• Latest

Правни аспекти на кандидирањето на осудени лица

October 2, 2017

24 ЧАСА: „Гасни комори и смрт“ за Албанците на спортски натпревар; Мицкоски, Тошковски, Стоилковиќ, Димитревски без одговор на прашањата на ЦИВИЛ; Таравари бара национализмот да биде осуден и изгаснат

August 4, 2025
Графити во Маџари, снимени на 5 септември 2024 (фото: ЦИВИЛ)

Дијагноза: Колективно воспитана омраза – „Смрт, гасни комори за Шиптарите“

August 4, 2025
Скриншот од видео кое наводно го прикажува погледот од авион што слетува на аеродромот во Сочи на 3 август Shaun Pinner/X

Украинците потврдија успешен напад со дронови врз складиште за гориво на рускиот аеродром во Сочи

August 4, 2025

Мицкоски, Тошковски, Стоилковиќ и Димитриевски без одговор на прашањата на ЦИВИЛ за националистичките скандирања во Куманово

August 4, 2025
Фотографија: ВИ

Во пресрет на локалните избори 2025: ДКСК без претседател, Собранието на одмор

August 4, 2025
Фото: Скриншот од видео објавено од Володимир Зеленски на Фејсбук

(ВИДЕО) Русија лови цивили: Зеленски споделува снимки од градовите на линија на фронтот

August 4, 2025
Порака за блокирање на веб-страница. Фото: LSM+

Латвија блокираше 10 веб-страници што шират руска пропаганда

August 4, 2025

(ИЗБОР) Албански медиуми: ОБСЕ нуди препораки за Кривичниот законик во Албанија; Спиропали и Османи со остри осуди за антиалбанските скандирања во Куманово

August 4, 2025
Фото: Скриншот од видео на WION

Најмалку 68 мигранти загинаа при превртување на брод кај Јемен

August 4, 2025

Министрите ќе ја извршуваат функцијата и додека се тркаат за градоначалник

August 4, 2025
CivilMedia
No Result
View All Result
No Result
View All Result
CivilMedia
No Result
View All Result
Home СЛОБОДНА ЗОНА

Правни аспекти на кандидирањето на осудени лица

October 2, 2017 13:17
in СЛОБОДНА ЗОНА
Share on FacebookShare on Twitter

Во изборната пракса во Македонија се игнорира одредбата од член 106, став 5, од Кривичниот законик, според која, никој нема право да бара од граѓаните да поднесуваат докази за својата (не)осудуваност.

Пишува: Сандра Гавриловска

Во тој контекст, предвидената обврска на кандидатите за градоначалници на досегашните, како и на претстојните локални избори закажани за 15.10.2017 година, да достават доказ – потврда/уверение од казнената и кривичната евиденција (согласно, последното Упатство за начинот и постапката за поднесување, прием и потврдување на кандидатските листи за локални избори, донесено од страна на Државната изборна комисија на ден 21.07.2017 година – Глава I, дел 6 – Прилози кон поднесените листи), е целосно спротивна на одредбата од Кривичниот законик дека никој нема право да бара од граѓаните да поднесуваат докази за својата (не)осудуваност.

Исто така, согласно позитивната, односно важечка законска регулатива, во смисла на одредбите од член 7 став 3 од Изборниот законик, кандидат за пратеник, член на совет и градоначалник не може да биде:

– лице осудено со правосилна судска одлука на безусловна казна затвор над 6 месеци, чие издржување сè уште не е започнато и

– лице кое се наоѓа на издржување на казна затвор за сторено кривично дело.

Според ваквите законски одредби, лице кое е осудено на казна затвор и веќе ја издржало истата, нема правна и законска пречка да биде кандидат за градоначалник. Или, поинаку кажано, поранешен осуденик и затвореник може да биде вршител на јавна функција, па и кандидат за градоначалник, a осудено лице кое не го започнало издржувањето на изречената затворска казна или се наоѓа на издржување на казната нема право да се кандидира за градоначалник.

Љуботен, 2001 година

Се наметнува прашањето: Дали одредбите од член 7 од Изборниот законик го ограничуваат уставно гарантираното право на секој граѓанин (утврдено во член 23 од Уставот на Република Македонија) да учествува во вршење на јавни функции, односно да биде кандидат, на пример за градоначалник, за кој ќе се гласа на избори?

И зошто ограничувањата на правото на секој граѓанин да врши јавни функции, се однесуваат само на осудените лица кои не го започнале издржувањето на изречената затворска казна или се наоѓаат на издржување на казната, а не и на осудените лица кои веќе ја имаат издржано изречената затворска казна, но не се избришани од казнената евиденција?

Притоа, бришењето од казнената евиденција, односно законската и судската рехабилитација, подразбира бришење од казнената евиденција кога ќе поминат 5 години од денот на издржаната, застарената или простената казна, ако за тоа време осудениот не стори ново кривично дело (и тоа за осудите на затвор до 3 години) или на молба/барање на осудениот, во рок од 5, 10, 15 односно 20 години (за осудите на затвор над 3 до 5 години, над 5 до 10 години, над 10 до 15 години, односно 20 години).

Останува дилемата дали, за да се гарантира уставното право на секој граѓанин да врши јавни функции, во иднина, од кандидатите  не треба да се бара да поднесуваат докази за својата (не)осудуваност, што подразбира усогласување на Изборниот законик со овие уставни и законски одредби, или пак, измена на Уставот и Кривичниот законик.

Во секој случај, бришењето од казнената евиденција, односно законската и судската рехабилитација, треба да биде критериум за евентуална можност на осудените лица да се кандидираат за пратеник, член на совет или градоначалник.

 


Врз основа на низа прашања упатени до ЦИВИЛ, за легитимноста на кандидирањето на Јохан Тарчуловски за градоначалник на Општина Кисела Вода, побаравме експертски став. Авторката на ова експертско мислење е адвокатка, и правен експерт при Експертскиот борд на ЦИВИЛ.

Print Friendly, PDF & Email
Tags: изборикандидатураосудуваностТарчуловски
Share33Tweet21Send

НАЈЧИТАНИ 5

    CIVIL MEDIA NEWSLETTER

    Check your inbox or spam folder to confirm your subscription.

    CivilMedia

    СЛОБОДНО.НЕЗАВИСНО.ОТВОРЕНО

    Следете нè

    No Result
    View All Result