• Latest

Петрески: Раст на пензии кој излегува надвор од законското усогласување на долг рок може да ја зголеми границата за пензионирање

August 17, 2023
Лвив, Украине, 9 Мај 2025 (фото извор: Амб. на Украина)

(ИНТЕГРАЛЕН ТЕКСТ) Заедничка изјава од Состанокот на министрите за надворешни работи во Лвив за формирањето Специјален трибунал за злосторство агресија против Украина

May 9, 2025

Макрон: Путин е на страната на војната, сите што веруваа поинаку се одговорни за своите заблуди

May 9, 2025
Фото: Кабинет на претседателот

Украина ќе биде домаќин на средба на „Коалицијата на подготвените“

May 9, 2025

ЕУ ќе ја финансира украинската воена индустрија од замрзнатите руски средства

May 9, 2025
Супорт Кочани, фото Х

„Супорт Кочани“ со герила акција на плоштадот во Скопје: „Толку ли брзо нè заборавивте“

May 9, 2025

(ВИДЕО) Со „Шерман“ повторно против фашизмот – на Илон Маск

May 9, 2025

24 ЧАСА: Европа посилна од Путиновата воена пропагандна парада; „Супорт Кочани“ со герила акција на плоштадот во Скопје: „Толку ли брзо нè заборавивте“; Уште едно убиство, застрелан турски студент во кафуле во Штип

May 9, 2025

Денот на Европа – сидро на стабилноста наспроти Путиновата пропаганда

May 9, 2025

Одбрана на демократијата: Обнова на довербата во демократските институции и процеси

May 9, 2025
Никица Корубин

(Де)исламизирана албанофобија

May 9, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home ЕКОНОМИЈА

Петрески: Раст на пензии кој излегува надвор од законското усогласување на долг рок може да ја зголеми границата за пензионирање

August 17, 2023 11:09
in ВЕСТИ, ЕКОНОМИЈА, СОЦИЈАЛНА ПРАВДА
Share on FacebookShare on Twitter

Во услови на се  погласни барања за зголемување на пензиите, извршниот директор на Finance Think, Благица Петрески наведува низа  аргументи кои недвосмислено покажуваат дека во актуелната ситуација  би било апсолутно погрешно растот на пензиите да  излезе надвор од законското усогласување.

Непочитувањето на правилата ќе има сериозни импликации , а тоа во пракса ќе значи  зголемување на дефицитот во Фондот на ПИОМ кој  ќе притиска врз буџетскиот дефицит и јавниот долг. Трошокот, објаснува Петрески ќе биде на товар на општото оданочување, што имплицира дека дел од расходите за пензии ќе ги покриваат плаќачите на даноци од кои дел во иднина можеби и нема да бидат под капата на ФПИОСМ затоа што не се во осигуран работен однос.

“На долг рок, импликациите се дека можеби ќе треба да се посегне по помалку-популарните механизми за реформи, кои беа дел од можните сценарија за реформа, а тоа вклучува зголемување на границата за пензионирање’’, алармира Петрески.

Во обид да ги разјасни работите , посочува дека  не треба да се има илузија дека пензионерскиот стандард е низок, односно дека треба да се има предвид дека, стапката на сиромаштија кај пензионерите постари од 65 години  е 13.4% , но кај многудетните семејства е дури 45%. Ова според неа не значи дека пензионерите треба да бидат заборавени. Како опција предлага  размислување за мерки кои на долг рок и одржлив начин ќе креираат околина за подобар квалитет на живот на пензинерите, сфатен севкупно, а не само во финансиска смисла.

Дел од пензионерските здруженија низ Македонија се одлучија преку протести да бараат линеарно зголемување на пензиите. Кои се според вас фискални импликации од линеарно а кои со евентуално, процентуално зголемување на пензиите?

-Прашањето за фискални импликации од зголемувањето на пензиите не е прашање со еднократна големина, туку е прашање на долгорочна одржливост на пензискиот систем и фискалниот дефицит и јавниот долг гледани во подолга перспектива. За тоа ќе дадам пошироко објаснување. Доминантен извор на финансирање на пензискиот систем се уплатите на придонесите од тековните вработени. Но, тие не се доволни и во фондот се јавува кусок на средства. Тој кусок го надополнува централниот буџет. Во изминатата деценија, уделот на буџетските приходи во вкупните приходи на ФПИОСМ забележа драматичен раст кој достигна кулминација во 2017 година и изнедуваше 43.6%. Тоа означува дека скоро половина од пензиските исплати се вршеа од општиот буџет на државата. Во голема мера тој тренд беше растот на пензиидвижен од зголемување на пензиите во повеќе наврати и најчесто над износот предвиден за усогласување и, генерално, над стапката на пораст на домашната економија. По 2008 година, покрај еднократните зголемувања на пензиите, речиси сите редовни усогласувања на пензиите беа поголеми од порастот на економијата и на платите (правилото за усогласување во тој период). Значи, ваквите практики на раст на пензиите кој излегува надвор од законското усогласување, се покажаа дека се неодржливи.

Благица Петрески

Со цел да се обезбеди поголема одржливост на пензискиот систем, во 2019 година беше направена реформа во која товарот беше споделен помеѓу тековните вработени и тековните пензионери; тоа значеше благо зголемување на стапките на пензиските придонеси во две последователни години, а од друга страна осигурување дека пензиите ќе растат исклучиво според законски утврденото правило за усогласување, кое пак треба да води сметка за животниот стандард на граѓаните (растот на инфлација и платите). Таа реформа даде свои резултати, денес учеството на буџетските приходи во вкупните приходи на фондот е 33%. Импликациите од непочитување на правилата би биле дека дефицитот во фондот ќе продолжи да се зголемува, тој трошок ќе притиска врз буџетскиот дефицит и јавниот долг, значи ќе биде на товар на општото оданочување, што имплицира дека дел од расходите за пензии ќе ги покриваат плаќачите на даноци од кои дел во иднина можеби и нема да бидат под капата на ФПИОСМ затоа што не се во осигуран работен однос. На долг рок, импликациите се дека можеби ќе треба да се посегне по помалку-популарните механизми за реформи, кои беа дел од можните сценарија за реформа, а тоа вклучува зголемување на границата за пензионирање.

Кои се можностите и мерките со кои може да се излезе во пресрет на пензионерите а тоа сепак да биде буџетски издржано?

-Во услови на зголемени трошоци за живот, барањата за зголемување на пензиите се легитимни. И од особена важност е животниот стандард на пензионерите и на граѓаните воопшто да се задржи. Во сегментот на социјалната заштита, односно социјалните надоместоци и пензиите, клучно е нивното усогласување со порастот на трошоците на живот. Според податоците, усогласувањата на пензиите со трошоците на живот, како и ад-хок зголемувањата на пензиите во претходните две децении, овозможија порастот на пензиите да го следи или да го надмине порастот на трошоците на живот, и оттука, во целост да го заштити животниот стандард на пензионерите.

Оттука, потребно е да се зачува животниот стандард, а тоа ќе се обезбеди со усогласувањето на пензии кое е предвидено со Закон.

Треба да бидеме свесни дека во друг значаен дел барањата за значајно повисоки пензии и, воопшто плати на разни општествени сегменти и институции, произлегоа од постојаното поттикнување реторика дека платите може да пораснат без зголемување на продуктивноста. Да се навратиме на предизборните ветувања во кои високи минимална и просечна плата беа централни на сегашната владеачка партија, и со тоа се создава илузија дека платата може да расте без поголем труд, залагања, вложувања, вредност, што како тема е многу приемчива во нашето поднебје. А економската теорија е кристално јасна: повисока плата која не е придружена со повисока додадена вредност, ќе донесе само повисоки цени и ништо друго.

Втората причина за овој наплив на барања за повисоки примања е секако одлуката на Уставниот суд – и последователниот молк од страна на Владата – со која се одмрзнаа зголемувањата на платите на избраните и именуваните лица, што доведе до нивен кумулативен раст од 78%. Во моментов не навлегувам во тоа дали одредено ниво на плата е соодветно на тежината на работата и одговорностите на еден министер, меѓутоа за таков нагол скок на платите просто не беше ни време ни место. Како Finance Think, како и други разумни гласови во општеството, ја повикавме Владата да изнајде итен и неодложен механизам за воспоставување на првобитната состојба и да отвори дијалог во рамки на кој ќе се дојде до прифатливо решение за разумен пораст на платите на функционерите.

Што може државата да направи во насока на подобар пензионерски стандард?

-Прво, не треба да имаме илузија дека пензионерскиот стандард е низок. Да, значаен е сегментот на пензионери кои примаат пензија пониска од просечната, ама земете ја, на пример, стапката на сиромаштија кај пензионери од 13.4% и споредете ја со стапката на сиромаштија од 45% кај многудетните семејства. Што покажува тоа? Проблемот е што таквите, да ги наречам, депримирани општествени сегменти немаат доволен глас и немаат гласни претставници, или не се доволно голема група и не се интересни за политичките елити.

Сепак, ова не значи дека пензионерите треба да бидат заборавени. Напротив. Освен финансиското усогласување на пензиите, постои простор за понуда на сет од социјални услуги како оние општинско ниво кои ги нудат повеќе локални самоуправи, а дел се наменети за стари лица, како на пример мерката за помош во домот. Дел од потребите за услуги кои ги тангираат пензионерите, а беа идентификувани како приоритетни во една студија на Finance Think од 2019 година, беа и пензионерските домови и квалитетот на услуги кои тие установи ги нудат. Севкупно, потребно е да се размислува за мерки кои на долг рок и одржлив начин ќе креираат околина за подобар квалитет на живот на пензинерите, сфатен севкупно, а не само во финансиска смисла.

К.В.С. / Извор: Локално.мк

Print Friendly, PDF & Email
Tags: пензииПетрескиПИОМ
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Пандов љубител на костимирани настапи: ангелче, комита, моторџија, историчар, директор, а сега влезе и во мафијашки филм

    142 shares
    Share 57 Tweet 36
  • Зошто надворешната политика на владата на ДПМНЕ е антинационална и стана „тажната приказна“ на Балканот

    127 shares
    Share 51 Tweet 32
  • Тричковски: Медиумите се за граѓаните тоа што е златицата за компирите!

    97 shares
    Share 39 Tweet 24
  • Мрежа за заштита на жените Ромки: Фемицидот врз Рамајана не е изолиран инцидент; 142 случаи на семејно насилство врз ромски жени регистрирани во 2024

    95 shares
    Share 38 Tweet 24
  • ПОРТОКАЛОВА ГЛАВА НА ТЕГЕТ ОДЕЛО: Трамп, дрско и без почит, во потрага по внимание на погребот на Папата

    92 shares
    Share 37 Tweet 23

CIVIL MEDIA NEWSLETTER

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ