• Latest
илустрација: Мирослав Стојановиќ - Шуки

Корупцијата останува, оправданијата се тенчат

September 21, 2018

Лажната дилема на лажните либерали и прогресивци

July 1, 2025

24 ЧАСА: Лидерски самит ЕУ-Западен Балкан во Скопје; Трамп му порача на Маск да ја затвори продавницата и да се врати дома во Јужна Африка; национализмот ја надвладеа борбата против корупцијата во Србија; растат тензиите меѓу Баку и Москва 

July 1, 2025

Шекеринска: Време е да инвестираме во мирот и стабилноста

July 1, 2025

СДСМ алармира – нема лекови на Онкологија, Клековски смирува: Скапата биолошка терапија ја има на Онкологија, за двата генерички лека што ги немаат дистрибутерите, има соодветна замена

July 1, 2025

Од Голема блокада до Голема Србија

July 1, 2025
Антивладини протести, Белград, 28 јуни 2025 (фото извор: видео во живо, ТВ Информер)

РЕАКЦИИ: Поддршка за студентите во блокада – време е Вучиќ да падне

July 1, 2025
Фотомонтажа; Скриншот од Влада на РСМ

ПРАШАЊЕ НА ДЕНОТ: Што мислите за работата на владата во текот на првата година?

July 1, 2025

За Кос членството во ЕУ е најдобар начин да се заштити идентитетот, културата и јазикот на Македонците, Мицкоски очекува секаков инженеринг во ЕП

July 1, 2025
Фото: Скринчот од вифро на каналот Астра на Х

Украински дронови „со хируршка прецизност“ нападнаа руска фабрика на 1.300 км оддалеченост, на Крим уништени скапи руски системи за воздушна одбрана 

July 1, 2025

Самит на ЕУ и Западен Балкан: Седумдесет и пет отсто од договорените реформи со земјите од региoнот се или имплементирани или се во тек

July 1, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home СЛОБОДНА ЗОНА ВЕКТОР

Корупцијата останува, оправданијата се тенчат

September 21, 2018 11:42
in ВЕКТОР, СЛОБОДНА ЗОНА
илустрација: Мирослав Стојановиќ - Шуки

илустрација: Мирослав Стојановиќ - Шуки

Share on FacebookShare on Twitter

Изгледа никако не ни оди да создадеме институции и закони што ќе ја манифестираат решителноста на Македонија да се справи со корупцијата. Неодамна имавме еден непријатен извештај од Групата за борба против корупција при Советот на Европа (ГРЕКО) во кој остро се критикуваат македонските институции и Владата поради неуспехот да спроведат дури 14 од вкупно 19 препораки. Колку што ми е познато, Министерството за правда подготвило две верзии на Закон за спречување на корупцијата и судирот на интереси. Минатиот пат, пишував за уште еден предлог закон за кој експерти за борба против корупцијата тврдат дека е далеку поусогласен со препораките на ГРЕКО отколку и двете верзии на Правда.

Џабир Дерала

Државната комисија за спречување на корупцијата (ДКСК) ни во едната од двете верзии на предложениот антикорупциски закон не предвидува јасни истражни постапки како дел од ингеренциите на Државната комисија за спречување на корупцијата. Тоа е онаа истата комисија што веќе предолго време нема членови, односно работи само административниот дел. Затоа, пак, во тој предлог законот детално се регулира потребата на ДКСК да спроведува истражувања на јавното мислење за нејзината работа. Тоа е истата државна институција што нарачуваше истраги, инспекции, финансиски полиции против неистомислениците на режимот на Груевски, а ги држеше очите цврсто затворени за тешките криминали на власта. Сега, „обезглавени“ со месеци, чекаат на закон од кој, некако „мистериозно“ исчезнува истражната димензија на ДКСК. И многу други нешта…

Финансирање за (не)зависност

Финансирањето на ДКСК мора да се уреди на тој начин што ќе работи независно од власта, да води постапки за контрола на финансирањето на политичките партии од јавните пари, а особено од непознати извори на средства. Важна е и функцијата на ДКСК да врши детална проверка на пријавите за имотна состојба на функционерите. Сепак, како што ме информираат експерти за антикорупција, во предлог законот на Правда останува можноста и УЈП, по сопствена иницијатива, да спроведува постапки за проверка на имотната состојба. Со тоа се дуплира надлежноста за проверка на имотната состојба, па оди фати му го крајот на тоа префрлање на топката. ГРЕКО е јасен, тоа треба да биде во надлежност на ДКСК: „Да се воспостават соодветни правни, институционални и оперативни мерки кои ќе обезбедат попродлабочено испитување на изјавите за интереси и анкетните листови поднесени од страна на членовите на Собранието, судиите и обвинителите, особено со реструктурирање на процесот на верификација под водство на ДКСК.“

Иако на ДКСК ѝ се дава надлежност за контрола на финансирањето на политичките партии, сепак, останува нејасно како ова ќе го спроведува, со оглед дека на Државниот завод за ревизија (ДЗР) веќе му се определи позиција на централно тело за следење и контрола на финасирањето на политичките партии и изборните кампањи. Кој кого контролира и што ако овие две институции дојдат до различни резултати од работата на ист предмет? Ќе се прифатат ли заклучоците на онаа што „помалку боли“?

Фали само уште слика?

За првиот предлог на антикорупцискиот закон на Правда, слушнав коментари дека е напишан така што „фали само уште слика на тие што се фаворити за позиции во ДКСК“. Новиот предлог на Правда за тоа кој може да биде избран како претседател или член на ДКСК е малку „поиспеглан“, но сѐ уште е прилично нејасен и овозможува номинирање лица што во своето портфолио имаат некое насловче на проект за добро владеење или антикорупција, што не мора ни оддалеку да значи дека биле вистински успешни и релевантни. А може да конкурира и некој со 8-10 годишно искуство во угостителството, на пример… Што може да биде шармантно, но колку ќе ѝ заврши работа на државата која, нели, сака да се бори против корупцијата, останува непознато.

Привилегии и бенефиции

Членовите кои допрва треба да се избираат, според (сѐ уште недонесениот) закон, ќе имаат едно чудо привилегии и бенефиции, но сѐ уште недоволно јасни се одредбите за тоа како ќе се заштитат работничките права на административниот дел на ДКСК. За евентуалните притисоци и закани врз членовите или администрацијата на ДКСК нема доволно јасна законска заштита. Но, кому му треба таков луксуз, да се обезбеди ДКСК од влијанија?

Корупцијата во светот и кај нас е динамична и комплексна појава. Тоа бара постојано да се трага по добри дефиниции што ќе овозможат ефикасна борба против корупцијата и судирот на интереси. Во македонските закони честа е појавата на „исчезнување“ на ставки што се однесуваат на изрекувањето мерки и санкции против лошите практики, корупцијата и судирот на интереси.

„Природни“ непогоди и приврзоци

Се сеќавате? Во Правда имаше пожар, а потоа и поплава. Што сѐ исчезна во тие „природни“ непогоди? При посета на Правда, може да се почувствува мирисот на изгорено, понекаде и мемла. Но, јавноста нема вистинска претстава (попис) за загубите.

Да се потсетиме и на препораката на ГРЕКО „да се обезбеди електронско доставување на податоци од анкетните листови“. Опремата во вредност од 600.000 евра, помош од ЕУ, останува спакувана во својата амбалажа во некое депо на Правда, иако Европската комисија веќе упатила опомена дека помошта ќе биде повлечена доколку не се стави во употреба час поскоро.

На кого (не) му одговара да се спроведат препораките за борба против корупцијата? Дали во прашање е неажурност, незнаење или намерно опструирање на процесите што ќе нѐ водат кон ефикасна борба против корупцијата?

Императив за Правда е да се спротивстави на секој, и најмал, обид да се ублажи и минимизира борбата против корупцијата што мора да се преточи во јасни законски решенија, не во создавање услови корупцијата да остане невидлива и да не остави ни малку простор остварување на лични афинитети и аспирации.

Криминалната клика на Груевски изврши децениски погром врз легислативата и правниот поредок, воопшто. Навистина, сложени и тешки се процесите за заздравување од тоа криминално лудило, поддржано од безброј тогашни и СЕГАШНИ приврзоци на власта, инсталирани во лавиринтите на институциите. Но, со секој изминат ден, оправданијата се тенчат.

 


Илустрација во прилог на текстот: Мирослав Стојановиќ – Шуки

Објавено и во Плусинфо и Слободен печат

Услови за користење, авторски права и заштита на приватноста 

Преземање на содржините под различни услови од наведените НЕ Е ДОЗВОЛЕНО, освен со писмена дозвола од ЦИВИЛ. Повредата на авторските права е забранета со закон.

Print Friendly, PDF & Email
Tags: ДКСКзаконКорупцијаМинистерство за правдасудир на интереси
Share78Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Костадинов до Латас: Кога ќе ја чепнеш честа на мојот мртов татко, правдата не се моли. Се зема.

    108 shares
    Share 43 Tweet 27
  • Едногодишен помен

    98 shares
    Share 39 Tweet 25
  • Дијаспората веќе не е „нерезидент“ – Одлука на Уставен што менува правила

    93 shares
    Share 37 Tweet 23
  • Сервилност или велемајсторски дипломатски потег – дали Руте последен се смее

    90 shares
    Share 36 Tweet 23
  • ПРАШАЊЕ НА ДЕНОТ: Што мислите за настапот на претседателката на Самитот на НАТО?

    89 shares
    Share 36 Tweet 22

CIVIL MEDIA NEWSLETTER

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ