за 2023 година бележи скок од еден поен, и понатаму останува во категоријата делумно слободни земји

February 29, 2024 14:56
in ВЕСТИ, ОПШТЕСТВО, ЧОВЕКОВИ ПРАВА
Share on FacebookShare on Twitter

Целосната инвазија на Кремљ врз Украина која продолжи втора година, конфликтот меѓу Израел и Хамас во Газа и страдањето на цивилното население во областа, изборните манипулации, вооружените конфликти и нападите врз плурализмот се клучни двигатели на понатамошното влошување на глобалната слобода и нејзиниот пад 18-та година по ред во 2023 година, објави  невладината Фридом Хаус во својот годишен извештај.

Според Фридом Хаус, речиси 38 отсто од луѓето во светот сега живеат во земји оценети како неслободни, 42 отсто живеат во делумно слободни земји и само 20 отсто живеат во слободни земји.

Каде е Северна Македонија на листата

Во извештајот на Фридом Хаус за 2023 година, Северна Македонија, со оценка 68, еден поен повеќе од минатогодишните 67 поени, останува во категоријата делумно слободни земји во друштво со Албанија, Косово, Србија, Црна Гора, Босна и Херцеговина, Унгарија, Украина и Молдавија,

Според извештајот, во овој период вообичаени се нестабилните владини коалиции, како и во пресрет на предвремените избори. Извештајот констатира дека Владата продолжува да се бори со корупцијата и клиентелизмот, и додека медиумите и граѓанското општество учествуваат во енергичен јавен дискурс, новинарите и активистите сè уште се соочуваат со притисок и заплашување.

Како клучни случувања Фридом хаус ги потенцира значителните политички превирања поради францускиот предлог кој имаше за цел да го реши спорот во време кога бугарските официјални претставници одржуваа вето за пристапување на Северна Македонија во Европската унија (ЕУ), и предизвика големи протести предводени од опозицијата кои траеја цел месец.

Исто така, нелегалната инвазија на Украина од страна на руските сили влијаеше на економските услови во Северна Македонија. Инфлацијата достигна рекордни нивоа, додека економската и енергетската криза сериозно влијаеше на потрошувачката моќ на потрошувачите и на деловната доверба.

Северна Македонија го спроведе првиот попис од 2002 година во септември 2021 година, а конечните резултати беа објавени во март. Резултатите покажаа пад на населението од 9,2 отсто од последниот попис.

Во однос на политички права и изборниот процес, анкетите од јули 2020 година покажаа подобрување од претходните години, при што случаите на купување гласови, заплашување и други недолично однесување беа пријавувани поретко. Набљудувачите на ОБСЕ ја нарекоа анкетата добро управувана и бесплатна, но ги критикуваа промените во изборната рамка во последен момент.

Локалните избори во октомври 2021 година Набљудувачите од Организацијата за безбедност и соработка во Европа (ОБСЕ) ги нарекоа изборите конкурентни и главно фер, но објавија обвинувања за гласање -купување, притисок врз кандидатите да се повлечат и притисок врз вработените во јавниот сектор да гласаат за конкретни кандидати.

Додека Државната изборна комисија (ДИК) претседава со уредни и кредибилни избори, сепак, изборните закони содржат нејаснотии и недоследности, од кои многу беа воведени кога властите направија измени, но не успеаја да ги усогласат во севкупната изборна рамка. Тие вклучуваат конфузија околу правилата за регистрација на кандидатите и механизмите за решавање на споровите поврзани со изборите.

Набљудувачите на ОБСЕ ја пофалија администрацијата на ДИК на локалните избори во октомври 2021 година, но рекоа дека бројните празни места придонесоа за неефикасност и изразија загриженост за измените на изборниот закон донесени непосредно пред изборите. Гласачите, исто така, наидоа на биометриски дефекти и други технички проблеми за време на гласањето.

За политички плурализам и организирањето во различни политички партии или други конкурентни политички групи по свој избор, во Извештајот се оценува дека Уставот го штити правото на основање и приклучување кон политички партии, иако покровителските мрежи ја попречуваат демократската конкуренција.

Главните блокови од левиот центар и десниот центар изгубија гласови на парламентарните избори во 2020 година за да партиите на албанското малцинство и партијата Левица (Левица), која освои две пратенички места и за првпат влезе во Собранието.

Независните кандидати се соочуваат со пречки, вклучително и барања за собирање релативно висок број потписи за подобност да се кандидираат во некои трки. Тие, исто така, се борат да добијат медиумско покривање и се обесправени според правилата со кои се регулира распределбата на државните средства за платено рекламирање. (Во Северна Македонија, платеното рекламирање на кампањите во радиодифузните, печатените и онлајн медиумите е исклучиво финансирано од државните буџети, систем што ОБСЕ генерално забележува, предизвика загриженост за клиентелизмот.)

Исто така, во извештајот се констатира дека гласачите се во голема мера слободни да донесуваат политички одлуки, иако извештаите за заплашување и купување гласови остануваат проблем, особено меѓу Ромите и другите социјално ранливи групи. Патронажните мрежи остануваат влијателни во политичкиот живот и можат да влијаат на политичките резултати.

Во однос на вклучувањето етнички, расни, религиозни, полови, ЛГБТ+ и други релевантни групи) се констатира дека не постојат формални бариери кои спречуваат различни сегменти од населението да учествуваат во политичкиот живот, но во пракса постојат структурни бариери за некои групи. Малите етнички политички партии што ги претставуваат Албанците седнаа во секоја владејачка коалиција, а турското, српското и босанското малцинство се релативно добро интегрирани. Ромите остануваат политички маргинализирани.

И покрај воведувањето закони за паритет и заедничките иницијативи од страна на невладините организации (НВО) и изборните власти, општествените ставови ги обесхрабруваат жените да учествуваат во политиката. Жените претставуваат 41,7 отсто од Собранието, но не се толку добро застапени на локално ниво.

Малите ЛГБТ+ групи за застапување се политички активни, но во целина ЛГБТ+ луѓето имаат мала политичка застапеност. Работната група ЛГБТ+ формирана во 2018 година е активна, но не многу влијателна.

Податоците од пописот објавени во 2022 година покажаа пад на населението за 9,2 отсто од последното пребројување пред две децении, но дека етничкиот состав на земјата остана главно ист. Етничките Албанци сочинуваат 24,3 отсто од населението, останувајќи над законскиот праг од 20 отсто со кој се доделуваат одредени официјални малцински права, како што е можноста албанскиот да стане официјален државен јазик и да се квалификуваат за квоти за вработување во јавниот сектор. Членовите на етничката турска заедница – третата по големина етничка група во земјата – изразија загриженост во врска со резултатите од пописот, тврдејќи дека тие покажале нереално низок процент на Турци (3,86 проценти).

Понатаму, во извештајот се вели дека избраните претставници генерално се способни да креираат и имплементираат политика, но корупцијата спречува некои да ги користат своите овластувања за креирање политики слободно и во целосна мерка.

Фридом Хаус посочува дека корупцијата останува сериозен проблем и постои широко распространета неказнивост за корумпираните владини функционери, вклучително и членовите на парламентот и судството. ЕУ ја пофали Државната комисија за спречување на корупцијата во нејзиниот Извештај за политиката за проширување на ЕУ за Северна Македонија за 2022 година, велејќи дека била „проактивна“ во решавањето на случаите на кронизам, вклучително и при регрутирање и назначување, и дека отворила случаи против високи владини службеници. Сепак, исто така, се истакнува дека антикорупциските тела немаат доволно ресурси и дека корупцијата и понатаму преовладува.

Во извештајот се наведува дека Групата на држави против корупција на Советот на Европа (ГРЕКО) извести дека Северна Македонија целосно не ги имплементирала своите препораки за антикорупција во извештајот од јули 2022 година. Граѓаните ја наведуваат корупцијата како еден од главните проблеми во земјата – една анкета објавена во јули 2022 година покажа дека 4 од 10 млади луѓе рекле дека корупцијата ги мотивирала да сакаат да ја напуштат земјата.

Новиот шеф на Обвинителството за организиран криминал и корупција е избран и покрај загриженоста за корупција поврзана со неговите врски со неколку политички актери од ДУИ. Одделно, истражните извештаи открија големи разлики помеѓу пазарните и договорните цени во постапките за јавни набавки на некои производи со идентични спецификации.

Во однос на отвореноста и транспарентноста во работењето на Владата, оценката се подобри од 2 на 3 поради повеќегодишната шема на зголемена транспарентност меѓу владините канцеларии.

Се наведува дека Законот за отворен пристап до информации од јавен карактер недоследно се спроведува низ институциите. Сепак, забележан е одреден напредок во однос на транспарентноста. Според извештајот на Центарот за граѓански комуникации (ЦКЦ) од август 2022 година, националните и општинските власти донекаде се подобрија во „активната транспарентност“ во споредба со 2021 година, при што владата и Министерството за одбрана се на врвот на рангирањето. Активната транспарентност значи дека овие институции објавуваат информации за нивните иницијативи без никој да поднесе барање за пристап до тие информации.

Министерството за финансии продолжи со напорите за подобрување на транспарентноста на управувањето со јавните финансии. Квартално ги објавува податоците за приходите и расходите на јавните и државните претпријатија. Исто така, лансираше нова алатка за транспарентност за јавниот долг и објавуваше квартални извештаи за извршувањето на буџетите на локалната самоуправа.

Одлуките за владини набавки се уште предизвикуваат контроверзии. Во јули 2021 година, Собранието донесе законска регулатива со која се дозволува на владата на Заев да ги заобиколи тендерските правила додека преговараше за договорот за изградба на автопат, што беше наидено на критики од застапниците на граѓанското општество. Во декември, Уставниот суд одби да ја разгледа таа одлука, дозволувајќи и на владата директно да преговара со градежните фирми Бехтел и ЕНКА.

Во делот за граѓански слободи, на прашањето дали има слободни и независни медиуми се констатира дека медиумскиот пејзаж е длабоко поларизиран по политички линии, а приватните медиуми често се врзани за политички или деловни интереси кои влијаат на нивната содржина. Сепак, работат неколку критични и независни продажни места, главно онлајн, и се констатира дека и понатаму продолжуваат да се пријавуваат физички напади врз новинари.

Во врска со индивидуалните права за слободно практикување и изразување на религиозна вера или неверување, јавно и приватно, се вели дека Уставот ја гарантира слободата на вероисповед, но сепак, се констатира присуство на исламофобијата во политичката реторика и во јавниот дискурс, а е насочена пред се кон албанската етничка заедница и Ромите.

Во извештајот понатаму се наведува дека, иако академската слобода во голема мера се почитува, корупцијата на универзитетите и натаму е значајна. Учебниците минимално ги покриваат настаните по независноста, првенствено затоа што етничките Македонци и етничките Албанци различно го толкуваат граѓанскиот конфликт од 2001 година.

Како одговор на прашањето дали поединците се слободни да ги изразат своите лични ставови за политички или други чувствителни теми без страв од надзор или одмазда Фридом хаус посочува дека наводите за широко распространето прислушување и следење на приватни граѓани, новинари, политичари и верски водачи од страна на владата на ВМРО-ДПМНЕ помогнаа да се дојде до нејзиното соборување. Владата предводена од СДСМ оттогаш презеде чекори за реформи во безбедносните служби. Собранието донесе закон за ограничување на активностите за следење на тајната полиција во 2018 година. Во 2019 година, Управата за безбедност и контраразузнавање (УБК) беше заменета со Агенцијата за национална безбедност.

Во делот за здружени и организациски права,  дали има слобода на собирање, се вели дека Уставните гаранции за слободата на собирање генерално добро се почитуваат, иако полицијата за немири која вообичаено ги следи демонстрациите понекогаш користи непропорционална сила, а понекогаш се случува материјална штета за време на протестите.

Неколку значајни протести беа одржани во текот на јули 2022 година, организирани од главната опозиција во земјата, ВМРО-ДПМНЕ, против францускиот предлог дизајниран да го отклучи ветото на Бугарија за пристапувањето на Северна Македонија во ЕУ. Протестите поминаа без поголеми инциденти.

Во поглавјето за слободата за невладините организации, особено оние кои се занимаваат со работа поврзана со човековите права и управувањето, се вели дека невладините организации генерално работат во послободна и побезбедна средина за време на владата предводена од СДСМ, а јавните институции станаа поодговорни за работата на граѓанското општество. НВО, особено оние кои добиваат странски средства, се соочуваат со притисок од ВМРО-ДПМНЕ, Левица и нивните поддржувачи.

Во јули 2022 година, некои невладини организации се соочија со реакција на владата поради недостиг на нивната поддршка за францускиот предлог дизајниран да го реши бугарското вето на патот на Северна Македонија кон ЕУ. Згора на тоа, некои новинари објавија труд во кој спротивставените невладини организации се означени како „проруски“, што подоцна беше откриено дека ја нарушува новинарската етика од страна на Советот за етика во медиумите.

Во делот за оценката за судството останува загриженоста за ефикасноста и независноста на судството. ЕУ ги истакна судските реформи како клучен приоритет за кандидатурата за пристап на Северна Македонија.

Извештајот на Европската комисија (ЕК) од октомври 2022 година, истакна дека Северна Македонија постигнала одреден напредок во донесувањето на својата стратегија за судски реформи и го повика Скопје да продолжи со спроведувањето на судските реформи. Според неодамнешните анкети, судството е јавната институција со најмалку доверба во Северна Македонија. Според истражувањето од 2022 година спонзорирано од Меѓународната републиканска институција (ИРИ), само 4 отсто од испитаниците од Северна Македонија рекле дека имаат голема доверба во судството, додека 19 отсто само „донекаде“ му веруваат.

Правата на правилен процес остануваат загрозени од корупција и покровителство во правосудниот систем. Политичкото мешање во работата на обвинителите останува проблем, додека судската култура останува високо корумпирана. Селективната примена на правдата, исто така, опстојува, иако беа спроведени некои реформи наменети за подобрување на проблемот.

Извештајот на ЕК од октомври 2022 година забележа одреден напредок во судењето на случаите на корупција. Сепак, случаите поврзани со скандалот со нелегалното прислушување од 2015 година остануваат нерешени.

Констатирана е генерално ниска заканата од физичко насилство, додека инцидентите поврзани со меѓуетничкото насилство во Северна Македонија се намалени во последниве години.

Додека владата предводена од СДСМ донесе сеопфатен закон за антидискриминација во 2020 година, во пракса, општествената дискриминација кон некои групи опстојува. Во некои кругови сè уште преовладува антиалбанското расположение. Ромското население се соочува со значителна дискриминација. Законите забрануваат сексуално вознемирување на работното место, но многу случаи остануваат непријавени. Правата на ЛГБТ+ поединците се ограничени. Извештајот за човекови права на Стејт департментот на САД за 2022 година забележа дека насилството врз ЛГБТ+ поединците останува проблем во Северна Македонија и дека локалните невладини организации известуваат дека властите честопати не успеваат да го истражат соодветно.

Слобода на движење, вклучувајќи ја и можноста да го променат местото на живеење, вработувањето или образованието генерално се неограничени. Корупцијата може да ја попречи способноста на луѓето слободно да го изберат местото на вработување или образование.

Во 2022 година, Европскиот суд за човекови права утврди дека две основни училишта во Северна Македонија кои ги сместиле децата Роми во одделени паралелки го прекршиле правото на децата на недискриминација во врска со нивното право на образование.

Правото на поседување имот и основање приватни бизниси генерално се почитува, иако корупцијата останува пречка за слободното претпријатие.

Поединците уживаат лични социјални слободи, вклучувајќи го изборот на брачен партнер и големината на семејството, заштита од семејно насилство и контрола врз изгледот, силувањето, вклучително и силувањето од сопружник, е нелегално, како и семејното насилство, кое останува вообичаено; и двете се ретко пријавени. Полицијата не реагира постојано на преживеаните. Во јануари 2021 година, Собранието донесе закон за борба против родово базираното насилство (РН) во согласност со Истанбулската конвенција.

Управниот суд од 2017 година пресуди во корист на потврдување на полот во официјалниот регистар на земјата (одредба што ќе им овозможи на трансродовите лица да ја ажурираат својата идентификација и други документи). Но, законските измени доцнат во парламентот поради недостиг на поддршка од повеќе политички актери.

Во извештајот дали поединците уживаат еднакви можности и слобода од економска експлоатација се наведува дека законите не наметнуваат ригидни бариери за социјалната мобилност, иако неконтролираната корупција може ефективно да ја попречи нагорната мобилност на приходите. Иако владината стратегија за економска формализирање 2018-22 се покажа донекаде успешна во справувањето со неформалното вработување, неформалната економија во земјата останува голема, оставајќи многу работници ранливи на злоупотреба на работодавачот.

Собранието го измени Законот за работни односи и законодавството за минимална плата во јануари 2022 година, со што минималната плата се зголеми на 18.000 денари (околу 300 долари) месечно. Неделата беше прогласена за неработен ден, обезбедувајќи некои работнички права.

Работниците во конфекцијата немаат заштита и се подложни на малтретирање. Студијата од 2022 година, која содржи податоци од седум региони, покажа дека на околу 1.000 текстилни работници им се плаќа помалку од гарантираната минимална плата од 18.000 денари.

Трговијата со луѓе останува проблем. Владата презеде чекори за подобро да ги идентификува жртвите на трговија со луѓе, особено во владините транзитни центри во кои се сместени мигранти и бегалци. Сепак, владината поддршка за невладините организации кои им помагаат на жртвите на трговија со луѓе е несоодветна. Според изданието од 2021 година на наодите на американското Министерство за труд за најлошите форми на детски труд, децата Роми, балкански Египќани и Ашкали се ранливи на принудна работа, вклучително и на принудно питачење.

Најголем пад за последниве десет години од државите во регионот имаат Србија која бележи пад за 21 поен, како и Босна и Херцеговина со намалување на 10 поени.

Од светот, во земјите како Камбоџа, Гватемала, Полска, Турција и Зимбабве, актуелните претседатели се обидоа да ја контролираат изборната конкуренција, да ги попречат нивните политички противници или да ги спречат да ја преземат власта по денот на изборите. Ваквите напори особено не успеаја да ги блокираат промените во владата во Гватемала и Полска, се нотира во извештајот.

Фридом Хаус, меѓу другото препорачува да се обезбеди стабилна поддршка и флексибилно финансирање на оние кои се на првите линии на борбата против тиранијата, да се почитуваат правата на луѓето кои живеат на спорни територии, да се заштитат слободните и фер избори во 2024 година, доследно да се реагира на обидите за соборување на демократски избраните влади, како и да се заштитат активистите за човекови права во егзил.
Слободата во светот вклучува резултати и детални извештаи за политичките права и граѓански слободи за 195 земји и 15 територии низ целиот свет.

ЦИВИЛ – Центар за слобода, како организација за човекови права и слободи постојано ги следи случувањата на полето на остварување на човекови права, и постојано нуди предлози и решенија, и апелира за постојано зголемување и унапредување на човековите права и слободи на сите граѓанки и граѓани, без оглед на полот, расата, сексуалната определба и верската и национална припадност.

Драган Мишев

Print Friendly, PDF & Email
Tags: глобална слободаСеверна МакедонијаФридом Хаус
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Љупчо Георгиевски, претседател на ВМРО НП (Фотографија: Џ. Дерала/ЦИВИЛ)

    Георгиевски: За време на геноцидот во Сребреница, најголемиот дел од македонското општество беше наклонет кон Србија, за што секој искрен Македонец треба да се срами

    98 shares
    Share 39 Tweet 25
  • 24 ЧАСА: Поставена скулптурата „Горчливото сеќавање на детството“ во паркот „Украина“ во Чаир; Обвинителката Ристоска бара јавно извинување од Латас; Велика Британија ги прекина разговорите за слободна трговија со Израел поради војната во Газа

    92 shares
    Share 37 Tweet 23
  • ФБИ: Фаталната експлозија во близина на клиниката за плодност во Палм Спрингс е терористички чин 

    89 shares
    Share 36 Tweet 22
  • (ИЗБОР) Албански медиуми: Европските лидери од Самитот во Тирана едногласно најавија санкции против Русија; Дијалогот меѓу Косово и Србија неизбежно ќе биде предмет на дискусија Самитот

    88 shares
    Share 35 Tweet 22
  • Ахмедин Шкријељ, СДА Санџак, Србија: Ниту една пропаганда не може да го избрише фактот дека имаше геноцид во Сребреница

    87 shares
    Share 35 Tweet 22

CIVIL MEDIA NEWSLETTER

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ