• Latest

Судот на правдата на ЕУ – децидно за независноста на судството

January 8, 2021

Замолчувањето на новинарите е чекор кон авторитарно владеење

June 18, 2025

24 ЧАСА: Бурна реакција по судската одлука во случајот Мицкоски-Дерала; Калас предупреди – треба да почнеме да учиме руски ако не ѝ помогнеме на Украина; Трамп размислува за соработка со Израел во нападите врз Иран

June 18, 2025

Ромите – „непостоечки за државата“ и на испит на матура, од МОН и ДИЦ демантираат

June 18, 2025

ЦИВИЛ: Слободата на изразување не е подарок од власта, таа е неприкосновено право на секој човек – пресудата против Дерала е директен атак на медиумските слободи

June 18, 2025
Фото: украинската амбасадорка Лариса Дит/ Х

Амбасадорката Дир: Во Кијив е Ден на жалост за луѓето чии животи вчера ги одзеде бруталниот руски напад, во украинската амбасада во Скопје е отворена Книга на жалост

June 18, 2025
Фото: Креирано со помош на ВИ

Напад со „валкана бомба“: Можен следен потег на Иран против Израел

June 18, 2025

Мерсел Биљали за НОВА: Светот е во своевиден вакуум – ниту е во мир ниту е во војна или истовремено е во обете состојби

June 18, 2025
Фотомонтажа: Д. Мишев / ЦивилМедиа

Каква хипокризија – Мицкоски со 2 рачни часовници вредни 52.000 евра, вели дека поудобна му била гајбата пред кооперација!

June 18, 2025
РЕАКЦИИ: 7 години стабилност: Преспа како влезна точка во НАТО и ЕУ процесите

РЕАКЦИИ: 7 години стабилност: Преспа како влезна точка во НАТО и ЕУ процесите

June 18, 2025
фото: ВИ

ПРАШАЊЕ НА ДЕНОТ: Што мислите за конфликтот помеѓу Израел и Иран?

June 18, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home АНАЛИЗИ

Судот на правдата на ЕУ – децидно за независноста на судството

January 8, 2021 08:57
in АНАЛИЗИ, ВЕСТИ, ПРАВДА
Share on FacebookShare on Twitter

Пред повеќе од две години во т.н. објаснувачки скрининг Европската комисија на Македонија ѝ презентираше кои се барањата на правото на ЕУ за независноста на судството. Во тој преглед имаше малку од она што се нарекува „тврдо“, па и „меко“ право на Унијата. Тоа беа главно нови одредби воведени во примарното право по Лисабонскиот договор (2007, во сила од 2009 година), потоа еден предмет од судската практика, а многу повеќе меѓународни стандарди. Денес презентацијата би била значително поразлична – секако барем во делот на судската практика, но и во делот на т.н. „меко право“ на Унијата.

Европската комисија поведе серија постапки против Полска поврзани со нејзините „реформи во судството“, кои според ЕК, го нарушуваат принципот на независност на судството. За две веќе има пресуди на Судот на правдата на ЕУ, во тек е уште еден судски предмет за дисциплинската одговорност на судиите (за кој веќе има наредба за привремени мерки), а покрената е и прекршочна постапка во Комисијата за новиот полски закон за судовите од оваа година.

Двете донесени пресуди кон крајот на 2019 година веќе се вбројуваат во т.н. преломни одлуки (“landmark”) на овој суд. Накусо, Судот пресуди дека со пензионирањето (со закон) на мандатите на судиите во Полска пред истекот на нивниот претходно важечки мандат, како и правото на Претседателот на државата да може да го продолжи мандатот на некои судии претставува кршење на правото на Унијата. Се работи конкретно за кршење на членот 19 ставот 1, потстав 2 од Договорот за Европската унија (додаден со Договорот од Лисабон). Тој гласи: „Земјите членки обезбедуваат правни лекови доволни за да обезбедат ефективна правна заштита во областите опфатени со правото на Унијата“. И кога би се читала само оваа одредба, не би било многу јасно зошто овие пресуди се сметаат за исклучително важни. Според објаснувањето на Судот „ефективна правна заштита“ не би можеле да обезбедат судови кои не се независни, што пак е гарантирано со членот 47 од Повелбата за темелните права, кој се однесува на правото на ефективни правни лекови и фер судење. И конечно, овие права се поврзани со заштитата на основните вредности на Унијата гарантирани со членот 2 од Договорот за Европската унија, меѓу кои и се и еднаквоста, владеењето на правото и почитувањето на човеквите права. Додадената вредност на двете „преломни“ пресуди на Судот на правдата на Европската унија е дека државите членки се одговорни за почитувањето на принципот на независност на судството.

Е сега – што е тука толку значајно или релевантно за нас?

Прво, тврдењето дека на државите кандидати им се наметнуваат некакви поинакви или построги стандарди за независноста на судството од оние што важат за ЕУ едноставно немаат никаква основа.

Натаму, меѓународните стандарди – оние за независноста на судството што се создаваат под закрилата на меѓународните организации, како што се Обединетите нации, Советот на Европа, вклучувајќи ја и Венецијанската комисија и други, како и пресудите на Европскиот суд за човековите права, не се некакви принципи дистанцирани и изолирани од ЕУ. Токму спротивното е видливо во коминикеата на Комисијата за владењето на правото од 2019 година (документи што се класификуваат како т.н. „меко право“ на Унијата). Покрај тоа, ако само се прегледаат, дури и без подетална анализа, образложенијата на предлозите на Европската комисија за предметите што погоре ги споменавме, ќе се види дека Комисијата во голема мера се повикува на мислењата на голем број тела под закрила на меѓународните организации кои се создадени токму за градење и спроведување на стандардите во оваа област (Обединетите нации – специјалниот претставник за независност на судиите и адвокатите, Венецијанската комисија, Консултативниот совет на европските судии и др.), како и на невладини организации.

И повторно – зошто и како е ова релевантно за нас, особено во време кога е сериозен ризикот за намалување на каква и да е мотивација за спроведување стандарди поврзани со ЕУ. Просто – тоа се наши уставни обврски. А не е лошо и да се потсетиме дека сме дел од оваа поширока мрежа на владеење на правото, и тоа од одамна – набргу по нашето осамостојување. Дали ќе учествуваме во креирањето и спроведувањето на стандардите онака „за да ни мине редот“, или ќе бидеме рамноправни, иако сме мали – зависи од нас.

Правото на Европската унија, а и меѓународните стандарди не содржат рецепти за организација на судскиот систем – секоја држава си одлучува каков судски систем ќе има. Меѓутоа, она што правото на Европската унија, а и меѓународните стандарди го бараат е резултатот – ефективна правна заштита, што е неможна без независно судство, пишува  Малинка Ристевска – Јорданова, Институт за европска политика во анализа за „Порталб.мк“.

Print Friendly, PDF & Email
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Фото: Принтскрин од емисијата „Бизнис 21“ на ТВ21

    Славески: Мизерно е да ме прашувате за мојата плата од 3.000 евра, никој не ме прашува за гладувањето во САД додека студирав

    511 shares
    Share 204 Tweet 128
  • Вучиќ не ја потпишал декларацијата од самитот во Украина за да не ја „предаде Русија“, понуди помош за реконструкција што предизвика потсмев во Србија

    226 shares
    Share 90 Tweet 57
  • УНХЦР: Во светот има 122 милиони насилно раселени лица

    111 shares
    Share 44 Tweet 28
  • Предлогот од ЛДП за воведување една изборна единица на 53. седница на Собрание

    98 shares
    Share 39 Tweet 25
  • Кога премиерот те тужи, тоа не е лична пресметка, туку политички притисок!

    94 shares
    Share 38 Tweet 24

CIVIL MEDIA NEWSLETTER

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ