• Latest

Португалски примери за департизација на образованието

April 14, 2022

24 ЧАСА: Молк од владата за големо-српската пропаганда на Денот на независноста; Падна владата на Франција; ЕУ да го осуди Вучиќ по навредите кон европратениците; Во тек е повикот на ЦИВИЛ за изборни набљудувачи

September 9, 2025

Обвинителство и ДИК формираа Комисија за следење изборни нерегуларности за Локалните избори 2025

September 9, 2025
Фото: Милица Ѓурѓевиќ / Фејсбук

(ВИДЕО) Српскиот министер за одбрана, Гашиќ, екс-директор на БИА, тврди дека Кајмакчалан е српска земја

September 9, 2025
Фото: Скриншот од ФБ на Орце Ѓорѓиевски

„ЕXIT“ не доаѓа во Скопје – предизборна манипулација на Орце Ѓорѓиевски, кандидатот за градоначалник на Скопје

September 9, 2025

МВР најави информирање за нови правила за патување во ЕУ од 12 октомври

September 9, 2025

Џелал Хоџиќ за ЦИВИЛ Медиа: Политичките претставници на Македонците едноставно со премолчување го дозволуваат дивеењето на големосрпската пропаганда

September 9, 2025

Само „Левица“ не ја потпиша декларацијата за фер, слободни и демократски избори

September 9, 2025
Одбележување на годишнина од Битката на Кајмакчалан
Извор: Слубена ФБ страница на српската министерка за труд и социјала Милица Ѓурѓевиќ

Идентитетот во селективен процес на умирање: „Српски свет“ со официјален печат на македонската власт

September 9, 2025

ПРАШАЊЕ НА ДЕНОТ: Кој е виновен за состојбата на „Вардариште“?

September 9, 2025

Тивкото освојување на Северна Македонија: анализа на Џабир Дерала на англиски јазик

September 9, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home ОБРАЗОВАНИЕ

Португалски примери за департизација на образованието

April 14, 2022 19:59
in ОБРАЗОВАНИЕ, ТОП 5
Share on FacebookShare on Twitter

ВЛАТКО СЕКУЛОСКИ

Секој што барем малку се заинтересирал за состојбите во образованието знае дека резултатите се слаби, меѓу најлоиште во Европа според меѓународните мерења на ПИСА, а и високото образование не е исклучок сметајќи според рангирањата до Шангајската листа. Како главен виновник се посочува партизацијата на образованието. Често се зборува за департизација на јавната администрација и образованието, за жал како што е чест случај повеќето од тие дискусии се пароли без конкретни предлози.

Пред неколку месеце со група мои ученици, како дел од програмата на ЕУ, Еразмус+, бевме во Португалија и покрај одличното дружење научив неколку работи за португалскиот образовен систем. Тоа што сакам да образложам во овој краток есеј е дека департизацијата е во суштина демократизација, односно одземање на моќта на еден центар и распределување на повеќе засегнати страни, во тој контест ќе направам неколку паралели со португалските примери.

Училишните одбори. Во двата системи со училиштето управува училишен одбор составен од непарен број на членови од повеќе засегнати страни, наставниците, локалната самоуправа, министерството, родителите, а во португалскиот случај и локалниот стопански сектор. Најважната разлика е што во македонскиот систем има мал број на членови кои што од пред неколку години од 9 се намалени на само 7. Законот не пропишува дневница за присуство, па воопшто е тешко училишниот одбор да се собере во полн состав. Во португалскиот систем училишниот одбор се состои од 21 член, па е доста потешко да носат одлуки со аминување на одлуките на локалната или централната власт.

Изборот на директори, овдека разликите меѓу двата системи се значителни. Во македонскиот систем директорот го избира училишниот одбор, на предлог на основачот т.е. градоначалникот или министерот, што често резултира со спроведување на волјата на локалната или централната власт. Во португалскиот систем директорот се кандидира на своја иницијатива со свој тим од 6 лица. Потребно е да има повеќе конкурентски тимови коишто ќе го образложат својот кредибилитет и програма пред училишниот добор. Бирото на директорот е во голема заедничка канцеларија со неговиот тим, приватната канцеларија која ретко се користи има непопуларен назив „самица“.

Кариерен напредок. Овдека разликите се исто значителни. Во македонскиот образовен систем министерството утврдува критериуми и врши избор на наставници ментори и советници. Во португалскиот систем со секоја година стаж се добива бод во кариерниот напредок. Можат да се добијат повеќе бодови во една година со прифаќање на дополнителни неплатени обврски. Учество на тимот на директорот, со обврски за набавка на нагледни средства, организирање на поправи и одржување на училиштето. Успеси во натпревари и проекти од Еразмус+.

Вработување на наставници. Разликите повторно се значителни. Во македонскиот образовен систем изборот го врши училишниот одбор, на предлог на директорт. Освен тоа треба да поминат најмалку 2, а во пракса 4 до 5 и повеќе години за наставникот да добие вработување на неопределено време. Резултатот од тоа се полни партиски автобуси. Во португалскиот систем вработувањето е преку централен софтвер на министерството по принципот прв завршен, прв примен и тоа на неопределено време. За секое испразнето место се повлекува наредниот од листата, обично во пооддалечени рурални училишта. Сепак со кариерен напредок, преку стаж или дополнителна работа, преку истиот централен систем, наставниокот може да аплицира за место поблиску до дома. Оттука, местата во училиштата со повисок рејтинг им припаѓаат на наставниците со поголем кариерен напредок, сепак ниедно решение не е совршено, но корупција и партизација нема.

Од сите наведени мерки на департизација, единствена што постоела кај нас во СФРЈ и неколку години по осамостојувањето е вработувањето на неопределено време од почетокот на наставната кариера. За жал таа првилиегија се изгубила, во време кога само еден синдикат „стражарел“ над правата на просветните работници. Таа привилегија беше на маса а синдикатот кој дозволи нејзино губење не мрдна со прст за да ја врати. За менен е чудно што сè уште има просветни работници што имаат доверба во тој синдикат, но тоа се разбира е невен избор.

Се надевам дека со неколкуте примери успеав да покажам дека за департизација на образованието потребни се измени во голем број на членови во повеќе закони, поврзани со составот на училишниоте одбори, изборот на менаџерски тим, кариерниот напредок и начинот на вработување на наставниците. Пред сè, дека процесот на департизација во суштина е процес на демократизација на моќта.


Авторот е од Прогресивен синдикат на образованието. Текстот е личен став 
Print Friendly, PDF & Email
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Фото: АА/Фејсбук

    (ВИДЕО) AA: Србија денес ја прогласи Северна Македонија за српска територија, Владата го одобри тоа со присуство на вицепремиерот Стоилковиќ

    113 shares
    Share 45 Tweet 28
  • Јаневска контра Мицкоски: Учебници има, па нема, ама ќе има…

    102 shares
    Share 41 Tweet 26
  • Зависна независност

    100 shares
    Share 40 Tweet 25
  • „Војводи“ нападнале средношколци во Тетово, двајца уапсени, полицијата трага по уште други напаѓачи

    95 shares
    Share 38 Tweet 24
  • Европратениците пристигнаа во Србија и брзо ја напуштија земјата: „Вучиќ не навредуваше и ни се закануваше“

    91 shares
    Share 36 Tweet 23
CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ