Има сомнежи дека градоначалникот на Шуто Оризари, како и за претседателот на Советот на општината, користеле службено возило за лични и приватни потреби, односно за потребите за предизборната кампања за Локалните избори 2021 година, беше констатирано на денешната седница на Државната комисија за спречување на корупцијата (ДКСК).
Горан Трпеноски, член на ДКСК, кој го образложи овој предмет меѓу другото наведе дека од патните налози се гледа дека не се уредно потполнети, не се правилно архивирани и не може да се утврди целта на дневните патувања. Имало и ситуации кога во сите патни налози е наведена само една релација од Општина Шуто Оризари до Град Скопје, без да се наведе за какви службени дејствија е користено возилото.
Трпеноски предложи предметот да се затвори затоа што, како што рече, не гледа што друго ДКСК може да направи освен да даде јавна осуда.
Билјана Ивановска, претседалка на ДКСК се надоврза и рече дека ова е и причина плус Антикорупција да бара Изборниот законик да се „среди“. Таа информира дека има и други моменти во законот каде нема санкции и оцени дека е краен моментот за носење нов Изборен законик.
Владимир Георгиев, член на ДКСК, во образложението на предмет во кој во сообраќајна несреќа има една жртва пешак, истакна дека немањето функционален, ефективен и ефикасен систем за оценка на стручноста на изработените вештачења и експертизи може да фрли сенка врз кредибилитетот на донесената судска одлука, а понатаму и поткопување на целосната доверба во правосудниот систем. Тој наведе дека ДКСК нема законска надлежност да испитува донесени првостепени судски одлуки, а во конкретниот случај е во жалбена постапка пред Апелација во Скопје.
Што се однесува до правната празнина поради непостоењето на воспоставен и функционален правен механизам што треба да осигура стручност на изготвените судски вештачења и супер вештачења, тој предложи ДКСК до Министерството за правда да иницира постапка за измени и дополнувања на Законот за вештачење за да постои воспоставен механизам во кој ќе може да се оценува работењето на вештаците.
– Парадоксално е за ист случај, со иста фактичка ситуација да имаме, особено при првичното вештачење, дијаметрално спротивставени вештачења. Испаѓа дека вештакот изготвува вештачење во корист на страната што ангажира, што е навистина нелогично, рече Георгиев.
Антикорупциската комисија на денешната седница констатираше дека избраните и именуваните лица од страна на Владата, Фекми Јонузи, заменик-директор на КПУ Идризово, Абдул Селами, заменик – директор на УЈП, Беким Реџепи, заменик-министер за транспорт и врски, Назим Буши, заменик-министер за внатрешни работи и Артан Груби, министер за политички систем и односи меѓу заедниците, постапиле спротивно од Кодексот за етичко однесување за владините членови и носителите на јавни функции именувани од страна на Влада.
Според ДКСК, овие лица во текот на работното време учествувале на настан на 22.09.2021 година поврзан со изградба на водоводна мрежа во скопското село Долно Количани, што бил за време на изборната кампања за Локалните избори 2021 година.
ДКСК упати иницијатива до претседателот на Владата и до лицето назначено како одговорно за следење на спроведување на Кодексот, со цел, да се поведе постапка за утврдување одговорност за овие лица.
И во 2022 година фокусот на Државна комисија за спречување на корупцијата (ДКСК) ќе биде насочен кон ефикасно функционирање на системот согласно надлежностите утврдени во Законот за спречување корупција и судир на интереси, Законот за укажувачи и Законот за лобирање.
Билјана Ивановска, претседател на ДКСК, која на денешната седница ја образложи Предлог – програмата за работа на Државната комисија за спречување на корупцијата за 2022 година со Акционен план за нејзина реализација, нагласи дека како и досега Антикорупција ќе се раководи од начелата на законитост, интегритет, еднаквост, јавност, заштита и одговорност.
– Целите и активностите предвидени во Програмата се креирани и усогласени со Буџетот на ДКСК за 2022 година, со стратешкиот план на Комисијата за 2022-2024 година, како и со обезбедена поддршка од меѓународни донатори за поедини проекти и активности на ДКСК, рече Ивановска.
Во програмата, информира таа, во фокусот ќе бидат и активностите за следење и оценка на спроведување на Националната стратегија за спречување корупција и судир на интереси 2021-2025 година, спроведување на процесот на антикорупциска проверка на легислативата, постапување по пријави со наводи за сомневање за корупција, следење на законитоста на финансирањето на политичките партии, спречување на корупцијата во политиката во изборниот процес, постапување по предмети за судир на интереси, забрани и ограничувања за вршење на други дејности, како и евидентирање и следење на имотната состојба на службените лица и водење регистар на избрани и именувани лица.
Претседателката на ДКСК ги наведе и активностите за спроведување прекршочни постапки во случај на постапување спротивно на одредбите од Законот за спречување на корупција и судир на интереси, подготвување и утврдување на формата на Каталогот на подароци, имплементација на Законот за заштита на укажувачи, на обврските што произлегуваат од Законот за лобирање. Во програмата се и активностите за јакнење на целокупните капацитети на ДКСК, развивање на соработката со граѓанските организации, научни институции и приватен сектор, јакнење на соработката на ДКСК на мултилатерална и на билатерална основа, поврзување и соработка со антикорупциските тела во регионот и пошироко и развивање и реализација на антикорупциски проекти.
Ивановска ги спомена и активностите за подигнување на свеста и спроведување на обуки за спречување на корупцијата и судир на интереси, а особено за јакнење на личниот и институционалниот интегритет.
Ќе се продолжи и со мониторинг и следење на ризиците согласно стратегијата за управување со ризици и регистарот на ризици на ДКСК, особено проценка на ризици од институционална корупција.
Во програмата стои и имплементација на системот за управување со квалитет и набавка на услуги за сертификација на системот за управување со квалитет согласно новите барања на меѓународниот стандард ИСО 9001 и подготовка на Извештај за работата на ДКСК.
Програмата за работа на ДКСК е изработена имајќи ги предвид стратешките определби за целосно исполнување на нејзините надлежности, како и препораките од извештајот на ЕУ за напредокот на државата во 2021 година, на ГРЕКО од четвртиот и петтиот круг на евалуација, како и мерките и активностите предвидени во Националната стратегија за спречување корупција и судир на интереси.
На денешната седница членовите на Антикорупција реферираат за Изборните предмети.