• Latest

Научени лекции

April 28, 2020

БОИШТЕ НА НАРАТИВИ (5): Стратешки препораки за зајакнување на институционалната и граѓанската отпорност

November 9, 2025
Скриншот од видео на
The Telegraph

Што доби – и што не доби Орбан од Трамп

November 9, 2025

Кремљовскиот режим на тортура

November 9, 2025

БОИШТЕ НА НАРАТИВИ (4): Траекторија на ризикот за следните 3-6 месеци

November 9, 2025
Поранешниот претседател на Северна Македонија, проф. д-р Стево Пендаровски и директорот на IGES, д-р Аднан Капо. Фото: IGES

Пендаровски: Ниту една земја што се затворила не станала голема, изолацијата не е добра

November 9, 2025

БОИШТЕ НА НАРАТИВИ (3): Индикатори и сигнали за рано предупредување за Северна Македонија

November 9, 2025

Супорт Кочани распредели околу 11 милиони денари на 137 лица, држата наплати 1 милион денари данок од собраната помош

November 9, 2025
Фотоколаж од Фејсбук на Окомура и Х на Јана Чернохова/ Expatz.cz

Отстранувањето на украинското знамето му се врати како бумеранг: На чешкиот парламент сега се истакнати уште повеќе сино-жолти знамиња

November 9, 2025

БОИШТЕ НА НАРАТИВИ (2): Прокси мрежи и локални овозможувачи, стратешки ранливости на Северна Македонија

November 9, 2025

Русија врбува агенти и провокатори за субверзивни активности во западна Европа: Како се спроведуваат хибридните операции

November 9, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home СЛОБОДНА ЗОНА

Научени лекции

April 28, 2020 07:54
in СЛОБОДНА ЗОНА
Share on FacebookShare on Twitter

пишува: МИРЈАНА НАЈЧЕВСКА

Пандемијата предизвикана од Ковид-19 создава и ќе создава уште долг период проблеми и ги става и ќе ги става државите и заедниците пред нови предизвици.

Глобалноста на пандемијата со која се соочија луѓето ја покажа сеопштата поврзаност на човештвото, со леснотија преминувајќи преку границите кои луѓето сами ги поставиле, ги минимизираше разликите базирани на вера, култура, образование, раса, статус… и на површина  исфрли многу проблеми кои вообичаено се маргинализираат или се занемаруваат заради тоа што им се случуваат на „оние другите“, а не нам.

Прашање е дали пандемијата ќе ги поттикне луѓето врз основа на стекнатото искуство да направат промени со кои ќе адресираат не само сличен вид пандемии кои можат да се случат во иднина, туку да ги адресираат и оние другите, прикриените проблеми кои испливаа на површина. Човештвото во целина, и, секоја држава посебно.

Што исфрли на површина пандемијата во Македонија? Кои се лекциите кои ги научивме? Што е она што може да го промениме?

Прво, формалното постоење на демократските институции не соодветствува на нивната реална поставеност и улога која треба и можат да ја имаат и граѓаните воопшто не ги перципираат како корисни и потребни.

Мора да се направат такви промени во Уставот, Изборниот законик, Деловникот за работа на Собранието и другите закони, кои ќе го издигнат Собранието на ниво на вистински претставнички орган, а не непотребен приврзок на извршната власт. Промените треба да овозможат добивање вистински претставнички орган и ефикасна власт која е во служба на граѓаните. Една од можните промени е употреба на современата технологија во процесот на гласање и во делувањето на органите на власта (како искуство стекнато во периодот на справувањето со Ковид-19).

Второ, во изминатиот период се покажа дека голем дел закони се непрецизни, внатрешно контрадикторни и контрадикторни на легалниот систем во целина и, можат да подлежат на различни толкувања.

Треба да се пристапи кон рецензија/проверка (proof reading) на законите од аспект на нивната прецизност, конзистентност, согласност со Уставот и меѓународните ратификати. Прв чекор на промената треба да биде воспоставување забрана за „штанцање“ закони, т.е. правило на минимум временски период кој треба да помине пред да се иницира промена (не пократок од три години), правило на минимум период за подготовка на закон (не пократок од една година) и, правило на минимум јавна расправа во која ќе може, не симулирано, туку вистински да учествуваат сите заинтересирани (не пократок од една година).

Трето, со години се уништува јавното здравство, здравствениот систем нема капацитети да одговори на потребите на населението и при првата поголема криза мора да ги затвори луѓето за да не се види колкава е неговата неспособност.

Треба да се обнови системот за заштита на здравјето на луѓето на ниво на заедничка служба која е еднакво достапна за сите граѓани, во која максимално се вложува (како материјално така и со градење трајни човечки капацитети) и која има и кадровски и материјални можности да одговори на потребите на населението без да ги загрози здравјето и животот на вработените.

Четврто, образованието е со години заглавено на слеп колосек на некомпетентност, маргинализираност, примитивизам и затвореност за новите образовни перспективи и понуди. Гломазниот и ригиден образовен апарат нема шанси да реагира ни на помали промени, а камоли на кризна ситуација како оваа сегашната со Ковид-19.

Потребна е коренита и суштинска промена во насока на флексибилно, динамично, разновидно и квалитетно образование, што ќе започне со едукација на едукаторите. Правото на образование не смее да биде дерогирано ни во најспецифични и посебни услови што подразбира градење систем во кој секое дете и секој човек ќе може да го остварува ова право со максимална поддршка од државата и заедницата.

Петто, работниот процес, работничките права и целокупната економија во Македонија, се веќе неколку децении заглавени во првобитната акумулација на капиталот карактеристична за 15-ти, 16-ти, 17-ти, а не за 21-ви век. Економскиот развој во услови на криза само ги заостри веќе наталожените проблеми (бенефиции за крупниот капитал за сметка на ограниувањата на работниците, огромна разлика во платите, застарени односи и менаџирање, отсуство на елементарна заштита на работниците, поставување на правото на работа версус правото на здрава животна средина, …).

Потребни се промени во разбирањето на правото на работа како основно човеково право затоа што работата не се исцрпува со заработувачката туку претставува составен суштински дел од човековото постоење и развој. Промените треба да овозможат достоинствени услови за работа, флексибилност поддржана од употребата на новите технологии,  воспоставување баланс меѓу семејниот и работниот живот, искористување на можностите за работа од дома и на далечина, …).

Шесто, Начинот на постапување на власта во време на криза, на виделина го исфрли авторитарниот карактер на владеењето во Македонија, отсуството на вистинска комуникација со граѓаните, недостатокот од информирање на граѓаните, отсуството на контрола на власта и потполниот недостаток од осмислена партиципација на граѓаните во одлуките на власта.

Потребно е потполно менување на односот власт-граѓанин. Промена која ќе ја стави власта во служба на граѓаните, под секојдневна контрола на граѓаните и ќе ја направи зависна од барањата и потребите на граѓаните.

Во драстичниот колорит на управување во услови на криза, Граѓаните на Македонија имаа можност да ги видат и осетат на своја кожа недостатоците кои се таложеа со децении и кои доведоа до дезавуирање на демократијата, човековите права, владеењето на правото и градење на извитоперен однос во кој граѓаните ѝ служат на власта наместо обратно.

Сега имаме шанса да најдеме начини да го промениме ова. Затоа што проблемите испливаа на површина и не смееме да дозволиме да се затскријат.

 


Сите права се задржани.  Услови за користење, авторски права и заштита на приватноста.
Share40Tweet25Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Љубомир Костовски (фото: Б. Јордановска / ЦИВИЛ)

    Избори во кои на Кочани му избраа градоначалник

    190 shares
    Share 76 Tweet 48
  • (ФОТО) Како ќе изгледа документот за идентификацискиот број за граѓаните на „Отворен Балкан“

    113 shares
    Share 45 Tweet 28
  • Од Русија со „братска љубов“: Срцепарателните изјави на Песков  во македонските медиуми

    100 shares
    Share 40 Tweet 25
  • „Ние сме далеку пред Албанија“ – Зошто оваа изјава на премиерот Мицкоски е важна за европската приказна на Северна Македонија

    98 shares
    Share 39 Tweet 25
  • Изгледа гатачката на Грујо ја вратиле во Царина, Мицкоски почна да споделува вести од иднината

    96 shares
    Share 38 Tweet 24
CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ