• Latest

Неколку лаги и неколку вистини за новата концепција за основното образование

December 19, 2020

24 ЧАСА: Притвор за напаѓачот по инцидентот во Штип; јавна осуда од клубовите и ФФМ; Гаши потврди – на избори со стар Изборен законик; четири новинари загинаа во израелските напади на Газа

August 25, 2025
Фото: Wikimedia commons

Осум дена притвор за 43 годишниот родител кој нападна двајца 15 годишни фудбалери на штипска „Брегалница“

August 25, 2025
Илустрација: ВИ

Каде завршува информирањето, а каде почнува пропагандата, што е што во изборен контекст

August 25, 2025
Фотографија:  Алфонс Маис, Фејсбук профил

Германски генерал, Алфонс Маис: Верувам дека сите наши војници знаат што да очекуваат

August 25, 2025
Фотографија: Скриншот Платформа Х

Петти ден како гори руска рафинерија по украинските напади на енегретскиот сектор

August 25, 2025
Фотографија: МИА

Две собраниски седници пред изборната кампања, Гаши на координаторите на пратеничките групи им доставил Декларација за фер и демократски избори

August 25, 2025

ГРАЃАНСКИ ФОРУМ (РЕАКЦИИ): Граѓаните бараат предвремени избори и конфискација на незаконски стекнат имот

August 25, 2025

ОЈО побара притвор за родителот што нападна двајца младински фудбалери на Брегалница

August 25, 2025
Фото: Wikimedia Commons

Франција го повика американскиот амбасадор Кушнер на разговор поради обвинувачкото писмо до Макрон за растечки антисемитизам

August 25, 2025
Скриншот од Youtube видео -ЛНОБТ

Украина и Литванија потпиша документ со намера за заедничко производство на одбранбени производи

August 25, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home АНАЛИЗИ

Неколку лаги и неколку вистини за новата концепција за основното образование

December 19, 2020 08:00
in АНАЛИЗИ, СЛОБОДНА ЗОНА, ТОП 5
Share on FacebookShare on Twitter

пишува: МИРЈАНА НАЈЧЕВСКА

Мала анализа на Концепцијата за основното образование од 2020 година.

1.

Лага е дека е ова концепција наменски создадена во овој момент, експеримент кој се спроведува само во Македонија со јасна партиска конотација и во функција на дневно-политички потреби на актуелната владејачка структура.

Вистина е дека во целиот свет се спроведуваат реформи во образованието кои треба да одговорат на предизвиците на општествениот развој, заради што се прават и обиди за воспоставување обединувачка меѓународна рамка (Конвенцијата на Обединетите нации за правото на децата (1989), Светската декларација „Образование за сите“ (1990), Дакарската декларација „Квалитетно образование за сите“ (2000), Милениумските развојни цели на Обединетите нации (2000), Декларацијата од Саламанка (1994) и Инчеонската декларација „Образование 2030“ на УНЕСКО (2015), најновата стратегија за образование на УНИЦЕФ (2019-2030), Европската стратегија 2020 (2009), Иницијативи на Европската комисија за градење на „зелена“ и дигитална Европа (2020).

2.

Лага е деа без никаква претходна подготовка и проверка се инпутира промена на системско ниво без претходно направени истражувања врз основа на кои може да се иницираат промени на образованието во Макеонија.

Вистина е дека дел од набројаните иновативни приоди во наставата и учењето, се веќе испробани во училиштата во нашата држава преку реализација на различни проекти, а дел од нив се вградени во системот како парцијални решенија и дека во Македонија се направени повеќе истражувања (генерални и спецификувани за одредени области) кои со голема прецизност укажуваат на главните проблеми и нудат соодветни решенија (Преглед на ОЕЦД за евалуацијата и оценувањето во образованието во Северна Македонија,

Инструментот за проценка на јазичната писменост (ЕГРА) и Инструментот за проценка на математичката писменост (ЕГМА)   инструменти кои беа применети во 2016 год. на примерок од околу 8000 ученици на крајот на II и III одделение), Училиште по мерка на детето, Од етнички до граѓански национализам преку основното образование,   Мултикултурализмот и меѓуетничките односи во образованието, Кон инклузивно образование, … )

3.

Лага е дека наставниците не биле прашани за потребата од промени и насоката во која треба да одат промените.

Вистина е дека од 2006 година наваму во голем број истражувања наставниците го искажале своето мислење, а во истражувањето на МОН направено во 2020 година и директно се произнеле за можниот начин на промена (од одговорите на 4168 наставници во основното образование како најголеми слабости на сегашното образование се издвоени: неприлагоденоста на учебниците на потребите на учениците и/или на барањата на наставните програми (67%), барањето да се учат небитни работи кои не им се доволно корисни на учениците (61%) и запоставеноста на воспитната компонента (47%). Значително помал дел од наставниците сметаат дека меѓу најприсутните слабости се: недоволната стимулација на учениците за критичко размислување (30%) и отсуството на иновативни методи во наставата (14%).

4.

Лага е дека во концепцијата не се води сметка за специфичните услови на работа во училиштата и за базичните проблеми со кои се соочува образованието во Македонија.

Вистина е дека концепцијата ги зема предвид инфраструктурните проблеми, разликите во опременост, бројот на ученици, составот на наставниот кадар, …и уште повеќе, дека на секое училиште му се дава простор и можност да ја прилагодува организацијата на наставата и работата согласно капацитетите со кои располага.

Уште повеќе, концепцијата промовира флексибилни програми, кои можат да се прилагодат на сознајните капацитети на групи или на одделни ученици. Наставата се прилагодува на учениците, а не обратно.

5.

Лага е дека интеграцијата на предметите е насочена кон намалување на присуството на содржини од било кој предмет (посебно предметот историја), односно, дека е ориентирана  кон намалување на образованието на децата.

Вистина е дека:

– е насочена кон развивање аналитичко и критичко мислење, поттикнување креативност, учење како да се препознаваат  вистинити од невистинити информации и нивното правилно користење наместо едноставно поседување информации.

– преку мултидисциплинарен/интердисциплинарен пристап ги нагласува заедничките поими кои се среќаваат во различни предмети (Гоце Делчев како историска личност, како јунак во народните песни, како лик во литературни творби, како припадник на одредена идеолошка определба). Таквиот пристап им овозможува на учениците полесно да ги поврзат наставните содржини со реалноста, да ја согледаат смислата на она што го учат и да ги доживуваат наставните активности како релевантни и применливи.

– оваа интеграција бара наставните програми од различните предмети да овозможат синхронизирана реализација на сродни теми што значи повеќе знаење, повеќе разбирање, повеќе поврзување во реален контекст, а помалку меморизирање и папагалско учење на податоци или повторување нечии туѓи перцепци. Тоа е холистички пристап кој ги нагласува врските меѓу процесите/појавите и кој ја гради како основната култура така и базата на идното образовно надградување.

6.

Лага е дека новата концепција значи намалување на наставниот кадар.

Вистина е дека квалитетот на реализацијата на воспитно-образовниот процес во училиштата првенствено зависи од компетенциите на целокупниот наставен кадар во училиштето, вклучително и на стручните соработници и на директорот.

Тоа значи дека наставниците во својата работа ќе се раководат од систем на вредности според кој секој ученик може да учи и да се развива, а наставникот има одговорност да го овозможи тоа. Наставници кои знаат, умеат, кои се креативни и постојано се усовршуваат.

Оваа концепција можат да ја остварат наставници кои имаат  професионален интегритет, посветени се на својата професија и на училиштето во коешто работат и во секој момент се свесни дека претставуваат модели на идентификација за учениците.

7.

Лага е дека понудената концепција претставува копирање на модел на една држава.

Вистина е дека претставува искористување на позитивните искуства на голем број држави, меѓународни стандарди изградени во продолжителен период и нивна модификација соодветна на условите на Македонија, со цел градење на кохерентен и конзистентен систем соодветен на нашите конкретни потреби.

 


Сите права се задржани. ЛИНК: Услови за користење, авторски права и заштита на приватноста. Тесктот е личен став на Авторката.

Print Friendly, PDF & Email
Tags: вистинаисторијалагаобразованиереформиучебници
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • СРПСКИ (БУРАЗЕРСКИ) СВЕТ: Ќе добие ли ВМРО-ДПМНЕ своја банка?

    97 shares
    Share 39 Tweet 24
  • Мицкоски: Ако поради независните со два потписа изборите не успеат, Владата има уставна можност да постави повереници

    93 shares
    Share 37 Tweet 23
  • МВР го уапси родителот кој го предизвика инцидентот во Штип, ФФМ, Шкупи и Брегалница го осудија – спортот не треба да биде арена за физички конфронтации

    91 shares
    Share 36 Tweet 23
  • Одбележан Денот на независноста на Украина во Скопје: Мирот е единствена опција

    88 shares
    Share 35 Tweet 22
  • Предвремените претседателски избори во Република Српска ќе бидат распишани најдоцна следната седмица

    87 shares
    Share 35 Tweet 22
CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ