Планот на американскиот претседател Доналд Трамп за ставање крај на војната во Русија е критикуван како ефикасно наметнување на условите на Кремљ за предавање на Украина.
Но, планот, исто така, претставува директна закана за безбедносната архитектура на Европа, сметаат аналитичарите и дипломатите, пишува Кијив Индипендент.
Предлогот бара од Украина да отстапи територија, да ги ограничи своите сојузи и остро да ја намали својата војска – услови многу поопсежни од кој било предлог дискутиран во претходните рунди на преговори.
Планот е голем удар врз принципите врз кои се темели безбедноста на Европа – како што се владеењето на правото, правото на суверените држави да влегуваат во сојузи и забраната за менување на границите со сила.
„Кога зборуваме за оригиналната верзија на планот, тоа е нешто што јасно ја поткопува европската безбедност – не само безбедноста на Украина, туку и на целиот континент“, изјави за „Кијив Индепендент“ Павел Хавличек, истражувач во Здружението за меѓународни односи.
„Доколку Кијив биде принуден да го прифати предлогот непроменет, „последиците (за Европа) ќе бидат катастрофални“, изјави украинскиот пратеник Јарослав Јурчишин за Кијив Индипендент.
Распаѓање на безбедносната архитектура на Европа
Во сржта на рамката – изготвена од специјалниот претставник на САД, Стив Виткоф, заедно со Кирил Дмитриев, врвен економски преговарач на Русија – е сеопфатна територијална концесија што би поставила опасен преседан.
Украина би го предала целиот регион Донбас на истокот од земјата – и областите окупирани од Русија и деловите што сè уште ги контролираат украинските трупи.
Според планот, украинските сили би се повлекле од овие преостанати области, кои потоа би биле назначени за демилитаризирана зона.
„За регионот и за целиот свет, ова ќе покаже дека меѓународното право може да се занемари“, рече Јурчишин. „Како резултат на тоа, долготрајните или замрзнати конфликти може да бидат повторно разгорени во различни делови од светот.“
Друга централна одредба предвидува признавање од страна на САД на контролата на Русија врз украинскиот полуостров Крим и областите Луганск и Донецк.
Даниел Хамилтон, експерт за надворешна политика во Институтот Брукингс, рече дека клаузулата „би значела капитулација на Западот врз основните принципи како што е неменување на границите со сила“.
„Од самиот почеток тоа беше неуспешно“, додаде тој.
Предлозите, исто така, бараат проширувањето на НАТО да се запре и Украина да ги откаже своите аспирации за НАТО. Москва долго време тврди – лажно – дека проширувањето на НАТО ја принудило во војна.
Хавличек рече дека клаузулата ја поткопува основната логика на европската безбедност, која е изградена врз принципот дека суверените држави се слободни да ги изберат своите сојузи. Поткопувањето на тој принцип, додаде тој, исто така го ослабува аргументот дека проширувањето на НАТО ја прави Европа побезбедна.
Друга одредба би ги ограничила вооружените сили на Украина на 600.000 војници.
Украинскиот пратеник Володимир Ариев предупреди дека ограничувањето „само ќе подготви услови за нова војна“, додавајќи дека тоа ќе ѝ го олесни на Русија тогаш да предизвика проблеми“.
Одлучување за иднината на Европа без Европа
Надвор од самите отстапки, постојат загрижености за тоа како е создаден предлогот: без Украина или Европа на масата.
Повеќе извори изјавија за Кијив Индипендент дека ниту Кијив ниту европските сојузници не учествувале во изготвувањето на планот.
„За многумина во Чешка, ова јасно го одразуваше Минхенскиот договор од 1938 година – нешто што е договорено за нас, но без нас“, рече Хавличек.
Естонскиот министер за надворешни работи Маргус Цахкна го истакна истото со поостри зборови.
Тој за „Кијив Индепендент“ изјави дека одлуките што влијаат на безбедноста на Европа не можат да се донесуваат над глава на Европа, нагласувајќи дека „прашањата што се однесуваат на ЕУ и НАТО мора да се дискутираат и одлучуваат во рамките на ЕУ и НАТО“.
Тој додаде дека принципот „ништо за Европа без Европа“ не треба да се менува.
Европски контрапредлог
Во обид да се спротивстават на барањата на Русија, големите европски сили изготвија алтернативен план кој Кремљ веќе го отфрли како неконструктивен.
Верзијата на европскиот план, до која дојде Ројтерс, ги ублажи некои од најстрогите барања кон Кијив, вклучително и зголемување на ограничувањата за украинската војска од 600.000 на 800.000 војници и намалување на барањето Украина да отстапи дополнителна територија во Донбас.
Европскиот план, исто така, повика на прекин на огнот по сегашните фронтовски линии и побара безбедносни гаранции од САД за Украина слични на Член 5 на НАТО.
Украина и САД продолжуваат да преговараат за предложената рамка.
Американскиот државен секретар Марко Рубио и шефот на кабинетот на украинскиот претседател Володимир Зеленски, Андриј Јермак, се состанаа во Женева на 23 ноември за да разговараат за ревизиите.
Додека Трамп првично рече дека Украина мора да го одобри планот до 27 ноември, Рубио подоцна посочи дека рокот може да се помести и дека документот останува предмет на понатамошни измени.
„Се чини дека Европејците имале одредено влијание во последователното изготвување“, рече Хамилтон. „Накратко, нема рок за Денот на благодарноста за Украина. Преговорите ќе продолжат, сега со вклучени Европејци, а Украинците ќе се осигурат дека нивните интереси се засегнати.“
Цахкна од Естонија рече дека Талин не гледа докази дека Москва ги променила своите цели. Кремљ, рече тој, сè уште има за цел да ја преземе целосната контрола врз Украина и да го преобликува безбедносниот поредок на Европа во своја корист.
За да ги промени „империјалистичките цели“ на Русија, Европа мора да го интензивира притисокот врз Кремљ, додека одржува цврста поддршка за Украина, создавајќи услови за да го принуди рускиот претседател Владимир Путин да се откаже од своите експанзионистички амбиции, рече тој.
М. Д.












