• Latest
проф. д-р Катерина Колозова

Зошто Македонија сè уште оперира со полициски час од воен тип, а не curfew во услови на пандемија?

March 21, 2021

ЕУ не исклучува можност за одложување на спроведувањето на делови од Законот за вештачка интелигенција

June 6, 2025
Фото: Креирано со помош на ВИ

Москва е подготвена да му даде азил на Маск ако затреба поради расправијата со Трамп

June 6, 2025
Фото: МИА

Кошта посочи дека ЕУ ќе го казни Израел за војната во Појасот Газа

June 6, 2025
Фото: Скриншот

Белградскиот Основен суд ја отфрли иницијативата за лишување на Вучиќ од деловна способност, но утврди елементи на кривично дело

June 6, 2025
Фото: МИА

ЕУ со поддршка за Меѓународниот кривичен суд по санкциите од САД

June 6, 2025
Фото: Креирано со ппомошна ВИ

Односот Трамп-Маск се распаѓа со меѓусебни навреди и закани

June 6, 2025
Трагедија во кочанската дискотека Пулс, 16 март 2025 (фото извор: скриншот од снимка на ТВ Кочани)

Од Клиничкиот центар во Белград отпуштени последните два пациента поврдени во пожарот во Кочани

June 6, 2025

Усвоен план за подобро справување со сајбер напади и кризи во ЕУ

June 6, 2025
Семејна фотографија од министрите за одбара во НАТО Фото: НАТО

Министрите за одбрана на НАТО дефинираа нови цели за капацитети за зајакнување на Алијансата

June 6, 2025
Војо Маневски

Дали да гласа дијаспората не е вистинското прашање

June 6, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home АНАЛИЗИ

Зошто Македонија сè уште оперира со полициски час од воен тип, а не curfew во услови на пандемија?

Тоа што го разликуваше полицискиот час во Македонија лани од сите останати студирани во Европа и регионот е дека за негово кршење се казнуваше кривично, а не (само) прекршочно, а казните беа (или – се, не е јасно?) неспоредливи во својата драконска димензија со остатокот на Европа: додека во Германија најстрогата казна оваа зима е 500 евра, кај нас минатата година се казнуваше со 2.500 евра или затвор. Само да појаснам, овде не мислам на строгите казни за загрозување на севкупниот систем какви што ги имаше изречено лани во Шпанија за специфични случаи, туку за обичниот прекршок да се најдеш на јавно место во време на полициски час. Според погоре цитираната студија, повторно, само Македонија е таков пример.

March 21, 2021 17:49
in АНАЛИЗИ, КОВИД-19, ПОЛИТИКА, СЛОБОДНА ЗОНА, ТОП 5
проф. д-р Катерина Колозова

проф. д-р Катерина Колозова

Share on FacebookShare on Twitter

пишува: КАТЕРИНА КОЛОЗОВА

Пандемијата, особено ако трае долго – повеќе од година во случајот на Ковид-19 – не е само здравствено прашање туку општествено-економско и го засега сето општество, како и неговите темелни вредности: демократијата и статусот на човековите права. Ако ги суспендирате некои од основните човекови права, какво што е правото на движење или правото на јавно здравство во име на некаква виша сила (борбата против пандемијата), тоа треба да го направите на начин кој ќе покаже максимален напор за почитување на специфичните права на групи граѓани, но и Граѓанинот како поединец.

Минатата година, Македонија заедно со Србија, Албанија и уште грст пост-советски републики, беше меѓу малкуте земји-потписнички што дерогираа од Европската конвенција за човековите права, и тоа на повеќе точки. Во меѓународни извештаи кои се однесуваат на регионот, и пошироко, како во извештајот на V-Dem (пролет 2020), земјава се најде меѓу оние кои имаат висок степен на тенденција да ја злоупотребат кризата за практикување на авторитаризам. Оваа оценка се базира на екстремната ригорозност на мерките, работата на владата без надзор на парламент, и непропорционалноста на мерките во однос на критериумот на почитување на човековите права. Анализите на Фридрих Еберт Штифтунг-ЈИЕ произведени во првата половина на 2020 сведочат за истата тенденција, со уште една важна забелешка која постојано се повторува – граѓанското општество во Северна Македонија не ја вршело својата улога на куче-чувар на човековите права и не ја контролирало владата во оваа смисла. И самата учествував со слична анализа која туку што беше објавена и ги покрива Северна Македонија, Бугарија, Романија и Грција (https://tinyurl.com/bsv2nv54). Резултатите од таа анализа беа претставени во август 2020 пред неколку пратеници на Европскиот парламент.

Што се случува оваа година? Иако помина толку време, старо-новиот министер за здравство не создал никаква методологија за управување на општеството во состојба на пандемија: се потпира на старите исклучиво полициски мерки, а го советуваат здравствени работници. Тоа не е методологија, туку пристап во кој се вложени две еднодимензионални перспективи. Изгледа дека и тој, а и новата влада, како и ланскиот министер Наќе Чулев, веруваат дека „човековите права се луксуз во пандемија.“ Можеби се луксуз што може да си го дозволи Индија на диктаторот Нарендра Моди, но не и земја аспирант за членство во Европската унија.

Тимот кој ги осмислува мерките треба да има компетенции од областа на јавните политики и доброто и демократско владеење во време на пандемија: методологијата мора да осмисли начини на кои ќе се овозможи контролирано и надгледувано дерогирање или отстапување од „полицискиот час“ (curfew) за секој граѓанин. Тоа дерогирање не смее да се однесува само на прашања на живот и смрт туку на основни и секојдневни животни потреби – од одење до продавница и аптека за неопходни намирници, до посета на некој кој итно му треба вашата потреба (сеедно каква: на пример, го заборавил клучот кај вас), до, секако, шетање на миленикот. И во најстрогите карантини (локдауни) во Европа, миленикот го изнесувате и во curfew или „полициски час,“ според сопствено наоѓање, а не во определено време од денот. Во линков се наоѓаат мерките за најстрогите форми на полициски час во Германија од оваа година: https://www.thelocal.de/20201216/explained-these-are-the-german-states-with-curfew-restrictions/ Тие го потврдуваат ова што го објаснувам во овој пасус (да, вклучително, и „баналноста“ со милениците, иако стотици илјади семејства имаат миленици, па прашањето е далеку од банално). Граѓаните не смеете да ги сегрегирате по возраст на јавни места, како што беше тоа случај лани со пензионерите. Ова е нотирано во горецитираната анализа како сериозно кршење на човековите права и дискриминација според возраст – садистично натиснување на ранлива група граѓани во два часа дневно кои требаше да се употребат и за превоз и за чекање во банка и за продавница. Таа мерка од минатата година се граничи со тортура и покрај оправдувањата дека е за добро на постарите. Реториката и мерливата стварност се две различни нешта.

Во истражувањата на кои работев минатата година на оваа тема, зборот „полициски час“ не можев да го преведам само со curfew, туку моравме да додаваме описи како military type of curfew и сл., затоа што уредниците констатираа дека во останатите земји не постои таков полициски час: затворање со денови на ред, без апсолутно никаква можност да се излезе дури и пред влезот на живеалиштето освен кога е прашање на живот и смрт, да се оди да се купи намирница дури и да умирате од глад (ако не сте стасале да пазарите – оти тоа е теориски можно, нели?), да купите аналгетик или да го изнесете миленикот (да потсетиме, тие минути во денот кога ни беше дозволено овде да ги изнесуваме милениците беа извојувани од активисти, минатогодишната влада немаше намера да ги акомодира таквите потреби). Да не зборуваме за тоа што останува да се оцени колку не-ковид поврзани операции минатата година беа одложени од оправдани причини. А и да не заборавиме на нашите повратници од странство кои беа држени затворени во автобуси и по пет до десет часови, и не смееја да излезат ниту до тоалет ниту да се снабдат со вода – затоа што полицискиот час не беше curfew туку дословно полициски час. Повторно, ова граничи со тортура. Така, менаџирањето на пандемијата и „полициските часови“ се прашање на основните човекови права, а не само здравствено прашање.

Конечно, тоа што го разликуваше полицискиот час во Македонија лани од сите останати студирани во Европа и регионот е дека за негово кршење се казнуваше кривично, а не (само) прекршочно, а казните беа (или – се, не е јасно?) неспоредливи во својата драконска димензија со остатокот на Европа: додека во Германија најстрогата казна оваа зима е 500 евра, кај нас минатата година се казнуваше со 2.500 евра или затвор. Само да појаснам, овде не мислам на строгите казни за загрозување на севкупниот систем какви што ги имаше изречено лани во Шпанија за специфични случаи, туку за обичниот прекршок да се најдеш на јавно место во време на полициски час. Според погоре цитираната студија, повторно, само Македонија е таков пример.

Во минатогодишниот извештај на ЕУ за напредокот на Србија се спомнуваат немирите предизвикани од мерките против пандемијата кои доведоа и до протести, но, како што гледаме, оваа година, населението на Србија не е во куќен притвор. Таму, единствено местата каде што може да се случат јавни групирања се ставени под клуч. Оваа година, владата на РСМ и одговорниот Венко Филипче немаат најавено дали „полициски час“ им е истото што и лани и дали дерогираат од Европската конвенција за човекови права. Ако имаат дерогирано, тоа е заташкано од јавноста оти објавата во некој број на Службен весник, како лани, не е транспарентност. Стручниот тим и понатаму не е стручен – ова прашање не е само здравствено и не се решава само со репресивен апарат (полициски мерки), ова е прашање на мулти-проблемски политики, кои треба да разработат скалеста методологија така што „полицискиот час“ да не се претвора во вид на куќен притвор.

Потребни се експерти од областа на човековите права (сега има и специјализирани за вонредните услови на Ковид), јавни политики од повеќе области, вклучително и економија, кои ќе овозможат по пат на алтернирање и планирање на степенот на активност да не пропаднат малите бизниси. Со еден збор, тимот на Филипче не е стручен тим за управување на општество во услови на пандемија. Пред каква било најава на построги мерки, требаше да се екипираат и да разработат методологија. Некои од нас, сепак, ќе бидат кучиња-чувари кои ќе се погрижат сите информации за изведбата на најавените рестрикции да стасаат до релевантните инстанции кои го мерат напредокот на земјата кон ЕУ и почитта кон нејзините темелни вредности.

 


Сите права се задржани. ЛИНК: Услови за користење, авторски права и заштита на приватноста. Текстот е личен став на Авторката.

Print Friendly, PDF & Email
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Бранимир Јовановиќ за ЦИВИЛ МЕДИА: Македонија навистина е четврто место во Европа по економски развој – ама од позади!

    105 shares
    Share 42 Tweet 26
  • Осумнаесетгодишниот син на Блерим Беџети од ДУИ примил 12.000 евра од Комунална хигиена – Скопје за „интелектуални услуги и совети“ за заштита на животната средина

    96 shares
    Share 38 Tweet 24
  • Украинските дронови погодија над 40 руски стратешки бомбардери во шокантен напад далеку зад линиите на фронтот

    94 shares
    Share 38 Tweet 24
  • Поранешниот командант на ОВК, Бреза, уапсен по 22 години бегство

    92 shares
    Share 37 Tweet 23
  • Брисел насетува оти Мицкоски е подготвен да го жртвува и Извештајот во ЕП

    92 shares
    Share 37 Tweet 23

CIVIL MEDIA NEWSLETTER

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ