• Latest
Џабир Дерала (фото: Кирил Михаилов)

Ако не е доцна, а доцна е

September 2, 2022
Фото: Фејсбук на Арбен Травари

Таравари си замина од владата на Мицкоски без испиено „сиктер кафе“

May 13, 2025

Денес: Вестминистерскиот сојуз за Украина се состанува во Лондон и онлајн за да ги зајакне демократското единство и поддршката за Украина

May 13, 2025

АНАЛИЗА: Внатрешниот долг за три месеци зголемен за 25,5 милиони евра

May 13, 2025
Фотомонтажа: Д. Мишев/ЦивилМедиа

Влатко Ѓорчев сега не го интересира изгор цената на црешите, важно краставиците да се евтини

May 13, 2025

Полска ќе му забрани влез на Додик

May 13, 2025

Нема да има реконструкција на Владата, ќе има само смена на министри

May 13, 2025

Јасна осуда на руската инвазија и дијалогот со Косово се клучни за европскиот пат на Србија, рече Кошта

May 13, 2025
Проф. д-р Љубомир Фрчкоски

(ДЕМАНТ) Фрчкоски: Срамен притисок врз критичарите на власта

May 13, 2025

ПРАШАЊЕ НА ДЕНОТ: Што мислите за излегувањето на Таравари од владата?

May 13, 2025
Фото: Скриншот Х

(ВИДЕО) Израел бомбардираше болница во Газа, „Хамас“ тврди дека меѓу убиените паценти е и новинарот Хасан Аслих

May 13, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home СЛОБОДНА ЗОНА ES-PRESS-O

Ако не е доцна, а доцна е

Општеството ни е партизирано до таа мера што секоја изјава, текст или постапка се гледа низ призмата на политичките партии – дека тоа е став на една или друга партија. Од тоа мора да се ослободиме!

September 2, 2022 09:16
in ES-PRESS-O, МЕДИУМИ, ОПШТЕСТВО, ПРОПАГАНДА, ТОП 5
Џабир Дерала (фото: Кирил Михаилов)

Џабир Дерала (фото: Кирил Михаилов)

Share on FacebookShare on Twitter

ЏАБИР ДЕРАЛА

Да ѕирнеме зад редакциските кулиси, да дознаеме кој е одговорен за тоа што го читаме и гледаме во нашите медиуми. Што читаме и зошто го читаме тоа? Што треба, а не е, работа на уредниците и медиумите воопшто? Кои се вредностите, ако ги има? Кој кого (не) следи? Еве неколку белешки за овие прашања.

Според моето скромно искуство, повеќе како добар посматрач и не којзнае колку добар практичар, функцијата на уредникот е да го предводи уредувачкиот колегиум, авторската и новинарската екипа. Не само со идеи и насоки, туку и со работа и личен пример. Познавам неколку такви уредници, а имав и среќа да бидам дел од тимовите на некои од нив. За другите знам од раскажувања или од познанство со нив.

Како да возите болид со полна брзина

Уредникот е одговорен (и според законот) за содржините во медиумските платформи што ги води. Грешките на новинарската екипа се (и) негови. Тој е одговорен и за креирањето на концептот и уредувачката политика на тие медиумски платформи. Се разбира, идеално е кога тој успева да оствари блиска соработка со уредувачкиот колегиум, новинар(к)ите и соработничкиот тим.

Тоа не е едноставна позиција, ни оддалеку. Уредниците секојдневно се соочуваат со безброј прашања и мораат да носат голем број одлуки за изборот и изгледот на содржините. Мора постојано да водат сметка да не ги напуштат постулатите на уредувачката концепција и политика.

Работата во медиумите е како да возите болид со полна брзина, низ лавиринт исполнет со разни препреки. Оваа споредба може да се направи и во низа други сфери на животот, но секако важи за работата во медиумите и тоа не само за уредниците, туку за секој што учествува во медиумската продукција.

Медиумите не се огласни табли

За жал, медиумите и сите што се во нив, често ја забораваат својата основна функција, а тоа е да ја информираат својата публика и пошироката јавност. Не да бидат огласни табли, туку да ја информираат. (За тоа сакам во посебна прилика да споделам неколку искуства и размислувања.)

Уредувачката политика на еден медиум би требало (според мене и мора) да биде јасна и да ги отсликува вредностите и концептот за кои се залага новинарскиот колектив што е потпишан во импресумот. Да, импресум е задолжителен. Ако тоа го нема, тогаш најмалку што може да се каже за тој медиум е дека се работи за огласна табла. Или за сомнителна операција.

Сѐ е политика

Ако новинарскиот колектив споделува исти или слични ставови и вредности поврзани со политички идеи, правци или платформи, не значи дека е партиски определен, туку дека има јасни политички ставови и идеи за развојот на општеството. Политичките партии се ентитети што артикулираат и застапуваат одредени вредности, исто како и тие што немаат врска со тие партии. Тие се формираат исто како и граѓанските иницијативи и организации.

Разликата е, меѓу другото, и во тоа што едните (партиите, ако е потребно да се нагласи) се борат за власт, а другите се платформи за различни видови на граѓанско учество во креирањето на политиките и практиките. Или, едноставно, тоа се групи за споделување искуства и знаења за теми што може да се и целосно надвор од политиката (љубители на астрономијата, на пример). Иако некои точно ќе забележат дека сѐ е политика или сѐ може да се доведе во релација со политиката, па и астрономските друштва.

Како? Па замислете на власт да ви дојде оној некогашниот спортски новинар кој своевремено почна да се занимава со државно субвенционирано сточарство. Тој верува, на пример, дека Земјата е рамна. На страна тоа што е идеолошки следбеник на познати диктаторчиња и диктатори. Како ќе изгледа астрономијата во такви услови?

Кој од што да се ослободи?

Еден мој драг пријател, извонреден интелектуалец и главен уредник во еден од моите најомилени македонски медиуми, во еден разговор неодамна ми рече: „Треба да се ослободиме од тој баласт дека сме про-СДСМ.“

Не се согласив со него. Обратно е. Потребно е да се ослободи токму општеството од тој баласт – уверувањето дека единствено политичките партии владеат со сѐ што е важно во едно општество, особено со идеите. Општеството ни е партизирано до таа мера што секоја изјава, текст или постапка се гледа низ призмата на политичките партии – дека тоа е став на една или друга партија. Од тоа мора да се ослободиме!

Лажен баланс, whataboutism, пропаганда, дезинформации

Мораме да се ослободиме и од лажниот баланс. Никаде не води таа континуирана релативизација во јавната комуникација. Техниката со која се одговара на обвинение или тешко прашање со контраобвинение или покренување сосема различно прашање whataboutism, стана модел на вообичаено однесување на голем број политичари, јавни личности и креатори на јавното мислење. Терминот, чина, дека не е преведен на македонски сѐ уште, но сесрдно се користи како пракса.

Мораме конечно да започнеме сериозно да се занимаваме и со пропагандните техники од времето на Советскиот Сојуз што се супер актуелни во денешно време. Крајно време е да разбереме дека наша обврска е да се справуваме со дезинформации, а не да ги пренесуваме (објавуваме).

Ако не е веќе доцна. А доцна е. Можеби предоцна.

Вредностите…

Во средиштето на нашата работа и функцијата (работата) што ја извршуваме во јавноста и општеството, се наоѓаат вредностите. Ние сме повикани да ги застапуваме вредностите во кои веруваме, истовремено со главната задача на медиумите – да информираме.

Ако тргнеме само да ги редиме агенциските вести онака како што пристигнуваат, нашата функција се губи. Ние имаме обврска да им пружиме на луѓето вести и содржини на тој начин што тие ќе добијат доволно материјал, за тие да можат да донесат информирани одлуки.

Ако им ги пренесеме изјавите на политичарите што сакаат да дојдат на власт по секоја цена, најчесто на штета на граѓан(к)ите и државата, наша обврска е и да ги најдеме фактите со кои ќе докажеме дека тие лажат.

Ако се залагаме за прогресивно општество, европски и/или зелени вредности, за мултикултурализам и за интеграција со западните асоцијации на држави, а во земјата постојат и дејствуваат политички ентитети во истата насока, зошто тоа би значело дека сме и нивни приврзаници и поддржувачи.

Зошто не би било обратно?

Или, како што е најсоодветно – зошто не би значело дека идеите, концептите, политиките и практиките се артикулираат на најразлични начини, како во општествените текови во кои спаѓаат и медиумите и невладините организации, така и во организирањето на групи на граѓани кои формираат политички партии.

Не е толку едноставно како што е опишано овде, но суштината е таа.

 

ПС. Инспирирано од прекрасните разговори со Мирослав Јовановиќ, Слободен печат.


Дозволено е преземање на текстот според лиценцата Creative Commons 4.0.
Print Friendly, PDF & Email
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Пандов љубител на костимирани настапи: ангелче, комита, моторџија, историчар, директор, а сега влезе и во мафијашки филм

    142 shares
    Share 57 Tweet 36
  • Зошто надворешната политика на владата на ДПМНЕ е антинационална и стана „тажната приказна“ на Балканот

    131 shares
    Share 52 Tweet 33
  • Тричковски: Медиумите се за граѓаните тоа што е златицата за компирите!

    97 shares
    Share 39 Tweet 24
  • Мрежа за заштита на жените Ромки: Фемицидот врз Рамајана не е изолиран инцидент; 142 случаи на семејно насилство врз ромски жени регистрирани во 2024

    96 shares
    Share 38 Tweet 24
  • ПОРТОКАЛОВА ГЛАВА НА ТЕГЕТ ОДЕЛО: Трамп, дрско и без почит, во потрага по внимание на погребот на Папата

    93 shares
    Share 37 Tweet 23

CIVIL MEDIA NEWSLETTER

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ