Два месеци од нејзиниот втор мандат, претседателката на Европската комисија Урсула фон дер Лајен се подготвува да „запали“ куп еколошки бирократи.
Намалувањето на регулативата е една од мантрите на новата Комисија, бидејќи загрозените индустрии во Европа – кои брзо заостануваат зад нивните американски и кинески ривали – апелираат до Брисел да го олесни познатото големото регулаторно оптоварување на ЕУ.
Европската комисија денеска ќе претстави широка рамка на цели, колективно наречени конкурентен компас, наменета како стратешка промена за катализирање на бизнисот. Една од нејзините први конкретни мерки ќе биде „невиден напор за поедноставување“, што ќе биде претставен следниот месец.
Клучно ќе биде законодавството што го рационализира правилникот за тоа како компаниите известуваат за нивната усогласеност со зелените регулативи на ЕУ. Големата идеја е да се намали документацијата за компаниите да можат да се фокусираат на раст, иновации и конкурентност.
Меѓутоа, ова поедноставување значи дека фон дер Лајен во суштина ќе се обиде да ги користи законите што ги воведе во нејзиниот прв мандат – некои од нив се едвај една година стари.
Фон дер Лајен инсистира дека пакетот нема да ги промени еколошките цели на правилата, туку само да ги направи поефикасни.
Неубедени, противниците предупредуваат дека тоа е опасно назадување во зелената агенда на ЕУ што премногу лесно им оди во рацете на конзервативните сили, вклучително и оние во централнодесничарската Европска народна партија, политичкото семејство на фон дер Лајен.
„Ова може да биде екстремно проблематичен преседан“ и можен „прв чекор во бранот на дерегулација низ Европа“, рече Цветелина Кузманова, лидер за одржливи финансии на ЕУ во Кембриџ Институтот за одржливо лидерство – изразувајќи загриженост што ја споделуваат многу зелени групи.
Поедноставување, а не дерегулација
Првично објавен во ноември минатата година, законодавството за „омнибус“ повторно ќе се отвори и ќе поедностави голем број постоечки закони одеднаш. Предлогот, кој се очекува да се појави на 26 февруари, ќе го исполни ветувањето што Фон дер Лајен го даде пред нејзиниот реизбор за намалување на обврските за известување за најмалку 25 отсто во првата половина на 2025 година.
Пакетот за поедноставување, исто така, ќе ја разгледа таксономијата на ЕУ, систем за класификација кој опишува кои економски активности се сметаат за зелени според стандардите на ЕУ, исто така воведен во последниот мандат.
Сè уште не е јасно како точно законодавството за омнибус ќе ги промени овие правила. Портпаролот на Комисијата изјави за ПОЛИТИКО дека „се разгледуваат и други досиеја“ надвор од правилата за известување, длабинска анализа и таксономија.
Овие закони, дел од Европскиот зелен договор, беа дизајнирани да ги поттикнат инвестициите кон најзелените компании и да ја стават Европа во првите редови на светската зелена револуција.
Но, тие станаа цел на широко распространета критика за зголемување на трошоците за усогласеност за европските компании во споредба со другите јурисдикции, каде што регулативата за животната средина е послаба, а владите покажаа малку знаци дека го следат водството на Европа.
„Бројот на точки на податоци [во] оваа директива е сосема неразумен, особено за компаниите со средна големина, кои немаат исти финансиски ресурси како големите бизниси за да ги покријат трошоците за усогласеност“, изјави за POLITICO уште во ноември Флоренс Наилат, заменик генерален делегат во METI, бизнис лоби кое ги застапува интересите на околу 6.200 средни компании во Франција.
METI процени дека трошоците за усогласување со CSRD (Директива за должно внимание за корпоративна одржливост) може да бидат високи до 800.000 евра во првите две години од имплементацијата за просечна француска фирма со средна големина.
Токму овој проблем има за цел да го реши Комисијата со поедноставување на правилата.
„Важноста од поедноставување на правилата на ЕУ е широко препознаена низ политичките линии“, рече портпаролот на Комисијата, додавајќи дека поедноставувањето е „клучно за постигнување на амбициозните цели на Европскиот зелен договор“.
Не е доволно далеку
Но, многу моќни групи сакаат Комисијата да оди многу подалеку од предложениот омнибус пакет.
Во позиционен документ објавен минатата недела, најголемото корпоративно лоби на ЕУ, BusinessEurope, наведе 68 „предлози за намалување на регулаторниот товар“ во кои како потенцијални цели се именувани огромен број нови закони за животната средина, од правилата на ЕУ за намалување на отпадот од пакување до безбедносните закони, повторувајќи ги повиците од законодавците од десниот центар за широка ревизија на регулативата на ЕУ.
Шефовите на влади на земјите-членки на ЕУ од целиот политички спектар, исто така, предупредија дека регулативата ја осакатува економијата на блокот, а многумина извршија притисок врз Комисијата да продолжи понатаму.
Француската центристичка влада, на пример, сака ЕУ на неодредено време да го одложува својот закон за длабинска анализа, истовремено повторувајќи го барањето на германскиот социјалистички канцелар Олаф Шолц да ја одложи фазата на спроведување на обврските за известување за корпоративна одржливост за две години.
Стравувања од дерегулација
Затоа, можеби не е изненадување што Европската комисија го нарече омнибусот како прв од неколкуте пакети за поедноставување насочени кон законодавството за животна средина во ЕУ, поттикнувајќи ги стравувањата дека агендата за поедноставување ќе доведе до пошироко разоткривање на правилата за животна средина.
Првата трага е дека Европската народна партија – политичкото семејство на Фон дер Лајен, кое побарало пакет за поедноставување за време на нејзината кампања – сака законите да важат само за „најголемите компании со повеќе од 1.000 вработени“. Групата, исто така, повикува на двегодишно одложување на царините за јаглерод на ЕУ за увезените производи и за механизмот за прилагодување на границите на јаглеродот.
Друга загриженост е што пакетот за поедноставување цели на правила кои дури и не се целосно имплементирани. CSRD, на пример, кој помина во 2023 година, почна да се применува само за ограничен број најголеми европски компании минатата година, при што првиот рок за известување пристигнува овој месец. Останатите компании етапно ќе бидат ставени под режим: Големите компании кои котираат на берзата имаат рок до 2025 година; малите и средните компании до 2026 година, додека компаниите кои не се членки на ЕУ ќе известуваат во 2028 година.