• Latest
Џабир Дерала (фото: Кирил Михаилов)

Ако не е доцна, а доцна е

September 2, 2022

ХРВАТСКА ПОСТИЗБОРНА ПАНОРАМА: Кој слави, а кој анализира?

June 4, 2025

(ВИДЕО) ДУПЛО ЕСПРЕСО со Драган Мишев и Џабир Дерала: Зошто не беа успешни преговорите меѓу Украина и Русија во Истанбул?

June 3, 2025
Фото: Креирано со помош на ВИ

Руските пропагандисти поделени помеѓу потценување на украинската операција „Пајажина“ и упатување закани со нуклеарен напад 

June 3, 2025

24 ЧАСА: Пратениците се попишманија – нема да забранат протести пред Собрание; Марта Кос бара од Скопје и Софија да најдат решение; Украинците го минираа Кримскиот мост

June 3, 2025
Фото: Скриншот од видео на YTN

Излезните анкети предвидуваат победа за опозицискиот кандидат Ли Џе-мјунг на претседателските избори во Јужна Кореја, по хаосот околу импичментот

June 3, 2025
Фото: Влада

Мицкоски: Македонската економија е рангирана на четврто место, веднаш позади Ирска, Данска и Полска

June 3, 2025
Фото: ВИ

ПРАШАЊЕ НА ДЕНОТ: Што мислите за јавните караници меѓу Данела Арсовска и Христијан Мицкоски?

June 3, 2025
Фото: Скриншот од видео на Безбедносната служба на Украина (СБУ)

СБУ на Украина повторно напаѓа: Минирани и оштетени подводните потпори на Кримскиот мост

June 3, 2025
фото: Фејсбук Курто Дудуш

Лимани: Доделени 26 нови грантови за развој на социјални услуги на локално ниво – грижа што стигнува до секој дом

June 3, 2025
Фото: профил на чешкиот министер за надворешни работи Јан Липавски на Х

Чешкиот министер за надворешни, Липавски за рускиот „меморандум“: Нацистите го сакаа ова во 1938 година

June 3, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home СЛОБОДНА ЗОНА ES-PRESS-O

Ако не е доцна, а доцна е

Општеството ни е партизирано до таа мера што секоја изјава, текст или постапка се гледа низ призмата на политичките партии – дека тоа е став на една или друга партија. Од тоа мора да се ослободиме!

September 2, 2022 09:16
in ES-PRESS-O, МЕДИУМИ, ОПШТЕСТВО, ПРОПАГАНДА, ТОП 5
Џабир Дерала (фото: Кирил Михаилов)

Џабир Дерала (фото: Кирил Михаилов)

Share on FacebookShare on Twitter

ЏАБИР ДЕРАЛА

Да ѕирнеме зад редакциските кулиси, да дознаеме кој е одговорен за тоа што го читаме и гледаме во нашите медиуми. Што читаме и зошто го читаме тоа? Што треба, а не е, работа на уредниците и медиумите воопшто? Кои се вредностите, ако ги има? Кој кого (не) следи? Еве неколку белешки за овие прашања.

Според моето скромно искуство, повеќе како добар посматрач и не којзнае колку добар практичар, функцијата на уредникот е да го предводи уредувачкиот колегиум, авторската и новинарската екипа. Не само со идеи и насоки, туку и со работа и личен пример. Познавам неколку такви уредници, а имав и среќа да бидам дел од тимовите на некои од нив. За другите знам од раскажувања или од познанство со нив.

Како да возите болид со полна брзина

Уредникот е одговорен (и според законот) за содржините во медиумските платформи што ги води. Грешките на новинарската екипа се (и) негови. Тој е одговорен и за креирањето на концептот и уредувачката политика на тие медиумски платформи. Се разбира, идеално е кога тој успева да оствари блиска соработка со уредувачкиот колегиум, новинар(к)ите и соработничкиот тим.

Тоа не е едноставна позиција, ни оддалеку. Уредниците секојдневно се соочуваат со безброј прашања и мораат да носат голем број одлуки за изборот и изгледот на содржините. Мора постојано да водат сметка да не ги напуштат постулатите на уредувачката концепција и политика.

Работата во медиумите е како да возите болид со полна брзина, низ лавиринт исполнет со разни препреки. Оваа споредба може да се направи и во низа други сфери на животот, но секако важи за работата во медиумите и тоа не само за уредниците, туку за секој што учествува во медиумската продукција.

Медиумите не се огласни табли

За жал, медиумите и сите што се во нив, често ја забораваат својата основна функција, а тоа е да ја информираат својата публика и пошироката јавност. Не да бидат огласни табли, туку да ја информираат. (За тоа сакам во посебна прилика да споделам неколку искуства и размислувања.)

Уредувачката политика на еден медиум би требало (според мене и мора) да биде јасна и да ги отсликува вредностите и концептот за кои се залага новинарскиот колектив што е потпишан во импресумот. Да, импресум е задолжителен. Ако тоа го нема, тогаш најмалку што може да се каже за тој медиум е дека се работи за огласна табла. Или за сомнителна операција.

Сѐ е политика

Ако новинарскиот колектив споделува исти или слични ставови и вредности поврзани со политички идеи, правци или платформи, не значи дека е партиски определен, туку дека има јасни политички ставови и идеи за развојот на општеството. Политичките партии се ентитети што артикулираат и застапуваат одредени вредности, исто како и тие што немаат врска со тие партии. Тие се формираат исто како и граѓанските иницијативи и организации.

Разликата е, меѓу другото, и во тоа што едните (партиите, ако е потребно да се нагласи) се борат за власт, а другите се платформи за различни видови на граѓанско учество во креирањето на политиките и практиките. Или, едноставно, тоа се групи за споделување искуства и знаења за теми што може да се и целосно надвор од политиката (љубители на астрономијата, на пример). Иако некои точно ќе забележат дека сѐ е политика или сѐ може да се доведе во релација со политиката, па и астрономските друштва.

Како? Па замислете на власт да ви дојде оној некогашниот спортски новинар кој своевремено почна да се занимава со државно субвенционирано сточарство. Тој верува, на пример, дека Земјата е рамна. На страна тоа што е идеолошки следбеник на познати диктаторчиња и диктатори. Како ќе изгледа астрономијата во такви услови?

Кој од што да се ослободи?

Еден мој драг пријател, извонреден интелектуалец и главен уредник во еден од моите најомилени македонски медиуми, во еден разговор неодамна ми рече: „Треба да се ослободиме од тој баласт дека сме про-СДСМ.“

Не се согласив со него. Обратно е. Потребно е да се ослободи токму општеството од тој баласт – уверувањето дека единствено политичките партии владеат со сѐ што е важно во едно општество, особено со идеите. Општеството ни е партизирано до таа мера што секоја изјава, текст или постапка се гледа низ призмата на политичките партии – дека тоа е став на една или друга партија. Од тоа мора да се ослободиме!

Лажен баланс, whataboutism, пропаганда, дезинформации

Мораме да се ослободиме и од лажниот баланс. Никаде не води таа континуирана релативизација во јавната комуникација. Техниката со која се одговара на обвинение или тешко прашање со контраобвинение или покренување сосема различно прашање whataboutism, стана модел на вообичаено однесување на голем број политичари, јавни личности и креатори на јавното мислење. Терминот, чина, дека не е преведен на македонски сѐ уште, но сесрдно се користи како пракса.

Мораме конечно да започнеме сериозно да се занимаваме и со пропагандните техники од времето на Советскиот Сојуз што се супер актуелни во денешно време. Крајно време е да разбереме дека наша обврска е да се справуваме со дезинформации, а не да ги пренесуваме (објавуваме).

Ако не е веќе доцна. А доцна е. Можеби предоцна.

Вредностите…

Во средиштето на нашата работа и функцијата (работата) што ја извршуваме во јавноста и општеството, се наоѓаат вредностите. Ние сме повикани да ги застапуваме вредностите во кои веруваме, истовремено со главната задача на медиумите – да информираме.

Ако тргнеме само да ги редиме агенциските вести онака како што пристигнуваат, нашата функција се губи. Ние имаме обврска да им пружиме на луѓето вести и содржини на тој начин што тие ќе добијат доволно материјал, за тие да можат да донесат информирани одлуки.

Ако им ги пренесеме изјавите на политичарите што сакаат да дојдат на власт по секоја цена, најчесто на штета на граѓан(к)ите и државата, наша обврска е и да ги најдеме фактите со кои ќе докажеме дека тие лажат.

Ако се залагаме за прогресивно општество, европски и/или зелени вредности, за мултикултурализам и за интеграција со западните асоцијации на држави, а во земјата постојат и дејствуваат политички ентитети во истата насока, зошто тоа би значело дека сме и нивни приврзаници и поддржувачи.

Зошто не би било обратно?

Или, како што е најсоодветно – зошто не би значело дека идеите, концептите, политиките и практиките се артикулираат на најразлични начини, како во општествените текови во кои спаѓаат и медиумите и невладините организации, така и во организирањето на групи на граѓани кои формираат политички партии.

Не е толку едноставно како што е опишано овде, но суштината е таа.

 

ПС. Инспирирано од прекрасните разговори со Мирослав Јовановиќ, Слободен печат.


Дозволено е преземање на текстот според лиценцата Creative Commons 4.0.
Print Friendly, PDF & Email
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Осумнаесетгодишниот син на Блерим Беџети од ДУИ примил 12.000 евра од Комунална хигиена – Скопје за „интелектуални услуги и совети“ за заштита на животната средина

    95 shares
    Share 38 Tweet 24
  • Украинските дронови погодија над 40 руски стратешки бомбардери во шокантен напад далеку зад линиите на фронтот

    94 shares
    Share 38 Tweet 24
  • (ВИДЕО) Експлозија во Ставропол го уби рускиот функционер кој ги предводеше нападите врз украинскиот Мариупол

    92 shares
    Share 37 Tweet 23
  • Брисел насетува оти Мицкоски е подготвен да го жртвува и Извештајот во ЕП

    92 shares
    Share 37 Tweet 23
  • Поранешниот командант на ОВК, Бреза, уапсен по 22 години бегство

    91 shares
    Share 36 Tweet 23

CIVIL MEDIA NEWSLETTER

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ