• Latest

Ормуски теснец – зошто е толку важен, кои би биле последиците од затворањето, и дали Иран ќе одлучи да го затвори

June 24, 2025
Фото: Скриншот од видео на WION

Цените на нафтата и златото паднаа на двонеделен минимум по примирјето меѓу Израел и Иран 

June 24, 2025
ОЈО/ Фото Б. Ј., ЦИВИЛ

Обвинителството одлучи во корист на новинарот кој со телефон ја снимил портпаролката на Град Скопје

June 24, 2025
Фото: Скриншот од видео на 
DW News

САД се целосно посветени на НАТО, вели Руте пред самитот во Хаг

June 24, 2025
Фото: Скриншот Х

Израелските сили убија најмалку 25 лица кои чекале хуманитарна помош во Газа

June 24, 2025

РЕАКЦИИ: „Операцијата“ на САД во Иран – крај за МАГА и Трамп

June 24, 2025

Герила акција – 100 дена Кочани: „Луѓето во одела тие прават злодела“; „Кој ќе ве гласа ако нè убиете или избркате сите“; „Колку крв ви тежат џебовите“

June 24, 2025
Фото: Скриншот од видео на ВВС

Иран негира дека го прекршил примирјето, по обвинувањата на Израел и заканата со „моќни напади“ врз Техеран

June 24, 2025

Законот за правична застапеност ќе биде испратен до Венецијанската комисија, вработувањата ќе се вршат врз база на компетентност

June 24, 2025

Вајц: Северна Македонија заслужува да биде дел од ЕУ – мора да го задржиме позитивниот замав

June 24, 2025

Една година Влада на Мицкоски: Европската интеграција во ќорсокак – уставните измени во застој, економски раст на хартија, инфлација на терен

June 24, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home ФОРУМ КОНТЕКСТ

Ормуски теснец – зошто е толку важен, кои би биле последиците од затворањето, и дали Иран ќе одлучи да го затвори

June 24, 2025 12:23
in ВЕСТИ, ЕКОНОМИЈА, КОНТЕКСТ, КОНФЛИКТИ, СВЕТ, ТОП 5
Share on FacebookShare on Twitter

Откако иранскиот парламент одобри предлог за затворање на Ормускиот теснец, светски експерти  и медиуми анализираат какви би биле последиците на глобално ниво, и дали навистина Иран ќе ја примени оваа одлука.

Конечната одлука е на Врховниот совет за национална безбедност – највисокото тело за национална безбедност во земјата, кое работи под покровителство на Врховниот лидер.

Иако Иран постојано се закануваше дека ќе го затвори водниот пат во минатите конфликти, никогаш не го стори тоа.

Можеби најблискиот повик беше за време на војната со танкерите кон крајот на 1980-тите – но дури и тогаш, превозот низ Ормутскиот теснец никогаш не беше сериозно нарушен.

Ако Иран ја исполни својата закана, овој пат може да биде поинаку, се наведува во статија на Би-Би-Си, во која се анализираат последиците од затворањето на овој теснец.

Државниот секретар на САД, Марко Рубио, тврди дека затворањето на Ормутскиот теснец од страна на Иран би претставувало „економско самоубиство“ и ја повика Кина, сојузник на Техеран, да интервенира.

„Ја охрабрувам кинеската влада во Пекинг да им се јави [на Иран] за тоа, бидејќи тие во голема мера зависат од Ормутскиот теснец за нивната нафта“, рече Рубио во интервју за Фокс њуз во неделата.

„Имаме опции за справување со тоа, но и другите земји треба да го разгледаат тоа. Тоа би им наштетило на економиите на другите земји многу повеќе отколку на нашите.“

Што е Ормускиот теснец и зошто е толку важен? 

Ормускиот теснец е еден од најважните светски бродски патишта и најважната точка за транзит на нафта.

Ограничен на север со Иран, а на југ со Оман и Обединетите Арапски Емирати (ОАЕ), коридорот – кој е широк само околу 50 км на влезот и излезот, а широк околу 33 км на најтесната точка – го поврзува Заливот со Арапското Море.

Протокот е доволно длабок за најголемите танкери за сурова нафта во светот и го користат главните производители на нафта и гас на Блискиот Исток – и нивните клиенти.

Во првата половина од 2023 година, околу 20 милиони барели нафта поминале низ Ормускиот теснец дневно, според проценките на американската Администрација за енергетски информации (EIA) – тоа е трговија со енергија во вредност од речиси 600 милијарди долари (448 милијарди фунти) годишно.

Таа нафта доаѓа не само од Иран, туку и од други земји од Заливот, како што се Ирак, Кувајт, Катар, Саудиска Арабија и ОАЕ.

Какви би биле последиците од затворањето на теснецот?

Поранешниот шеф на британската разузнавачка агенција МИ6, Сер Алекс Јангер, изјави за Би-Би-Си дека неговото најлошо сценарио во тековниот конфликт меѓу Иран и Израел вклучува блокада на Ормускиот теснец.

„Затворањето на теснецот очигледно би бил неверојатен економски проблем со оглед на ефектот што би го имал врз цената на нафтата“, рече тој.

Тоа би бил „неистражен терен“, според Бадер Ал-Саиф, доцент на Универзитетот во Кувајт, специјализиран за геополитика на Арапскиот Полуостров.

„Тоа би имало директни последици врз светските пазари, бидејќи ќе видите пораст на цената на нафтата,  ќе видите дека берзите реагираат многу нервозно на она што се случува“, изјави  Ал-Саиф за Би-Би-Си.

Тоа, секако, би им наштетило на земјите од Заливот чии економии во голема мера зависат од извозот на енергија.

На пример, Саудиска Арабија го користи теснецот за извоз на околу 6 милиони барели сурова нафта дневно – повеќе од која било соседна земја – според истражувањето на аналитичката фирма Вортекса.

За споредба, Иран извезува околу 1,7 милиони барели дневно, според Меѓународната агенција за енергетика. Иран извезе нафта во вредност од 67 милијарди долари во финансиската година што завршува во март 2025 година – неговиот највисок приход од нафта во изминатата деценија – според проценките на Централната банка на Иран, се вели понатаму во статијата на Би-Би-Си.

И Азија ќе биде силно погодена. Во 2022 година, околу 82% од суровата нафта и кондензатите (течни јаглеводороди со мала густина што обично се јавуваат со природен гас) што излегуваат од Ормутскиот теснец беа наменети за азиските земји, според проценките на EIA.

Се проценува дека само Кина купува околу 90% од нафтата што Иран ја извезува на глобалниот пазар.

Секакви прекини во тоа би можеле да ги зголемат трошоците за гориво и производство во време кога Кина мора да се потпира на производство и извоз. Тоа не е само домашен проблем: зголемените трошоци за производство на крајот би можеле да се пренесат на потрошувачите, поттикнувајќи инфлација низ целиот свет.

Влијанието би можело да биде преголемо и за другите клучни азиски економии, кои се меѓу најголемите увозници, по Кина. Речиси половина од суровата нафта на Индија и 60% од увозот на природен гас минуваат низ Ормутскиот теснец. Јужна Кореја, според извештаите, добива 60% од својата сурова нафта преку теснецот, а Јапонија речиси три четвртини.

Како би можел Иран да го затвори теснецот?

Правилата на Обединетите нации им дозволуваат на земјите да вршат контрола до 12 наутички милји (13,8 милји) од нивната крајбрежна линија.

Ова значи дека во најтесната точка, Ормутскиот теснец и неговите бродски линии се наоѓаат целосно во територијалните води на Иран и Оман.

Доколку Иран се обиде да ги блокира околу 3.000 бродови што пловат низ теснецот секој месец, еден од најефикасните начини да го стори тоа, според експертите, би бил поставување мини со помош на брзи напаѓачки чамци и подморници.

Редовната морнарица на Иран и морнарицата на Исламската револуционерна гарда (ИРГЦ) би можеле потенцијално да извршат напади врз странски воени бродови и комерцијални бродови.

Сепак, големите воени бродови може да станат лесни цели за воздушни напади на САД.

Брзите чамци на Иран често се вооружени со противбродски ракети, а земјата, исто така, управува со низа површински бродови, полупотопни пловила и подморници.

Експертите велат дека Иран би можел привремено да го блокира теснецот, но многумина се подеднакво уверени дека САД и нивните сојузници би можеле брзо да го воспостават протокот на поморски сообраќај преку воени средства.

САД го направиле ова и претходно.

Кон крајот на 1980-тите, за време на осумгодишната војна меѓу Иран и Ирак, нападите врз нафтените постројки ескалираа во „војна на танкери“ во која двете земји напаѓаа неутрални бродови за да извршат економски притисок.

Кувајските танкери што носеа ирачка нафта беа особено ранливи – и на крајот, американските воени бродови почнаа да ги придружуваат низ Заливот во она што стана најголемата операција на поморски конвој од Втората светска војна.

Можат ли алтернативните правци да ја компензираат блокадата?

Постојаната закана од затворање на Ормутскиот теснец, со текот на годините, ги поттикна земјите извознички на нафта во регионот на Заливот да развијат алтернативни извозни правци.

Според извештајот на EIA, Саудиска Арабија го активираше својот цевковод Исток-Запад, линија долга 1.200 км способна да транспортира до 5 милиони барели сурова нафта дневно.

Во 2019 година, Саудиска Арабија привремено го пренамени цевководот за природен гас за транспорт на сурова нафта.

Обединетите Арапски Емирати ги поврзаа своите внатрешни нафтени полиња со пристаништето Фуџаира во Оманскиот Залив преку цевковод со дневен капацитет од 1,5 милиони барели.

Во јули 2021 година, Иран го отвори цевководот Горех-Џаск, наменет за транспорт на сурова нафта во Оманскиот Залив. Овој цевковод моментално може да транспортира околу 350.000 барели дневно – иако извештаите сугерираат дека Иран сè уште не го прави тоа.

Подготви: Д. Тахири

 

Print Friendly, PDF & Email
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Фото: Д. Мишев

    Помина во Брисел извештајот на Вајц за Северна Македонија

    110 shares
    Share 44 Tweet 28
  • ДОМ ја напушта коалицијата со СДСМ

    102 shares
    Share 41 Tweet 26
  • Во оклопот на вмро, Македонците се желки на трката во Спа Франкоршамп

    94 shares
    Share 38 Tweet 24
  • Американски бомбардери Б-2 полетаа од американска база и се движат кон запад над Тихиот Океан

    91 shares
    Share 36 Tweet 23
  • Напад со „валкана бомба“: Можен следен потег на Иран против Израел

    91 shares
    Share 36 Tweet 23

CIVIL MEDIA NEWSLETTER

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ