Додека Белата куќа го слави прекинот на огнот во Црното Море по 12-часовниот состанок во Ријад, во Украина, ентузијазмот е пригушен. Во договорот недостасуваат клучните хартии од вредност кои итно и се потребни на Украина, вклучително и заштита на нејзините пристаништа од руски напади, како и отворање на блокираното пристаниште Миколаев. Договорот за кој преговараа САД и Русија е повеќе во корист на Москва, велат експертите за Кијив Индипендент.
Вашингтон, Кијив и Москва се согласија на прекин на огнот на 25 март за „да се елиминира употребата на сила“ и да се спречи употребата на комерцијални бродови за воени цели. За возврат, САД ќе помогнат во обновувањето на рускиот извоз на ѓубрива и земјоделски производи на светскиот пазар, намалување на трошоците за поморско осигурување и подобрување на пристапот до пристаништата и платните системи за такви трансакции.
„Ова дефинитивно не е она што и треба на Украина“, рече Серхи Вовк, директор на Центарот за транспортни стратегии, консултантска куќа во Кијив.
„Она што итно ни треба сега е заштита на нашата пристанишна инфраструктура од проектили и беспилотни летала, но нема ниту еден збор за ова во соопштението на Белата куќа“.
Од почетокот на целосната инвазија, Русија оштети или уништи 385 пристанишни инфраструктурни објекти, дестабилизирајќи ги пристанишните операции на Украина. Пристаништата во областа Одеса, последниот оперативен регион на пристаниште во Украина, трпеа напади во просек на секои три дена од јануари до февруари 2025 година.
Русија, исто така, го блокираше клучното пристаниште Миколаев од 2022 година, едно од најголемите поморски пристаништа во земјата, додавајќи логистички трошоци за земјоделските производители. Земјоделците ширум земјата можат да извезуваат стоки само од три украински поморски пристаништа: Пивденњи, Чорноморск и Одеса.
Има спротивставени изјави за тоа кога ќе започне прекинот на огнот. Претседателот Володимир Зеленски рече дека тоа е во сила од денеска, додека Кремљ вели дека ќе започне кога ќе бидат укинати санкциите за руските производители и извозници на храна.
Откако Русија се повлече од Црноморската иницијатива за жито со посредство на ОН и Турција во јули 2023 година, украинската војска отвори своја трговска рута низ морето. Тоа беше спас за економијата на Украина, дозволувајќи им на товарните бродови да пловат безбедно гушкајќи го крајбрежјето на Бугарија и Романија додека се водени од украинската морнарица.
Нападите со морски беспилотни летала кои потопија руски бродови ја турнаа руската флота кон исток и подалеку од пристаништата на Крим, додавајќи дополнителна безбедносна перница.
Украинскиот министер за одбрана Рустем Умеров изјави дека Русија ќе го прекрши новиот договор доколку повторно ги премести своите воени бродови на запад. Тоа ќе се смета за закана за националната безбедност на Украина, додаде тој.
„Доколку руската морнарица се врати во Севастопол, на Крим, ќе имаме многу ризици во однос на, на пример, нашата заедничка антиминска иницијатива каде се обидуваме да ги деминираме нашите поморски патишта во партнерство со Бугарија, Турција и Романија“, рече Вовк.
САД и Русија ги минаа преговорите без нивните европски сојузници на маса, и покрај загриженоста на црноморските земји Романија и Бугарија дека руската флота би можела повторно да доминира во Црното Море.
Според Вовк, и тие земји треба да бидат вклучени во разговорите за нивната безбедност. Руските напади врз бродови ја погодија Романија, членката на НАТО, дури и оштетија романски брод во јули 2023 година.
„Загрижен сум дека овој договор може да се префрли од локално решение насочено кон спасување на украинскиот извоз во поширока геополитичка игра која не ги вклучува украинските сојузници на преговарачката маса“, рече Андриј Пидхаињи, партнер и ко-раководител на Транспорт и инфраструктура во Арзингер, украинска адвокатска фирма.
Добрата вест
Откако започна со сопствен поморски коридор, Украина беше во можност да извезува производи поврзани со непрехранбени производи, особено железна руда, што ја одржуваше нејзината уништена металуршка индустрија. Според првичната иницијатива за жито беа дозволени само земјоделски производи.
Добрата страна, засега, е што Украина нема да мора да се врати на претходните услови на Црноморската иницијатива за жито и ќе може да продолжи да извезува метални и рударски производи.
Без пристап до поморскиот извоз, украинскиот металуршки сектор загуби од конкурентите на глобалниот пазар, што пак ја погоди украинската економија и предизвика недостиг во земјите зависни од увоз, изјави Националната асоцијација на екстрактивната индустрија на Украина за Кијив Индипендент.
Сопствениот коридор на Украина го зголеми извозот за речиси 60% во споредба со договорот за жито, достигнувајќи 92 милиони метрички тони минатата година, според Центарот за транспортни индустрии. Ова вклучува 33,7 милиони тони железна руда, што е зголемување од 89,9% од 2023 година, според GMK Center, консултантска компанија за металургија.
Сегашниот коридор е многу помазен и побрз отколку според стариот договор за жито, рече Богдан Костецки, оперативен партнер во консултантската услуга Барва Инвест. Цените на поморскиот товар и осигурувањето за наливните товари се блиски до оние на соседното романско пристаниште Констанца, истакна тој.
Додека тој гледа „малку видливи придобивки за Украина“, рече Костецки, добро е што новиот договор не го спомнува враќањето на руските инспекции на бродовите во Босфорот.
До октомври 2022 година, повеќе од 100 бродови беа заглавени чекајќи во Босфорот одеднаш, бидејќи само пет до седум бродови беа проверувани дневно наместо минималниот потребен 16-18. Задржувањата ги чинеа украинските земјоделци 10-15 долари по метрички тон во отпуштање на бродот, според Костецки.
„Кога Русија го контролираше украинскиот извоз во 2023 година, тие го саботираа. Ние не сме заинтересирани (да се вратиме на тоа)“, рече Серхи Фурса, заменик-управен директор во инвестициската компанија „Драгон капитал“.
Д. Мишев
ПРОЧИТАЈТЕ И:
Зеленски: Делумниот прекин на огнот во Украина треба да започне на 25 март
Романија и Бугарија загрижени за можен договор помеѓу САД и Русија за Црното Море