• Latest

Судот на правдата на ЕУ – децидно за независноста на судството

January 8, 2021

Две американски компании од автомобилската индустрија ги затвораат фабриките во Северна Македонија

November 11, 2025
Последиците од нападот со руски дрон врз Днипро, доцна на 16 април 2025 година. Фото: Борис Филатов/Телеграм

Милиони Украинци се соочуваат со темнина и студ по еден од најголемите руски напади врз енергетската инфраструктура

November 11, 2025

Европарламентот ја поддржа целта за намалување на штетните емисии за 90 отсто до 2040 година

November 11, 2025
Фото: Скриншот од видео на European Commission/ Фејсбук

Се подготвува нова разузнавачка единица во ЕУ под водство на Урсула фон дер Лајен

November 11, 2025
Фото: Цветан Трипуновски/Фејсбук

Времено стопирана исплатата на средствата од ИПАРД програмата

November 10, 2025
Скриншот од видео на ВВС

ВВС во криза по откритието на Телеграф дека радиодифузерот ги заведувал гледачите при известувањата од САД и со „системската антиизраелска пристрасност“

November 10, 2025
Креирано со помош на ВИ

Вештачката интелигенција – новиот фронт на суперсилите во светската пропагандна војна

November 10, 2025

Градоначалникот на Гостивар смета дека назначувањето на „владин повереник“ е неуставно, ќе поднесе иницијатива до Уставен суд

November 10, 2025
Nicolas Sarkozy
Source> screenshot France 24

Поранешниот француски претседател Никола Саркози ќе биде ослободен од затвор

November 10, 2025

Шефот на СЗО апелира до Трамп: Повлекувањето на САД ќе има цена – човечки животи

November 10, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home АНАЛИЗИ

Судот на правдата на ЕУ – децидно за независноста на судството

January 8, 2021 08:57
in АНАЛИЗИ, ВЕСТИ, ПРАВДА
Share on FacebookShare on Twitter

Пред повеќе од две години во т.н. објаснувачки скрининг Европската комисија на Македонија ѝ презентираше кои се барањата на правото на ЕУ за независноста на судството. Во тој преглед имаше малку од она што се нарекува „тврдо“, па и „меко“ право на Унијата. Тоа беа главно нови одредби воведени во примарното право по Лисабонскиот договор (2007, во сила од 2009 година), потоа еден предмет од судската практика, а многу повеќе меѓународни стандарди. Денес презентацијата би била значително поразлична – секако барем во делот на судската практика, но и во делот на т.н. „меко право“ на Унијата.

Европската комисија поведе серија постапки против Полска поврзани со нејзините „реформи во судството“, кои според ЕК, го нарушуваат принципот на независност на судството. За две веќе има пресуди на Судот на правдата на ЕУ, во тек е уште еден судски предмет за дисциплинската одговорност на судиите (за кој веќе има наредба за привремени мерки), а покрената е и прекршочна постапка во Комисијата за новиот полски закон за судовите од оваа година.

Двете донесени пресуди кон крајот на 2019 година веќе се вбројуваат во т.н. преломни одлуки (“landmark”) на овој суд. Накусо, Судот пресуди дека со пензионирањето (со закон) на мандатите на судиите во Полска пред истекот на нивниот претходно важечки мандат, како и правото на Претседателот на државата да може да го продолжи мандатот на некои судии претставува кршење на правото на Унијата. Се работи конкретно за кршење на членот 19 ставот 1, потстав 2 од Договорот за Европската унија (додаден со Договорот од Лисабон). Тој гласи: „Земјите членки обезбедуваат правни лекови доволни за да обезбедат ефективна правна заштита во областите опфатени со правото на Унијата“. И кога би се читала само оваа одредба, не би било многу јасно зошто овие пресуди се сметаат за исклучително важни. Според објаснувањето на Судот „ефективна правна заштита“ не би можеле да обезбедат судови кои не се независни, што пак е гарантирано со членот 47 од Повелбата за темелните права, кој се однесува на правото на ефективни правни лекови и фер судење. И конечно, овие права се поврзани со заштитата на основните вредности на Унијата гарантирани со членот 2 од Договорот за Европската унија, меѓу кои и се и еднаквоста, владеењето на правото и почитувањето на човеквите права. Додадената вредност на двете „преломни“ пресуди на Судот на правдата на Европската унија е дека државите членки се одговорни за почитувањето на принципот на независност на судството.

Е сега – што е тука толку значајно или релевантно за нас?

Прво, тврдењето дека на државите кандидати им се наметнуваат некакви поинакви или построги стандарди за независноста на судството од оние што важат за ЕУ едноставно немаат никаква основа.

Натаму, меѓународните стандарди – оние за независноста на судството што се создаваат под закрилата на меѓународните организации, како што се Обединетите нации, Советот на Европа, вклучувајќи ја и Венецијанската комисија и други, како и пресудите на Европскиот суд за човековите права, не се некакви принципи дистанцирани и изолирани од ЕУ. Токму спротивното е видливо во коминикеата на Комисијата за владењето на правото од 2019 година (документи што се класификуваат како т.н. „меко право“ на Унијата). Покрај тоа, ако само се прегледаат, дури и без подетална анализа, образложенијата на предлозите на Европската комисија за предметите што погоре ги споменавме, ќе се види дека Комисијата во голема мера се повикува на мислењата на голем број тела под закрила на меѓународните организации кои се создадени токму за градење и спроведување на стандардите во оваа област (Обединетите нации – специјалниот претставник за независност на судиите и адвокатите, Венецијанската комисија, Консултативниот совет на европските судии и др.), како и на невладини организации.

И повторно – зошто и како е ова релевантно за нас, особено во време кога е сериозен ризикот за намалување на каква и да е мотивација за спроведување стандарди поврзани со ЕУ. Просто – тоа се наши уставни обврски. А не е лошо и да се потсетиме дека сме дел од оваа поширока мрежа на владеење на правото, и тоа од одамна – набргу по нашето осамостојување. Дали ќе учествуваме во креирањето и спроведувањето на стандардите онака „за да ни мине редот“, или ќе бидеме рамноправни, иако сме мали – зависи од нас.

Правото на Европската унија, а и меѓународните стандарди не содржат рецепти за организација на судскиот систем – секоја држава си одлучува каков судски систем ќе има. Меѓутоа, она што правото на Европската унија, а и меѓународните стандарди го бараат е резултатот – ефективна правна заштита, што е неможна без независно судство, пишува  Малинка Ристевска – Јорданова, Институт за европска политика во анализа за „Порталб.мк“.

Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • (ФОТО) Како ќе изгледа документот за идентификацискиот број за граѓаните на „Отворен Балкан“

    113 shares
    Share 45 Tweet 28
  • Изгледа гатачката на Грујо ја вратиле во Царина, Мицкоски почна да споделува вести од иднината

    109 shares
    Share 44 Tweet 27
  • „Ние сме далеку пред Албанија“ – Зошто оваа изјава на премиерот Мицкоски е важна за европската приказна на Северна Македонија

    102 shares
    Share 41 Tweet 26
  • Од Русија со „братска љубов“: Срцепарателните изјави на Песков  во македонските медиуми

    100 shares
    Share 40 Tweet 25
  • Локалните избори во Косово Избори без апсолутен победник, но со пораки за партиите

    96 shares
    Share 38 Tweet 24
CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ