• Latest
Војо Маневски

Проекти изврзани со синџири

September 25, 2024

24 ЧАСА: Притвор за напаѓачот по инцидентот во Штип; јавна осуда од клубовите и ФФМ; Гаши потврди – на избори со стар Изборен законик; четири новинари загинаа во израелските напади на Газа

August 25, 2025
Фото: Wikimedia commons

Осум дена притвор за 43 годишниот родител кој нападна двајца 15 годишни фудбалери на штипска „Брегалница“

August 25, 2025
Илустрација: ВИ

Каде завршува информирањето, а каде почнува пропагандата, што е што во изборен контекст

August 25, 2025
Фотографија:  Алфонс Маис, Фејсбук профил

Германски генерал, Алфонс Маис: Верувам дека сите наши војници знаат што да очекуваат

August 25, 2025
Фотографија: Скриншот Платформа Х

Петти ден како гори руска рафинерија по украинските напади на енегретскиот сектор

August 25, 2025
Фотографија: МИА

Две собраниски седници пред изборната кампања, Гаши на координаторите на пратеничките групи им доставил Декларација за фер и демократски избори

August 25, 2025

ГРАЃАНСКИ ФОРУМ (РЕАКЦИИ): Граѓаните бараат предвремени избори и конфискација на незаконски стекнат имот

August 25, 2025

ОЈО побара притвор за родителот што нападна двајца младински фудбалери на Брегалница

August 25, 2025
Фото: Wikimedia Commons

Франција го повика американскиот амбасадор Кушнер на разговор поради обвинувачкото писмо до Макрон за растечки антисемитизам

August 25, 2025
Скриншот од Youtube видео -ЛНОБТ

Украина и Литванија потпиша документ со намера за заедничко производство на одбранбени производи

August 25, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home СЛОБОДНА ЗОНА

Проекти изврзани со синџири

September 25, 2024 10:20
in ПОЛИТИКА, СЛОБОДНА ЗОНА, ТОП 5
Војо Маневски

Војо Маневски

Share on FacebookShare on Twitter

ВОЈО МАНЕВСКИ

Собранието го аминуваше новото задолжување. Овој пат тоа ќе биде преку непосреден договор меѓу двете држави Република Северна Македонија и Република Унгарија. Кредитите имааат секогаш две главни карактеристики. Мора да се вратат во определен рок и со договорен интерес на заемодавачот. Допрва ќе видиме дали во позадина има и некои други скриени интереси кои се вообичаени за секој кредит. Освен каматите секогаш има дополнителен интерес на заемодавачот. Лесно е да се согледа тоа низ сите досега реализирани проекти. Ова не важи за средствата кои се доделуваат за буџетска поддршка, но и тие имаат политичка позадина која со заемот се реализира.

За познавачите на состојбите овде нема ништо што е непознато. Исто како што не е тајна дека со нашиот буџет и неговата расходна страна ништо поголемо не можеме да направиме, а тоа да не е на кредит. Од кредитите се зголемува задолженоста, а тоа како по законитост доведува до опасност државата да не може да ги извршува своите функции. Големата администрација го голта буџетот и средства за развој не остануваат. Тогаш настанува низа на социјални потреси и државата влегува во криза. За излез од кризата се потребни пари и така синџирот се затвора.

А има ли чаре? Никакви експертски модели не можат да ги заменат нужните чекори. Државата мора да влезе во реформи за да ги затвори вентилите каде најмногу истекуваат средствата. За да го направи тоа и ја сведе сивата економија и корупцијата на некакво подносливо ниво мора да ја реформира администрацијата и да го подигне нејзиниот капацитет на повисоко ниво. За да го изведе целиот процес мора да се реформира и политичкиот систем кој ќе мора да почива на единствениот рационален постулат, а тоа е одговорноста на носителите на најодговорните функции во државата. За да се изберат такви личности на политичкиот пазар мора да дојдат одговорни лица. За да се предложат такви кадри партиите мора да се демократизираат и место партиски апаратчици мора да предлагаат способни и одговорни  кадри. Ете така од прилика изгледа овој логичен след на постапки што може да го раскине сегашниот клиентилистички синџир, кој го стегна најголемиот дел од граѓаните и тоа без разлика на нивната национална или друга определба.

Во целиот тој процес на нужни реформи, можеби и прва таква, треба да се спроведе на локално ниво. Очигледно е дека со сегашниот закон за локална самоуправа и без процесот на децентрализација само ќе се вртиме во круг. Општините по одреден циклус запаѓаат во неликвидност и централната власт мора да помага и при тоа не барајќи отчет кој и кога ги направил долговите. Зголемувањето на процентот од ДДВ и од персоналниот данок, кој оди во буџетите на локалните самоуправи, треба да е само почеток од процесот на децентрализација. Не е ерес да се размислува и за измени во самиот закон за локална самоуправа, ако веќе констатиравме дека одговорноста на градоначалниците трае само да крајот на нивниот мандат. Сите промашени проекти остануваа само како спомен за едно време, а потрошените пари се како фрлени во бунар. Ратите за кредитите секако остануваат да ги плаќаат граѓаните.

Сто милиона од новиот кредит ќе отидат во локалните самоуправи. На повикот на Министерството за локална самоуправа се јавиле 80 општини и поднеле 356 проекти. Министерството врши евалуација на тие проекти и ќе видиме кои од нив ќе поминат. Висината на доделените средства ќе биде според бројот на жители на општината апликант. Малите општини ретко кога имаат капацитет да направат поголем проект, а и да направат кога веќе имаат помал број на жители и средствата за нивните проекти ќе бидат помали. Општините и нивните администрации ќе бидат вклучени на техничко ниво со отворање на тендери и избор на изведувачи на проектите. Централната власт преку Министерството ќе ги исплаќа средствата во зависност од изведените позиции на проектот. Значи општините само ќе посочат што им е потребно како капитален проект и понатаму централната власт го има главниот збор. Има овде оправдување за ваквите постапки, ако се земе искуството од минатите времиња кога локалните самоуправи немаа капацитет за реализација на покрупни проекти пред сѐ од инфраструктурата.

И повторно врзан круг од причинско-последични процеси. Централната власт сака да си ја задржи положбата на врховен арбитер и не го реализира процесот на децентрализација зошто нема доверба во капацитетот на локалните самоуправи, а не им одредува средства да го зголемат. Формализмот на стручноста при вработувањето на администрацијата и партизацијата како главен критериум дополнително им ги врзува рацете на амбициозните и способни градоначалници. Скоро сите се жалат на недоволно стручен кадар во општините, а и самите се обврзани при изборот од веќе воспоставените партиски критериуми. Кога некој градоначалник го посочи ова како проблем наидува на негодување од членството кое својата улога на партиски активисти или гласачи ја разбира како можност да се добие нешто од состојбата кога партијата е на власт. И пак затворен круг кој ако не се раскине само ќе ги зголемува проблемите се додека не се излеат како социјален проблем.

Во такви синџири сите сме изврзани и сите имаме одговорност. Пред сѐ како граѓани кои тешко ја отфрлаат својата комотност во позицијата поданици. Не сакам да оправдувам никого, туку само како колумнист да ја посочам уште еднаш нужноста од реформи и тоа како процес, а не само како административен чин.


Текстот е личен став на Авторот
Print Friendly, PDF & Email
Tags: градоначалницизадолжувањекредит од Унгаријаопштини
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • СРПСКИ (БУРАЗЕРСКИ) СВЕТ: Ќе добие ли ВМРО-ДПМНЕ своја банка?

    96 shares
    Share 38 Tweet 24
  • Мицкоски: Ако поради независните со два потписа изборите не успеат, Владата има уставна можност да постави повереници

    93 shares
    Share 37 Tweet 23
  • МВР го уапси родителот кој го предизвика инцидентот во Штип, ФФМ, Шкупи и Брегалница го осудија – спортот не треба да биде арена за физички конфронтации

    91 shares
    Share 36 Tweet 23
  • Одбележан Денот на независноста на Украина во Скопје: Мирот е единствена опција

    88 shares
    Share 35 Tweet 22
  • Ивановска по распитот во Обвинителство: Обвинета сум дека наводно начинот на кој што сме ги отворале предметите во ДКСК и споделувањето на информациите во јавноста, било спорно за пријавителот

    87 shares
    Share 35 Tweet 22
CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ