• Latest
Проф д-р Јове Кекеновски

УС(рамен)ТАВЕН СУД

February 10, 2022

БОИШТЕ НА НАРАТИВИ (5): Стратешки препораки за зајакнување на институционалната и граѓанската отпорност

November 9, 2025
Скриншот од видео на
The Telegraph

Што доби – и што не доби Орбан од Трамп

November 9, 2025

Кремљовскиот режим на тортура

November 9, 2025

БОИШТЕ НА НАРАТИВИ (4): Траекторија на ризикот за следните 3-6 месеци

November 9, 2025
Поранешниот претседател на Северна Македонија, проф. д-р Стево Пендаровски и директорот на IGES, д-р Аднан Капо. Фото: IGES

Пендаровски: Ниту една земја што се затворила не станала голема, изолацијата не е добра

November 9, 2025

БОИШТЕ НА НАРАТИВИ (3): Индикатори и сигнали за рано предупредување за Северна Македонија

November 9, 2025

Супорт Кочани распредели околу 11 милиони денари на 137 лица, држата наплати 1 милион денари данок од собраната помош

November 9, 2025
Фотоколаж од Фејсбук на Окомура и Х на Јана Чернохова/ Expatz.cz

Отстранувањето на украинското знамето му се врати како бумеранг: На чешкиот парламент сега се истакнати уште повеќе сино-жолти знамиња

November 9, 2025

БОИШТЕ НА НАРАТИВИ (2): Прокси мрежи и локални овозможувачи, стратешки ранливости на Северна Македонија

November 9, 2025

Русија врбува агенти и провокатори за субверзивни активности во западна Европа: Како се спроведуваат хибридните операции

November 9, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home СЛОБОДНА ЗОНА

УС(рамен)ТАВЕН СУД

Прво: нема повисок устав од Уставот; второ: нема закон над законот и трето, но не и помалку важно: никој нема повеќе власт од онаа што му е дадена со Уставот и законите. Овие три реченици се всушност суштина на владеењето на правото.

February 10, 2022 12:00
in ПРАВДА, СЛОБОДНА ЗОНА, ТОП 5
Проф д-р Јове Кекеновски

Проф д-р Јове Кекеновски

Share on FacebookShare on Twitter

ЈОВЕ КЕКЕНОВСКИ

Пишаниот збор, полека-полека, ја губи битката со електронските медиуми. Иако се потрудив темата за статусот и позицијата на Уставниот суд да им ја наметнам на неколку новинари од ТВ-ата со национална концесија, за жал, тие повеќе беа заинтересирани за тоа кои персони ќе ги пополнат испразнетите судиски места во оваа институција, како и за политичките игри и надмудрувања кои се водат во овој момент на овој план.

Целта на овој текст е укажување за важноста, но и за достоинството на оваа институција и на избраните уставни судии која, впрочем, не познава и не признава временска рамка. Свесно и намерно потенцирам одбрана на достоинството и честа на ова институција, затоа што некои нејзини досегашни и сегашни судии, навистина, според досега сработеното и покажаното и не заслужуваат посебен коментар, најмалку одбрана. Но нејсе, да се вратиме на институцијата.

Кога станува збор за Уставниот суд, би започнал со неколку ставови што треба да ја отсликаат суштината на принципот на владеење на правото, за кој сите ние барем декларативно се залагаме. Прво: нема повисок устав од Уставот; второ: нема закон над законот и трето, но не и помалку важно: никој нема повеќе власт од онаа што му е дадена со Уставот и законите. Овие три реченици се всушност суштина на владеењето на правото. Во негова основа е фактот дека легитимна е само онаа политичка власт која е ограничена со целта на своето конституирање. Исто така, овој принцип е суштинска граница на ширењето на самоволието на носителите на политичката власт во една држава. Пошироко протолкувано, ова би значело дека дури и законодавецот, оној кој ги донесува правилата нема право истите да ги крши, односно да не ги почитува.

Уставниот суд на Република Македонија е орган на државата кој ја штити уставноста и законитоста. Се работи за орган кој, според својата уставна положба, не спаѓа во системот на организацијата на државната власт, туку е посебен уставен орган со статус, состав, организација и надлежности утврдени со Уставот. Уставниот суд е еден од факторите за остварувањето на Уставот од кој ја црпи својата основа и позиција како и границите (рамките) на вршењето на својата функција.

Уставниот суд не создава право и не утврдува што е право. Тој само констатира што не е право. Ако оваа констатација се поедностави, тоа би значело дека Уставниот суд не пропишува и не донесува оригинерни норми и акти, туку испитува и оценува дали донесените правни акти и норми се во согласност со Уставот и законите. Ова би значело дека евентуалните одлуки на Уставниот суд за неуставност и незаконитост се резултат на повреда на Уставот и законите и истите најчесто имаат интервентен карактер. Ова значи дека Уставниот суд е доминантен фактор во спроведувањето на Уставот како и на остварувањето на односите што се утврдени во неговата содржина.

Иако ваквата уставна положба на Уставниот суд му обезбедува, при вршењето на својата уставно судска функција, да се дистанцира од секаков политички авторитет, влијание или притисок, тоа сепак во праксата (посебно последниве петнаесетина години) не се реализираше така како што е уставно замислено, обезбедено и загарантирано. Проблем беа, и сѐ уште се, избраните уставни судии кои не можеа да се оттргнат и да бидат подалеку од политичарите и нивото влијание. Токму поради тоа, мој впечатокот е дека Уставниот суд, благодарение на голем број од судиите, поприми елементи на извршен орган на оперативна дневна политика, односно стана подреден орган и продолжена рака на законодавната и извршната власт. Посебно во времето на премиерување на Н. Груевски и З. Заев.

Кога се работи за оваа констатација, редно е да се потсетиме на недоличната и грозна реакцијата на поранешниот премиер во 2009 година кога Уставниот суд поведе повеќе постапки и ги укина: верското образование во основните училишта, екстерното проверување на учениците во основните и средните училишта, право на жалба во постапките за управните спорови, парично обештетување наместо годишен одмор, привремената забрана за примена на член од законот за внатрешни работи, кој предвидуваше предвремено пензионирање на вработените во МВР и др. Од тогаш Уставниот суд стана усрамен суд, бидејќи се поремети воспоставеното непишаното правило дека одлуките на Уставниот суд не се коментираат, а со подоцнежните кадровски решенија за уставни судии, како оние избраните, неодамна партиите на власт суптилно го партизираа овој суд, при што се поремети неговата дотогаш горе-долу независна, стручна и непартиска позиција. Реакцијата на тогашниот премиер не беше резултат на инсуфициенција на капацитет за правни работи туку на свесна тенденција оваа институција да се стави под своја „капа“ и контрола. Сетете се дека потоа следуваше нарачана лустрација на уставен судија воедно и претседател на судот која заврши со неуспех.

Голем број од досегашните уставни судии како и оние на кои неодамна им заврши мандатот заборавија или пак не смееја да се „дрзнат“ и да им укажат на политичарите (пред сѐ на оние по чија заслуга станале уставни судии) дека нивната уставна позиција им обезбедува, но истовремено и им налага, при вршењето на уставно-судската функција, строго да се дистанцираат од секаков политички авторитет, особено од оној што моментално е на власт, сѐ со цел континуирано и доследно да ги извршуваат работите од својот делокруг, независно од промените што настануваат кај непосредните носители на власта. Ова дистанцирање мора да се однесува и кон политички субјекти кои се во опозиција. Колку далеку од едните, толку далеку и од другите.

Од друга страна, постојаното повикување на самостојноста и независноста на Уставниот суд, неминовно ја нагласува потребата од професионален однос на уставните судии. Ја нагласува потребата од нивна чесност и одговорност како и потполна ослободеност од сите „хипотеки“ и обврски кон оној или оние што ги предложиле, од оние со чиј благослов дошле на таа позиција. Овие судии не треба да си дозволат бидат заложници на нивните ментори и протежеа. Уставните судии при донесувањето одлука не смеат да си дозволат да ги камуфлираат или релативизираат грешките на политичарите, ниту пак да бараат грешки по секоја цена. Не смеат да си дозволат да бидат повикувани и инструирани како да гласаат по однос на некоја поднесена или поведена иницијатива. Но, за жал досегашното наше искуство покажа тие не останаа имуни на политичкото влијание и притисоци и беа продолжена рака на законодавната и посебно на извршната власт.

Уставниот суд треба да биде последниот бастион за одбрана од арбитрарноста и самоволието на позицијата и опозицијата во една држава. Никој, а најмалку уставните судии, не треба да дозволи нивната институција да стане дневно политичко оперативен орган и да се повинуваат на актуелните дневно политички интереси, потреби и желби. Напротив, нивен императив е да се стремат кон афирмација на правната држава и трајните вредности. За волја на вистината, од она што можевме да го видиме во последниве години во многу ситуации овој суд дејствуваше како политичка институција. Пред секоја негова одлука во позадина, но и јавно се пребројуваа гласовите на уставните судии. Однапред се знаеше (помалку се претпоставуваше) кој како ќе гласа. Ќе биде добро во иднина често пати тенкото уставно судско мнозинство (5:4) без разлика „за“ или „против“ да биде минато. Да стане сон кој нема никој да посакува повторно го сонува.

Исто така, сметам дека би било идеално доколку во иднина ние граѓаните не останеме и понатаму неми сведоци на изживувањето на адолесцентниот период на министрите, директорите и другите високи функционери, аналфабети миленици на лидерите, на желбата по секоја цена и експресно да се донесуваат пиши-бриши закони, да имаме поквалитетен номотехнички кадар и транспарентен номотехнички процес, како и поквалитетен персонален состав на законодавниот дом, наместо партиски војници кои по потреба и наредба ќе го стискаат зеленото или црвеното копче.

 


Сите права се задржани. Текстот е личен став на Авторот.
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Љубомир Костовски (фото: Б. Јордановска / ЦИВИЛ)

    Избори во кои на Кочани му избраа градоначалник

    190 shares
    Share 76 Tweet 48
  • (ФОТО) Како ќе изгледа документот за идентификацискиот број за граѓаните на „Отворен Балкан“

    113 shares
    Share 45 Tweet 28
  • Од Русија со „братска љубов“: Срцепарателните изјави на Песков  во македонските медиуми

    100 shares
    Share 40 Tweet 25
  • „Ние сме далеку пред Албанија“ – Зошто оваа изјава на премиерот Мицкоски е важна за европската приказна на Северна Македонија

    98 shares
    Share 39 Tweet 25
  • Изгледа гатачката на Грујо ја вратиле во Царина, Мицкоски почна да споделува вести од иднината

    96 shares
    Share 38 Tweet 24
CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ