• Latest

Рускиот мамец на панславизмот

March 8, 2023
Фото: Кабинет на претседателот

Украина ќе биде домаќин на средба на „Коалицијата на подготвените“

May 9, 2025

ЕУ ќе ја финансира украинската воена индустрија од замрзнатите руски средства

May 9, 2025
Супорт Кочани, фото Х

„Супорт Кочани“ со герила акција на плоштадот во Скопје: „Толку ли брзо нè заборавивте“

May 9, 2025

(ВИДЕО) Со „Шерман“ повторно против фашизмот – на Илон Маск

May 9, 2025

24 ЧАСА: Европа посилна од Путиновата воена пропагандна парада; „Супорт Кочани“ со герила акција на плоштадот во Скопје: „Толку ли брзо нè заборавивте“; Уште едно убиство, застрелан турски студент во кафуле во Штип

May 9, 2025

Денот на Европа – сидро на стабилноста наспроти Путиновата пропаганда

May 9, 2025

Одбрана на демократијата: Обнова на довербата во демократските институции и процеси

May 9, 2025
Никица Корубин

(Де)исламизирана албанофобија

May 9, 2025
Фото: На 7 мај, Јодл потпиша безусловен „Акт за воено предавање“, Wikipedia

Историски факти: Кога е Денот на победата над фашизмот

May 9, 2025

Ден на Европа: Зачетоци, формирање, значење и одбележување

May 9, 2025
CivilMedia
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • ИЗБОРИ
  • ОПШТЕСТВО
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home АНАЛИЗИ

Рускиот мамец на панславизмот

Филмот „Една вера, еден јазик“ е добро смислен метод на интеграција на земјава во т.н. православното братство. Ова дело во тој миг беше само обид да се обезбеди долготрајноста на позитивните чувства на македонскиот православен народ кон т.н. Трет Рим во фаза на геополитичките промени на Истокот на Европа. Промените дојдоа по јасното решение на Вториот Рим - цариградското седиште на ортодоксното христијанство во однос на правото на самостојност на МПЦ во рамките на големото црковно семејство

March 8, 2023 07:20
in АНАЛИЗИ, ПОЛИТИКА, СЛОБОДНА ЗОНА, ТОП 5
Share on FacebookShare on Twitter

ЉУБОМИР КОСТОВСКИ

Кога пред многу години ја имав в раце книгата на бугарскиот публицист Николај Стојанов „Случајот Ванѓа – еден поинаков поглед“, се сретнав со сведоштво за еден интересен случај, денес позначаен од претходно.

Имено, станува збор за двете приватни посети на Леонид Брежнев  на видовитата петричанка во 70-тите, кога, очекувано, еден вид на домаќин бил првиот човек на бугарската држава и партија Тодор Живков. Татето, како што народот го викаше домаќинот на советскиот партиски и државен лидер, при тие посети, ослободени од други тековни прашања, според Стојанов, постојано инсистирал само на едно – советската наука да престане да го поддржува македонскиот идентитет (јазикот и нацијата) што без сомнение постоеше во Москва!

Факт е дека Брежњев одолеал на тој „пријателски“ притисок, бидејќи, советската, а потоа и руската официјална наука никогаш немала проблем со тоа прашање кое и за другиот словенскиот свет и не било проблем, освен за бугарската политика и наука!  Молкот на Брежнев го покажувал моделот на кој политиката на Кремљ го искажувала својот став – науката нека си го тера своето, а дипломатијата ќе лавира меѓу бугарското незадоволство и реалноста на македонската посебност. Тоа се случуваше и во современите односи, оние по разбивањето на СФРЈ и СССР, кога промената на политичките ветришта бргу донеле промена на односите кои се држеа на пријателството на политичарите на двете земји, зацврстено преку ловењето дивеч во шумите на Караѓорѓево.

Признавањето на автокефалноста на МПЦ започна од Цариград

Овој вовед е секако значаен токму во деновите кога прашањето на признавањето на МПЦ стана многу извесно, да не речеме практично решено, но дури после судирот меѓу две држави во кои е доминантно населението со православна вереисповед: агресивната Русија и нападнатата Украина; тој судир настана уште во 2014 година, што не можеше да не го разбранува светот на ортодоксното христијанство. Бидејќи руската црква е силен пропагатор на путинизмот, таа јасно се обиде да се пенетрира по тој почеток на отворена војна во „чување на резултатот“ во сите словенски краеви, освен, се разбира, во Украина.

Нема двојба дека во таа функција беше и појавата на  документарниот филм „Една вера, еден јазик“ на авторката Елена Валеревна Мироненко, за кого ние дознавме во декември 2021 година, а кој почна да се прикажува во нашите цркви на Бадник 2022 година. Ова предизвика силни реакции во Софија, со оценка дека истиот е направен на „антибугарска основа“.

ДЕБИТАНТКА Елена Мироненко (лево) е актерка, а дебитира како автор со ова дело

Потоа следуваше одговор на руската амбасада во бугарскиот главен град дека делото го одразува мислењето на авторот, а не на официјална Москва. Во исто време, кај нас, ама и во бугарските медиуми е веќе одомаќено сознанието дека филмот го поддржала руската амбасада во Скопје! И неодамнешното интервју на рускиот амбасадор за Нова Македонија (коментирано во Цивил медиа)  беше на таа линија.

Една руска приказна во Скопје, втора во Софија

Да не е таа превртливост во рускиот став во однос на историско- лингвистичкиот спор меѓу Македонија и Бугарија, би се рекло дека филмот „Еден јазик, една вера“ е дело во кое би нашле и ние недостатоци, но кое е просто повеќе наклонето кон историската вистина за темата – ширење на словенската писменост од наше тло и јазично извориште кон сите други народи кои говореле сличен јазик во Источна Европа.

Тој е секако и наменски направен филм за емотивно да нѐ придобие и да ја искаже – така да ја наречеме – длабинската врска меѓу она што би било извориште на словенската цивилизација и она што би било денес „словенското море“.

Само да повториме – руската амбасада во Софија побрза да акцентира дека Кремљ продолжува со својот досегашен став за ова прашање (јазичко-национално, а потоа и црковно)!

Охрид е изворот, Ладога вливот

Документарецот има три дела, не целосно симетрични. Таквата  несинхронизирана приказна започнува со некаков, филмски речено „тотал“ кој ја дава современата слика на православното христијанство каде доминира, рековме веќе, последниот Рим, преку репортажата за стариот Варлаамски манастир на езерото Ладога. Потоа сликата се „стеснува“ како се оди кон историскиот вруток – Охрид.

Да, тој е наречен изворот на цивилизацијата на словенските маси, ама секако сме сѐ уште под сенката на основниот постулат за моќната црква на баќушките.

Македонија и сликите од неа се најприсутни во средишниот дел, откако во еден непотребно долг вовед најнапред треба да се увериме дека ширењето на цивилизацискиот пелцер најбрзо се фатил токму во руските предели, каде и живееле најмногу словенски маси, но и каде сегашната држава е најмоќна и е главниот столб на православното христијанство. Од актуелната позиција на спорот околу идентитетот и јазикот речиси нема ништо освен што на едно место се признава дека МПЦ има спор со СПЦ, без да се објасни кој е тука главниот отпорник! Ова е само илустрација на вистинските намери на авторот (авторите) на филмот: изворот не е битен, туку вливот во сесловенското двориште каде се знае кој е „новиот“ верски поглавар.

Во првиот дел, снимен во Варлаамскиот манастир сретнуваме и двајца македонски свештеници кои се таму, во тој манастир, кои ја признаваат таа хиерархија и кои во една сцена му бацуваат рака на претседателот Путин, на што тој луто ја тргнува раката, бидејќи, тоа од аспект на религиските обичаи не е својствено за односот меѓу свештеници и оние другите, на каква и да се функција. Ама тој скандал само покажува како реално стојат работите во Руската црква и како белким треба да се одразуваат во подрачјето на словенските маси!

Ветер што стигнал преку пелагониската епархија

Во објаснувањето на тоа како ова дело се нашло кај нас, на веб страницата Религија.мк стои дека истиот „ветер“ стигнал кај нас преку преспанско-пелагониската епархија, а врската бил поглаварот на Варлаамскиот манастир, отец Панкратија, односно неговиот прес секретар Михаил Шишков, кој овозможил и превод на делото на македонски.

Иако во филмот ја има искривената идолатрија, тој кадар останува (можел да биде исфрлен, секако), токму тука е најслабата точка на отпорот кон она дека се работи за гола руска пропаганда што во една дебата дури и најголемите русофили ја признаа, додуша само како „мека“. Односот кон ова прашање може да се види и во споменатиот текст на посебен сајт (https://religija.mk/makedonskiot-monah-stana-mediumska-dzvezda-vo-rusija/).

Веројатно во Софија посебно се чувствителни на сегментот од кусото интервју на водителот со еден охридски свештеник, кој на прашањето од каде потекнуваат Климент и Наум се дава одговор – „каде ќе одите ако од секаде ве бркаат – дома“!.

Генерално водителот Олег Кухарев не влегува во полемика, тој создава атмосфера која лесно се поврзува македонско и руско поднебје: манастири крај езера  – Варлаам е на брегот на Ладога, па многу крстови и таму и ваму и слевање на слични молитви по црквите. Посебно е вешто направено поврзувањето на двата амбиенти со слики на деца кои се во близина на светилиштата – таквите слики од Варлаам се преклопуваат со кадрите на децата кои палат свеќи во обновениот храм на Свети Климент на Плаошник. Па, иднината на панславизмот е токму во преданоста и на идните поколенија кон религијата, кажува филмот. Секако, сликите со децата предизвикуваат нагласен сентимент кај гледачот, што оние кои го смислиле филмот секако го знаеле.

ДЕЦА Сцените со децата во филмот треба да предизвикаат посебен сентимент кај гледачите

Авторката Мироненко е актерка и за тоа има академско образование. Ова е очевидно нова задача, што нѐ приближува до фактот дека ова за неа е некаков нов предизвик. Значи ли тоа дека имаме наменско дело кое треба да ги зближи двата народи и тогаш кога имаме многу поводи да се лутиме на Москва? Особено оној за тоа што во мигот Русија е држава која војува со целиот слободен свет и чија црква воопшто не е издвоена од таа агресивна позиција на Путин. Напротив.

Русија се чувствува комотно среде Софија и сега

Факт е дека немаме многу прилики да го чуеме официјалниот став на руската наука, за што сме и самите виновни, со баталувањето на споменатите летни семинари на лингвистите, иако е за верување дека науката не би требало да го менува така лесно својот однос по ова прашање. Само факт е дека официјална Москва се чувствува многу комотно среде Софија, најпрво со цел да не го изгуби својот најсилен сојузник на Балканот, по традиција, промотор на панславизмот во овој дел од светот, надевајќи се дека сѐ уште се ефикасна алатка.

Доказ за ова е фактот дека по силната реакција на бугарската официјална политика по премиерата на филмот, во кој се вели дека „Македонија е татковината на словенската азбука“. Одговорот на руската амбасада во Софија стигна веднаш, без да се чека ниту ден. Реакциите на бугарскиот научнички крем, се однесуваат на фактот што Бугарија во филмот била целосно исклучена од научните лингвистички процеси, поврзани со Светите Кирил и Методиј, и дека во него е прикажана карта на Југоисточна Европа од IX век, на која Бугарија не е ни означена.

РУСКА КАРТА Софија изнервирана со картата во филмот каде што православното христијанство ги прескокнува нивните области

Јасно, на таа карта не е означена ниту една државна творба, туку само територии, при што е посебно значајна траекторијата преку која христијанството стигнало во просториите населени со племиња на источните Словени во областа на сегашната Украина и Русија, што не е назначено, освен дека првите учители стигнале во Херсон, град кој сега е добро познат од војната во Украина! И целосно уништен од руската армија!

Тотално заобиколена Бугарија на патот на христијанството

Силвија Недкова, бугарски филолог, која се занимава со литературна критика и новинарство, на пример, пишува дека „на патувањето, во кое го следат патот на кирилицата, авторите на филмот поминуваат низ Русија, Украина, Македонија, Србија, Црна Гора. Бугарија е толку темелно заобиколена, што нема сомнение дека оваа ‘творба’ има една само цел: да ѝ даде рамо на Македонија во спорот со Бугарија, да ги привлече Македонците и Србите кон каузата на ‘Втората Византија и третиот Рим’ и да создаде словенска алијанса, за која Бугарија, како членка на ЕУ, ќе биде непријател. Истата улога ѝ е одредена и на Украина, на која ѝ е посветен последниот дел од филмот“, пишува Недкова. Токму таа потенцира дека филмот се снимал со помош на руската амбасада во Македонија. И додава дека овој филм „е директен предизвик.

„Премиерата на филмот во Скопје, пренесена од сите македонски медиуми, исто така е индикативна – поддршката од Русија ќе биде едно од оружјата кои Македонија ќе ги искористи во спорот со Бугарија“, оцени Недкова.

Ваквото двојство во односот на политиката кон спорот Македонија – Бугарија од страна на Москва секако само ја отсликува хипокризијата на претседателот Путин кои доаѓаат до израз во телеграмите со честитки по повод празникот посветен на светите Кирил и Методиј и потеклото на словенската писменост! Во 2017 година повод за тоа стана руска честитка за 24-ти мај до македонскиот народ („писменоста е дојдена од македонските земји“ ) што имаше веднаш реакции од Софија, по што официјална Москва објасни дека кога се спомнува „македонските земји“ се мисли на географскиот поим.

Ова се повтори на идентичен начин и лани: „Денеска во Русија е свечен ден – Денот на словенската писменост, а писменоста дојде кај нас токму од македонската земја“ – напишал Владимир Путин. Честитката ја објави на Твитер, а ја пренесе руската амбасада во Скопје. Но истиот ден  руската амбасадорка во Софија, Елеонора Митрофанова, во видео порака снимена пред тамошен споменик на Светите Кирил и Методиј, ја потенцирaше улогата на Бугарија за словенската писменост:

„Несомнено, улогата на Бугарија во формирањето и ширењето на словенската писменост, јазик и култура е непроценлива и неспорна“.

Каква клацкалка!

Јасна е политиката на Москва од Берлинскиот конгрес наваму, таа не се менува и се нарекува – империјална. Ова значи дека интересот на Русија е секогаш стамен и цврст, а „наградата“ за ова ја нема или е таа наменета на оние со кусо помнење. Но анкетата на претседателот Пендаровски за тоа кои се нашите пријатели (60 отсто мислат дека се тоа Русите) покажува дека и кога нема ниту еден доказ за ова, јавното мислење се врти кон старите панславистички митови и легенди. Филмовите како „Една вера, еден јазик“ се наменети да ја подржат стратегијата која – успева!

ГЕОСТРАТЕШКА ГРЕШКА Посетата на рускиот владика Антониј на Скопје е оценета како геостратешка грешка – кој го поканил?

На Балканот не смее да има мир

Фактот дека и по признавањето на МПЦ-Охридска архиепископија, не секаде со изедначено именување, на што се придружи и Руската православна црква, имаме некакви не сосема јасни постапки од Москва (на пример ненадејна посета на Скопје на двајцата руски владици) што јасно покажува како вкупниот пропаганден инструментариум, посебно по 24 февруари 2022, е во функција.

Во таква констелација, увозниците и воедно дистрибутерите на споменатиот филм, сега зајакнати и со дозвола да отворат телевизија, стануваат посебно интересни за опсервација. Па и со наметнувањето на кавги од страна на истите свештеници во кругот на самата македонска црква, за што бевме сведоци неодамна.

На Балканот не смее да има мир, а особено кога е време за отворање или одржување на повеќе од еден фронт, оној во Украина.


Текстот е личен став на Авторот. Дозволено е преземање на текстот според лиценцата Creative Commons 4.0. | Извор: ЦИВИЛ Медиа
Print Friendly, PDF & Email
Tags: МПЦпропагандаруска црквафилм
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

  • Пандов љубител на костимирани настапи: ангелче, комита, моторџија, историчар, директор, а сега влезе и во мафијашки филм

    142 shares
    Share 57 Tweet 36
  • Зошто надворешната политика на владата на ДПМНЕ е антинационална и стана „тажната приказна“ на Балканот

    127 shares
    Share 51 Tweet 32
  • Тричковски: Медиумите се за граѓаните тоа што е златицата за компирите!

    97 shares
    Share 39 Tweet 24
  • Мрежа за заштита на жените Ромки: Фемицидот врз Рамајана не е изолиран инцидент; 142 случаи на семејно насилство врз ромски жени регистрирани во 2024

    95 shares
    Share 38 Tweet 24
  • ПОРТОКАЛОВА ГЛАВА НА ТЕГЕТ ОДЕЛО: Трамп, дрско и без почит, во потрага по внимание на погребот на Папата

    92 shares
    Share 37 Tweet 23

CIVIL MEDIA NEWSLETTER

Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

CivilMedia

СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

  • ЗА НАС
  • ИМПРЕСУМ
  • КОНТАКТ
  • АВТОРСКИ ПРАВА
  • Политика на приватност
  • МАРКЕТИНГ

Следете нè

No Result
View All Result
  • ДОМА
  • ВЕСТИ
  • ПОЛИТИКА
  • СЛОБОДНА ЗОНА
  • АНАЛИЗИ
  • РЕГИОН
  • СВЕТ
  • ВОЈНА ВО УКРАИНА
  • ДЕЗИНФО
  • ФОРУМ
  • ГРАЃАНСКА АКЦИЈА
  • МАРКЕТИНГ
  • ИМПРЕСУМ