• Latest

Хитлеровите ужасни тарифи

April 21, 2025
Фото: скриншот Х

(ВИДЕО) Застрелан колумбискиот кандидат за претседател Мигел Урибе на митинг во Богота

June 8, 2025
Немири во Лос Анџелес, 6-7 јуни 2025 (screenshor, ABC News)

(ВИДЕО) Трамп ја испрати Националната гарда против демонстрантите во Лос Анџелес

June 8, 2025

Препораки на ИЈЗ за заштита од високите температури

June 8, 2025
Фото: Фејсбук на вицепремиерот Николоски

Има работа за тој што сака да работи: Вицепремиерот и министер за транспорт Николоски се сретна со претседателката на белгиската фудбалска федерација, Ван Даме

June 8, 2025

Два аеродрома во Москва затворени по украински напад со дронови

June 8, 2025
Вучиќ-Путин (фото извор: Газета Експрес)

Крајот на руско-српското пријателство: Вучиќ се заигра со „седењето на две столчиња“

June 7, 2025
epa08176355 Results of vote during plenary session on BREXIT vote of the European Parliament in Brussels, Belgium, 29 January 2020. Britain's withdrawal from the EU is set for midnight CET on 31 January 2020, with the European Parliament scheduled to vote on the Brexit Withdrawal Agreement.  EPA-EFE/STEPHANIE LECOCQ

Според студија на ЕУ, застапеноста на жените во европскиот парламент е намалена во однос на изборите во 2029 година

June 7, 2025

Косовските пратеници ниту по 28-ми пат не успеаа да формираат парламентарен состав

June 7, 2025

Владата отвора директна телефонска линија за барањата и потребите на повредените во пожарот во Кочани

June 7, 2025

Во Газа Курбан Бајрам се одбележа под урнатини, без храна и под Израелски напад во кој загинаа 42 лица

June 7, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home АНАЛИЗИ

Хитлеровите ужасни тарифи

Настојувајќи да ги „ослободи“ Германците од глобализираниот светски поредок, нацистичката влада ја врати националната економија наназад - и ја зголеми цената на јајцата за 600 проценти.

April 21, 2025 13:20
in АНАЛИЗИ, ЕКОНОМИЈА, КОНТЕКСТ, ПОЛИТИКА, СВЕТ, СЛОБОДНА ЗОНА, ТОП 5
Share on FacebookShare on Twitter

ТИМОТИ В. РАЈБАК

The Atlantic

Речиси веднаш, од моментот кога Адолф Хитлер ја презеде функцијата канцелар на Германија, царините беа на врвот на економската агенда на неговата влада. Барањата на земјоделскиот сектор за повисоки царини „мора да се исполнат“, изјави на 1 февруари 1933 година, министерот за економија на Хитлер, Алфред Хугенберг, нешто повеќе од 48 часа од канцеларството на Хитлер, „и во исто време спречувајќи штета на индустријата“.

Министерот за надворешни работи Константин фон Нојрет беше загрижен за увозот на граѓа од Австрија и трговскиот договор од 200 милиони Рајхсмарки со Русија. Со истекување на неколку трговски договори, министерот за финансии на Хитлер, грофот Јохан Лудвиг Граф Шверин фон Кросиг, инсистираше на тоа дека треба да се донесат „итни одлуки“. Хитлер му кажа на својот кабинет дека има само еден приоритет – да избегне „неприфатливи немири“ пред изборите за Рајхстагот на 5 март, кои ги сметаше за клучни за неговото задржување на власта.

Хитлер имал, како што може да се нарече, повремено злосторничко непочитување на финансиските прашања. Тој должел 400.000 рајхмарки за заостанати даноци, а неговото разбирање на економијата било примитивно, се наведува во анализата од Тимоти В. Рајбак, објавена во американскиот магазин Атлантик (The Atlantic),  во која прави паралела со актуелните глобални случувања со светската економија, односно – објавувањето трговска војна на целиот свет од страна на американскиот претседател Доналд Трамп.

„Имате инфлација само ако ја сакате“, рече Хитлер еднаш.

„Инфлацијата е недостаток на дисциплина. Ќе се погрижам цените да останат стабилни. За тоа ја имам мојата С.А. (С.А., или „Brownshirts“, беа првичната паравоена организација поврзана со Нацистичката партија.) Хитлер ги сметаше Евреите одговорни за повеќето финансиски проблеми на Германија.

Хитлер се потпирал на Готфрид Федер, долгогодишен главен економист на Национал-социјалистичката партија, за да ги развие спецификите на економската програма. Федер помогна да се измисли чудниот микс на социјализмот и фанатичниот национализам во оригиналната програма од 25 точки на оваа наводна „работничка партија“. Во мај 1932 година, Федер го истакна она што ќе стане првиот нацистички економски план, во позиционен документ од 32 страници дизајниран за готова имплементација кога Хитлер одеднаш се најде на власт. Високо на агендата на Федер за економијата на Хитлер беа тарифите.

„Национал-социјализмот бара потребите на германските работници повеќе да не се обезбедуваат од советските робови, кинеските лакоми и црнците“, напиша Федер. На Германија и беа потребни германски работници и земјоделци кои произведуваат германски производи за германските потрошувачи. Федер ги процени „ограничувањата на увозот“ како клучни за враќање на германската економија на Германците.

„Национал-социјализмот се противи на либералната светска економија, како и на марксистичката светска економија“, напиша Федер. Нашите сограѓани Германци мора да бидат „заштитени од странска конкуренција“.

Иако министерот за надворешни работи на Хитлер, Константин фон Нојрат, беше загрижен дека стратегијата ќе предизвика трговска војна и може да ја зголеми цената на увезените јајца за 600 отсто, тарифите на Федер се вклопуваа во поголемата визија на Хитлер за „ослободување“ на германскиот народ од оковите на глобализираниот светски поредок.

Крахот од 1929 година ја втурна Германија, заедно со поголемиот дел од остатокот од светот, во бездна. Пазарите пропаднаа. Фабриките останаа без работа. Невработеноста порасна. Во раните 1930-ти, еден од тројца германски работници бил невработен. Но, Хитлер наследил економија што закрепнувала: во декември 1932 година, Германскиот институт за економски истражувања објави дека кризата е „значително надмината“; до моментот кога Хитлер беше назначен за канцелар, во јануари 1933 година, економијата беше во опоравување.

Така, главната економска задача на Хитлер како канцелар беше да не ги меша работите. Германската берза се зголеми по веста за неговото доаѓање на власт. „Boerse денес се опорави од својата слабост кога дозна за назначувањето на Адолф Хитлер, директен бум што се протега на поголем дел од акциите“, објави Њујорк Тајмс.

Но, гласините за потенцијалните тарифи и укинувањето на меѓународните договори, заедно со предизвиците на Хитлер кон уставниот поредок, ѕвонеа тревога.

Конзервативната Централна партија го предупреди Хитлер од „неуставни, економски штетни, општествено реакционерни и валутно загрозувачки експерименти“. Едуард Хам, поранешен министер за економија кој работеше во одборот на Германската асоцијација за индустрија и трговија, испрати строго писмо до новиот канцелар во кое го поучи за „правните, економските и психолошките предуслови за градење капитал“.

Системот на слободниот пазар, го потсети Хам Хитлер, се заснова на доверба, владеење на правото и почитување на договорните обврски.

Како канцелар, Хитлер ги остави своите планови за германската економија намерно нејасни. Неговиот главен приоритет, како што им кажа на своите министри, беше да обезбеди целосно мнозинство на изборите за Рајхстагот на 5 март. Хитлер пресметал дека му требаат меѓу 18 и 19 милиони гласови.

„Нема економска програма што би можела да наиде на одобрување од толку голема маса гласачи“, им рече Хитлер на партиските лидери.

Но, иако просечниот гласач можеби не се грижел за деталите за економијата на Хитлер, пазарите се грижеле. Почетниот пораст на акциите што го поздравија назначувањето на Хитлер запре, потоа се спушти и се срамни во услови на политичка и економска несигурност од хаотичните први недели на Хитлер како канцелар. Германската асоцијација за индустрија и трговија издаде јавно предупредување за царините. „Германија има најголем извозен вишок од сите големи трговски земји“, објави здружението.

„Оваа ситуација бара двојна претпазливост во мерките на трговската политика што може да доведат до контрамерки“.

Хитлеровите тарифи, објавени на 10 февруари 1933 година, ги запрепастија набљудувачите. „Димензијата на зголемувањето на царините всушност ги надмина сите очекувања“, неодобрувачки напиша Восише цајтунг, прогласувајќи го моментот „крстопат“ за германската економија. Се чинеше дека најголемата и најиндустријализираната нација во Европа одеднаш ќе се врати „на браздата и плугот“.

„Њујорк тајмс“ го сфати ова како што беше: „трговска војна“ против нејзините европски соседи.

Примарните цели на тарифите на Хитлер – скандинавските земји и Холандија – беа огорчени од ненадејното суспендирање на трговскиот статус на фаворизираната нација за практично сите земјоделски производи, како и за текстилот, при што царините во некои случаи се зголемија за 500 проценти. Со својот добиток во суштина протеран од германскиот пазар, Данска, на пример, се соочуваше со значителни загуби. Земјоделците ги фати паника.

Данците и Швеѓаните се заканија со „одмазднички мерки“, како и Холанѓаните, кои ги предупредија Германците дека контрамерките ќе се почувствуваат како „очигледни удари“ за германскиот индустриски извоз. Тоа се покажа како точно.

Хитлер ја започна својата трговска војна на вториот петок од неговото канцеларство. Таа вечер, тој се појави во Берлин Спортпаласт, најголемото место во градот, на митинг пред илјадници радосни следбеници. Тоа беше негов прв јавен настап како канцелар и послужи како победнички круг. Хитлер го отфрли темниот костум што го носеше на состаноците на кабинетот во корист на неговата кафена униформа за војници со светло-црвена лента со свастика.

Во своето обраќање, Хитлер изјави дека целата земја треба да се обнови по долгогодишно лошо управување од страна на претходните влади. Тој зборуваше за „чистото лудило“ на меѓународните обврски наметнати со Договорот од Версај, за потребата да се врати „животот, слободата и среќата“ на германскиот народ, за потребата од „чистење“ на бирократијата, јавниот живот, културата, населението, „секој аспект од нашиот живот“. Неговиот тарифен режим, наведе тој, ќе помогне да се врати гордоста и честа на германската самодоверба.

Хитлер не се осврна конкретно на трговската војна што ја започна тоа попладне, исто како што не ги спомна плановите за повторно вооружување што ги разговараше со неговиот кабинет претходниот ден.

„Потребни се милијарди рајхмарки за повторно вооружување“, им рекол Хитлер на своите министри на тој состанок.

„Иднината на Германија зависи исклучиво и исклучиво од обновата на армијата. Трговската војна на Хитлер со неговите соседи би се покажала само како увертира за неговата стрелачка војна со светот.

Подготви: Д. Тахири


Тимоти В. Рајбак е историчар и директор на Институтот за историска правда и помирување во Хаг. Автор е на неколку книги за Хитлеровата Германија.


Извор: The Atlantic

Print Friendly, PDF & Email
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Бранимир Јовановиќ за ЦИВИЛ МЕДИА: Македонија навистина е четврто место во Европа по економски развој – ама од позади!

    105 shares
    Share 42 Tweet 26
  • Осумнаесетгодишниот син на Блерим Беџети од ДУИ примил 12.000 евра од Комунална хигиена – Скопје за „интелектуални услуги и совети“ за заштита на животната средина

    96 shares
    Share 38 Tweet 24
  • Поранешниот командант на ОВК, Бреза, уапсен по 22 години бегство

    92 shares
    Share 37 Tweet 23
  • РЕАКЦИИ: „Ако не влеземе во ЕУ, Коридорите 8 и 10 никогаш нема да се завршат“; „Ако му одговара на НАТО, со Британците ќе се завршат и Коридорите“

    88 shares
    Share 35 Tweet 22
  • Белградскиот Основен суд ја отфрли иницијативата за лишување на Вучиќ од деловна способност, но утврди елементи на кривично дело

    88 shares
    Share 35 Tweet 22
[adrotate banner=”5″]
[adrotate banner=”7″]

CIVIL MEDIA NEWSLETTER

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ