• Latest

Целта ги определува средствата, а не ги оправдува

April 22, 2020

БОИШТЕ НА НАРАТИВИ (5): Стратешки препораки за зајакнување на институционалната и граѓанската отпорност

November 9, 2025
Скриншот од видео на
The Telegraph

Што доби – и што не доби Орбан од Трамп

November 9, 2025

Кремљовскиот режим на тортура

November 9, 2025

БОИШТЕ НА НАРАТИВИ (4): Траекторија на ризикот за следните 3-6 месеци

November 9, 2025
Поранешниот претседател на Северна Македонија, проф. д-р Стево Пендаровски и директорот на IGES, д-р Аднан Капо. Фото: IGES

Пендаровски: Ниту една земја што се затворила не станала голема, изолацијата не е добра

November 9, 2025

БОИШТЕ НА НАРАТИВИ (3): Индикатори и сигнали за рано предупредување за Северна Македонија

November 9, 2025

Супорт Кочани распредели околу 11 милиони денари на 137 лица, држата наплати 1 милион денари данок од собраната помош

November 9, 2025
Фотоколаж од Фејсбук на Окомура и Х на Јана Чернохова/ Expatz.cz

Отстранувањето на украинското знамето му се врати како бумеранг: На чешкиот парламент сега се истакнати уште повеќе сино-жолти знамиња

November 9, 2025

БОИШТЕ НА НАРАТИВИ (2): Прокси мрежи и локални овозможувачи, стратешки ранливости на Северна Македонија

November 9, 2025

Русија врбува агенти и провокатори за субверзивни активности во западна Европа: Како се спроведуваат хибридните операции

November 9, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home СЛОБОДНА ЗОНА

Целта ги определува средствата, а не ги оправдува

Како ќе излеземе од кризата во голема мера зависи од мерките кои се преземаат заради справување со кризата, од начинот на делување во време на кризата и средствата кои се користат за постигнување на саканата цел.

April 22, 2020 15:05
in СЛОБОДНА ЗОНА
Share on FacebookShare on Twitter

пишува МИРЈАНА нАЈЧЕВСКА

Пандемијата ќе помине (побрзо или подоцна). Ќе го уништиме вирусот, или ќе биде создадена вакцина, или едноставно постепено ќе станеме имуни, или …

Многумина зборуваат за новото нормално кое нè чека по повторното отворање на светот. Кое може да биде нов завијуток во спиралата на напредокот изграден врз основа на сите стекнати искуства и научени лекции, или пак може да биде исчекор наназад втемелен во стравот, зачинет со ксенофобија, дискриминација, себичност и затворање на заедниците и на умот.

Ваков вид кризи на овој или оној начин секогаш задираат во комплексот основни права и слободи на луѓето, ги прави луѓето потолерантни на прекршувањето на овие права и тежнеат да воспостават нов баланс меѓу јавниот интерес и колективните права, наспроти индивидуата и индивидуалните права и слободи.

Како ќе излеземе од кризата во голема мера зависи од мерките кои се преземаат заради справување со кризата, од начинот на делување во време на кризата и средствата кои се користат за постигнување на саканата цел.

Во моментов постои многу реална опасност Република Северна Македонија да излезе како губитник во однос на посткризниот период и да направи голем чекор (или дури и неколку чекори) наназад во демократскиот развој, владеењето на правото и заштитата на основните човекови права и слободи.

Самото прогласување на вонредна состојба е екстремно орадие кое по својата суштина го кородира демократскиот систем. Вонредна состојба која применува екстремни мерки на ограничување на основните права и слободи на луѓето, која дискриминира и која не подлежи на никаква контрола од страна, едноставно го уништува демократскиот систем во неговиот корен.

Македонија отишла и чекор понатаму во оваа дерогација.

Во сите преземени мерки, во секојдневното (наводно) најтранспарентно известување на јавноста за се’ што се одлучува од страна на Владата, побегна од вид една многу важна информација: нашата власт решила да не гарантира и да не штити неколку права дадени во Европската конвенција за човекови права.

Без јавно објавување и соодветно објаснување на јавноста, државата пријавила до Советот на Европа  во Стразбур дека, во време на траењето на вонредната состојба, на своите граѓани не може да им ги гарантира приватниот и семејниот живот, правото на образование, слободата на собирање и здружување и слободата на движење (https://rm.coe.int/16809e1288).

Во кратката анализа направена од страна на Советот на Европа во врска со барањата на неколку држави (Латвија, Романија, Ерменија, Молдова, Естонија, Албанија, Северна Македонија и Србија –  https://www.ejiltalk.org/the-whos-the-whats-and-the-whys-of-the-derogations-from-the-echr-amid-covid-19/), се посочуваат неколку моменти:

  • Станува збор за поранештни социјалистички држави кои некои ги перцепираат како дел од поранешниот Источен блок
  • Во сите нив постои своевиден атавизам на превласт на колективните над индивидуалните права
  • Голем дел од нив имаат многу кревок систем на владеење на правото и во изминатиот период се соочиле со значаен број пресуди од страна на Европскиот суд за човекови права поврзани токму со членовите чија дерогација сега ја бараат .

Сите права за кои се бара дерогација се права за кои и во самата Конвенција е предвидена можност да бидат ограничени “… ако претставува мерка која е во интерес на државната и јавната безбедност, економската благосостојба на земјата, заштитата на поредокот и спречувањето на кривични дела, заштитата на здравјето и моралот, или заштитата на правата и слободите на другите, во едно демократско општество.“.

Барањето за отстапување од гаранцијата и заштитата од страна на државата (над границите кои ги дава самата Конвенција)  може да значи:

  • Отсуство на оправдување во едно демократско општество
  • Заштита на државата од можни постапки пред Европскиот суд за човекови права заради (постоеочки или идни) прекршувања на Конвенцијата
  • Непропорционалност на мерките
  • Отсуство на процена за влијанието на мерките врз остварувањето на основните права и слободи на луѓето
  • Неприлагоденост на мерките за различни групи и постоење елементи на дискриминација.

Во отсуство на било каква контрола над Владата (дури и од Собранието заради одлука на еден единствен човек), во ситуација на продолжување на вонредната состојба без правен основ и без соодветно образложување и објаснување на претходно преземените мерки,  во ситуација на очигледно селективна примена на мерките и несоодветна употреба на полицијата, станува многу реална можноста од кризата Македонија да излезе многу чекори назад во владеењето на правото, почитувањето на човековите права и демократските процеси.

Share38Tweet24Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Љубомир Костовски (фото: Б. Јордановска / ЦИВИЛ)

    Избори во кои на Кочани му избраа градоначалник

    190 shares
    Share 76 Tweet 48
  • (ФОТО) Како ќе изгледа документот за идентификацискиот број за граѓаните на „Отворен Балкан“

    113 shares
    Share 45 Tweet 28
  • Од Русија со „братска љубов“: Срцепарателните изјави на Песков  во македонските медиуми

    100 shares
    Share 40 Tweet 25
  • „Ние сме далеку пред Албанија“ – Зошто оваа изјава на премиерот Мицкоски е важна за европската приказна на Северна Македонија

    98 shares
    Share 39 Tweet 25
  • Изгледа гатачката на Грујо ја вратиле во Царина, Мицкоски почна да споделува вести од иднината

    96 shares
    Share 38 Tweet 24
CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ