• Latest
илустрација: Крис Маден / сите права се задржани

За „градината и цвеќињата“ и булдожерите на македонскиот јавен живот

December 4, 2020

„Не бараме одмазда, бараме правда“ – протест на Ромите во Виница за претепаниот советник Умут Скопко

October 12, 2025

Колегите од Неврологија во одбрана на Кузмановски по скандалот со кокаин: „Наместо осуда – сочувство и достоинство“

October 12, 2025
Фото: А. Мехмети/ЦивилМедиа

Семејни пат’ридии

October 12, 2025

Пакистан и Авганистан на раб на војна: Размена на оган, тенкови и дронови на границата

October 12, 2025

Кампањата за локалните избори 2025 влегува во последната седмица

October 12, 2025

Филипче бара одговор: Дали Владата прифаќа мигранти за милијарди евра – Муцунски демантира: Лага е!

October 12, 2025

Локални избори во Косово

October 12, 2025
Wikimedia Commons / Picture of USA Flag taken on 2013 Independence Day Celebration The U.S Embassy Ghana's July 4th Celebration at the Embassy in Accra.

Американските сили нема да бидат распоредени на палестинските територии за време на спроведувањето на планот за примирје меѓу Израел и Газа

October 11, 2025

Британски авиони летале во мисија со САД и НАТО близу руската граница

October 11, 2025
Фото: Скриншот од видео на
PBS NewsHour

Најмалку 60 лица загинаа во напад со беспилотно летало врз бегалски центар во Судан

October 11, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home АНАЛИЗИ

За „градината и цвеќињата“ и булдожерите на македонскиот јавен живот

December 4, 2020 12:56
in АНАЛИЗИ, СЛОБОДНА ЗОНА, ТОП 5
илустрација: Крис Маден / сите права се задржани

илустрација: Крис Маден / сите права се задржани

Share on FacebookShare on Twitter

пишува: КАТЕРИНА КОЛОЗОВА

Насловот е инспириран од email порака што ја добив од пријател и колега кој работи во Берлин, кој е Македонец, но кој, веќе подолг период, се занимава со светски и европски прашања на политичкиот јавен говор и меѓународните односи, а не толку со нашите. Разговаравме за стигмата на „ревизионизмот“ во нашата историографија како нешто што го влечеме од периодот на неуспешниот обид да се изгради вистински социјализам (периодот на СФРЈ), за бугарофобијата, но и за национал-шовинизмот на моменталната власт во Бугарија и неприфатливоста на бугарските барања во делот каде се врши насилие врз правото на национална себе-идентификација. Го загатнавме и прашањето на колективна вина, вклучувајќи го и проблемот дека ако на бугарскиот народ му припишуваме колективна вина за периодот на соработка со нацистичка Германија, а на сопствениот народ му подаруваме комплетна апсолвираност од секаква вина, и самите, сосема несвесно, учествуваме во градењето на еден националистички стереотип за соседот. Исто така, градиме себе-глорифицирачки стереотип, без никакво преиспитување, и со тоа креираме посебен тип на национализам, на колективна нарцисоидност, кој нужно изродува шовинизам кон оној кој сме го отсликале како наш антипод. По целата размена, мојот пријател заклучи, дека „ние се трудиме да направиме една убаво уредена градина со цвеќиња на терен на кој постојано врват булдожери.“ Неговата констатација беше со тон на резигнација.

Ако е теренот врвулица од булдожери, еве, да пробам да направам една мала висечка градина од ереси но и општи места што на возачите на булдожери можеби дури и ќе им се допаднат, и да пробаме да воспоставиме некаква хармонија во сето противречие.

Она што сакам да го кажам, а на секој обичен човек му е познато, и не е некоја исклучителна мудрост (но е едноставна мудрост), е следново: стварноста, особено во замрсени и болни периоди од историјата (на нации, заедници, па дури и семејства и поединци – секаква историја, значи), не е црно-бела. Стварноста е и сива и шарена. Што потрауматична, стварноста е повеќе сива одошто шарена.

Црно-белата историја и визија за нештата е догматска. Црно-бела и статична слика за нештата во општествените науки е догматизам, и науката ја прави сè повеќе прислужничка на нацијата-држава а помалку наука. Првата работа по повод која три претставници на нашата историска комисија се оградија од интервјуто на Зоран Заев за БГНЕС е дека извршил престап на „ревизионизам.“ Шокантно е дека современи научници користат терминологија на историографијата на СССР (и СФРЈ) според која „историскиот ревизионизам’ е автоматски нешто негативно, недопустливо и морално одбивно. Обична посета на Википедија на англиски под терминот „историски ревизионизам“ ме доведе до следнава дефиниција преземена од Американското здружение на историчари:

„Историскиот ревизионизам е средство со кое историските податоци, историјата на едно општество, онака како што е разбрана во колективната меморија, постојано вградува нови факти и толкувања на настаните што се вообичаено разбрани како историја. Историчарот и член на Американското здружение на историчари, Џејмс М. Мекферсон рекол: Четиринаесетте илјади членови на ова Здружение, сепак, знаат дека ревизијата е живата крв на историската наука. Историјата е постојан дијалог помеѓу сегашноста и минатото. Толкувањата на минатото се предмет на измена во светлото на нови докази, нови поставени прашања во однос на доказите, нови перспективи стекнати со текот на времето. Не постои една, вечна и неменлива „вистина“ за минатите настани и нивното значење. Непрекинатата потрага на историчарите во разбирањето на минатото,  односно, ревизионизмот, е она што ја прави историјата жива и ѝ дава смисла.“ (M. McPherson е претседател на Американската асоцијација на историчари кога ги пишува цитираниве зборови)

За жал, многу често и сосем погрешно, во нашиот јавен дискурс се изедначува негационизмот (кој вклучува намерно извртување факти и проблематизирање на моралната одговорност) на холокаустот или други злодела на фашизмот со ревизионизмот. Сепак, зборот ревизионизам и ревизија во современата историографска наука значат нешто друго (имено, погоре-цитираното). За современи научници, сепак, ова треба да биде јасно, како и тоа дека зборот „ревизија“ не може да го фрлаат како попови анатема. Конечно, ние самите бараме Бугарија да изврши ревизија на својот историски наратив, за да го признае постоењето на македонската нација – како е тоа принципиелна позиција, на другиот да му препорачувате ревизионизам, а за себе хистерично да го фрлате зборот наоколу како анатема?

Исто како бугарската страна, и нашата страна, очигледно, има членови на комисијата кои се заглавени во догматизмот на пост-советскиот концепт за историографија. Реакциите во јавноста во кои се едначеше секаква, отсекогаш, и некогаш и денес Бугарија со фашизам – наспроти нашата ангелска слика за самите себе – говори дека треба да го преиспитаме сопствениот шовинизам испреплетен со идеализирана слика за историјата. Тоа нема да го намали нашето поентирање дека Бугарија во моментов се однесува шовинистички кон нас, туку само ќе даде морален кредибилитет на нашите обвинувања за бугарскиот шовинизам. Ако немате друго оружје освен правдата на своја страна (а ние немаме), применете го Кантовиот категориски императив и прашајте се дали постапувате според следниов принцип: „Постапувај на таков начин што ќе го третираш човештвото, независно дали во сопствено име или во име на кој било друг, не како средство туку едновремено и секогаш како цел по себе.“ (Имануел Кант, Grundlegung zur Metaphysik der Sitten / Immanuel Kant, Groundwork of the Metaphysic of Morals)

Македонија не смее да допушти менување на именувањето на јазикот како локално така и на европско и меѓународно ниво, не смее да допушти насилие врз придавката која го означува етносот и националната определба, но Македонија мора да се преиспита за моралната чистота на која претендира за да биде вистински тоа – морална чистота и праведност и искреност пред самите себе, а со тоа и пред другите. Затоа, македонската држава и општество ќе мора да си го постави прашањето за квалитетот на сопствената историска комисија, содржината на нашата официјална историја (која создала наставници кои во трета година гимназија учениците ги подучуваат дека фашизмот во Бугарија настапил во 1934 со монархизмот на Борис Втори) и присуството на шовинизам кон бугарските граѓани како во јавниот говор така и во негуваната култура на секојдневието. Мора прво да го исчистиме сопствениот двор, и тоа заради самите себе, а потоа да плукаме во туѓиот, независно од прашањата на ЕУ интеграциите, заканите со вето, темата на регионално добрососедство и другите големи политички наративи.

 


Сите права се задржани.  ЛИНК: Услови за користење, авторски права и заштита на приватноста. Тесктот е личен став на Авторката.

Print Friendly, PDF & Email
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Колегите од Неврологија во одбрана на Кузмановски по скандалот со кокаин: „Наместо осуда – сочувство и достоинство“

    109 shares
    Share 44 Tweet 27
  • Вучиќ, со „нож во грбот“од Ердоган, го врти другиот образ: Од обнова на Отоманската империја до „пријатели и партнери“

    108 shares
    Share 43 Tweet 27
  • Андонов: Имаме многу необразовани членови во политичките партии, дел од тие стануваат и функционери

    94 shares
    Share 38 Tweet 24
  • Украински дронови нападнаа повеќе воени и индустриски објекти низ Русија далеку од фронтот, експлозии во една од најголемите фабрики за експлозиви

    91 shares
    Share 36 Tweet 23
  • Украински дронови го погодија најголемиот нафтен терминал во окупираниот Крим, предизвикувајќи огромен пожар

    90 shares
    Share 36 Tweet 23
CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ